پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:44 - 1395/04/25

جولان مانکن‌ها در سواحل و جنگل‌ها

اینجا مازندران است، استان علوی‌تبار مازندران که خاستگاه حکومت شیعی در جهان اسلام بوده و به دارالمؤمنین لقب یافته است اما این روزها رنج بدحجابی در برخی از کوچه و خیابان‌ها، دل مومنین این دیار را می‌آزارد.



به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، بی‌تردید حجاب و عفاف در دنیای امروز نه تنها شامل زنان، بلکه همه آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و این مهم، تنها در پوشش خلاصه نمی‌شود بلکه باید در کنار پوشش ظاهری، حجاب و عفاف برای اخلاق و اندیشه‌ها نیز در نظر گرفت و هفته عفاف و حجاب، بستر مناسبی است تا با نهادینه کردن این ضرورت مهم دینی، با نهادینه کردن این مهم در بین آحاد جامعه، برای حفظ عزت و کرامت زنان در جامعه اسلامی تلاش بیشتری انجام شود.

در شرایطی که دشمنان از هر سو تلاش دارند تا با حمله بر ارزش‌های دینی،اسلامی و حجاب زنان و بانوان، بنیان خانواده را نشانه گرفته و ارزش‌ها را در جامعه کمرنگ کنند؛ مهم‌ترین وظیفه ما به عنوان زن مسلمان، در کنار حفظ حجاب و عفاف با هدف استحکام