پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:25 - 1395/03/18

بررسی پدیده برندمداری در ایران:

برندهای تقلبی که چشم مردم را پر و سفره کارگر ایرانی را خالی می کند

بخشی از کالا هایی که در بازار تحت نام برند های خارجی عرضه می شوند در اصل تولید داخل کشور هستند اما به دلیل عدم اقبال به محصولات ساخت داخل توسط مشتریان، متأسفانه تولیدکنندگان اینگونه عمل می کنند.

کارگرآنلاین:  تعداد زیادی از مردم چه در خرید های روزمره و مصرفی و چه در خرید های بزرگ و کالا های نیمه سرمایه ای بدنبال بهترین جنس های موجود در بازار  هستند و در این میان در کنار قیمت ،برند های دهن پر کن بین المللی  نیز در ذهن آنان  جایگاه مهمی در  انتخاب کالای مورد نیازشان دارد  .همین امر یعنی برند مداری ، بازاری  گسترده برای سودجویان در عرصه جهانی برای تولید کالا های تقلبی با مارک برند های معروف  بوجو آورده است.

بنابر گزارشات اتاق بازرگانی بین المللی  10 درصد از تجارت خالص  بین المللی را که ارزشی معادل 500 میلیارد دلار دارد را کالاهای تقلبی تشکیل می دهند این کالا ها حتی شامل دارو ها نیز می شوند و متقلبان دارویی هر ساله بطور متوسط 75 میلیارد یورو از طریق ساخت این دارو ها در کشور های پرجمعیتی همچون چین ،هند و پاکستان  به جیب می زنند  ،طبق این  آمارها  25 درصد داروها در کشور های در حال توسعه را دارو های تقلبی تشکیل می دهند آماری که البته تخمین آن  در ایران 5 تا 10 درصدا ست اما در برخی دیگر از کشور ها به 40 تا 50 درصد از بازار دارویی می رسد. نکته مهم آنکه داروها محصولاتی هستند که بخاطر سروکار داشتن با سلامت انسان ها بطور مستقیم کشور های مختلف بنابر توانایی هایشان کنترل های سخت گیرانه ای  بر آن ها اعمال  می کنند   اما با اینحال  این حجم از دارو های تقلبی در بازار ها در گردش می باشند و معلوم نیست این وضعیت در کالا های دیگر که به اهمیت دارو نیستتند چگونه است .

بنابر گزارشات اتاق بازرگانی بین المللی  10 درصد از تجارت بین المللی را کالاهای تقلبی تشکیل می دهند این کالا ها حتی شامل دارو ها نیز می شوند و متقلبان دارویی هر ساله بطور متوسط 75 میلیارد یورو به جیب می زنند  .


برندهای تقلبی که چشم مردم را پر و سفره کارگر ایرانی را خالی می کند



جامعه ی ایرانی نیز از پدیده برند مداری برکنار نیست  آنهم از نوع برند مداری خارجی، در ایران به بنا بر دلایلی چند همچون نا مرغوب بودن بعضی از کالاهای ساخت داخل ، پایین بودن تکنولوژیشان نسبت به موارد مشابه خارجی و برخی ویژگی های دیگر این مساله در ضائقه خریدار ایرانی در همه زمینه ها تثبیت شده است که جنس ایرانی بی کیفیت و جس خارجی با کیفیت است بگونه ای که مردم از بازار کالا های برقی و لوازم خانگی که شرکت های داخلی توانسته اند با کوشش و همچنین همکاری با شرکت های صاحب تکنولوژی به تولیدات با کیفیتی  دست بیابند  تا  بازار محصولات خوراکی بدنبال تولیدات خارجی می گردند.نکته عجیب آنکه این فرهنگ خارجی پسندی به  پوشاکی  که بطور سنتی در آن صاحب نام و شوکتی بوده ایم و تولیدات بسیار مرغوبی داریم و حتی  تعدادی از این محصولات به صادرات نیز  می رسند نیزراه یافته و آن را به تسخیر در آورده .

نکته عجیب آنکه این فرهنگ خارجی پسندی به  پوشاکی  که بطور سنتی در آن صاحب نام و شوکتی بوده ایم و تولیدات بسیار مرغوبی داریم و حتی  تعدادی از این محصولات به صادرات نیز  می رسند نیزراه یافته است.

کالاهای داخلی با برند های خارجی

بخشی از کالا هایی که در بازار های ایران تحت نام  برند های خارجی عرضه می شوند در اصل تولید داخل کشور هستند اما به دلیل  عدم اقبال به محصولات ساخت داخل توسط مشتریان ، تولید کنندگان، مارک برندهای مطرح جهانی را بر روی محصولات خود زده و روانه بازار می کنند تا بتوانند محصولات خود را در تعداد و قیمت مناسب بفروش برسانند .اینگونه اقدامات را می توان بخصوص در بازار پوشاک ، چرم و کفش به صورتی گسترده دید .
بخشی از کالا هایی که در بازار های ایران تحت نام  برند های خارجی عرضه می شوند در اصل تولید داخل کشور هستند.

برند های خارجی بدون نمایندگی های مجاز

بنابر گفته های علیرضا بیات معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با کالا و ارز از میان 60 برند پوشاک خارجی فعال در کشور تنها 6 برند دارای نمایندگی های رسمی هستند. که همین امر باعث شده بخاطر عدم نظارت مناسب  بخش اعظم محصولاتی که این  نمایندگی های خود خوانده عرضه می کنند  تقلبی  باشند و بیش از نیمی از آن ها نیز بصورت قاچاق و یا حتی از مبادی رسمی از کشور هایی همچون چین و پاکستان وارد کشور شوند و در میان غفلت خریداران بین  آنها تحت عنوان جنس اصل فروخته شود.
برند هایی همچون بولگاری در زمینه عطر و ادکلن ، پردا در زمینه پوشاک و نیز دیور و شانل هر دو در عرضه پوشاک ، و عطر و ادکلن در ایران لز طرفداران زیادی برخوردار هستند  اما فاقد نمایندگی رسمی در ایران می باشند ولی بازهم شاهد آن هستیم که در سراسر کشور در سایه نبود نظارت های کافی و موثر در برخی از مغازه ها و فروشگاه ها عنوان نمایندگی مجاز این شرکت ها نصب شده است .

نام هایی مشابه با برند های معروف برای فریب

تعدادی از شرکت ها برای فروش تولیداتشان برند هایی را با نام  هایی شبیه به برند های مطرح جهانی با تغییر یک یا دو حرف ایجاد می کنند تا خریداران در هنگام خرید  فریب خورده و کالایی با کیفیت پایین را با اطمینان خاطر از آنکه اصل هستند خریداری کنند .



برندهای تقلبی که چشم مردم را پر و سفره کارگر ایرانی را خالی می کند



فریب بزرگ برند داران جهانی

هر ساله مردم دنیا از طریق رسانه ها شاهد افشای تقلب های گسترده ازسوی شرکت های بزرگ و معتبر جهانی می شوند که با اعلام مشخصات غیر واقعی  و ذکر ویژگی های ناموجود در محصولاتشان در پی تاثیر گذاری بر خریداران بوده اند که از نمونه های آن می توان به شرک های معظمی چون کرایسلر و جنرال موتورز آمریکا، هیوندای کره جنوبی، اشاره کرد.
 


برندهای تقلبی که چشم مردم را پر و سفره کارگر ایرانی را خالی می کند



نتیجه گیری:

با در نظر گرفتن آمار های موجود که نشان دهنده ی حجم تکان دهنده کالاهای تقلبی در بازار های جهانی می باشد و حتی بازار دارویی را نیز درنوردیده لزوم یک برنامه عملی از سوی دولت برای کنترل بازار ها  و  مرز های کشور  و یک عزم فرهنگی هم از سوی دولت به معنای عام آن که شامل کلیه قوا می شود و هم از سوی مردم می باشیم تا بتوانیم دست سودجویان داخلی و بین المللی را از جیب مردم کوتاه کرده  و همچنین سایه شوم آنان بر سلامتی مردم از بین ببریم .

مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین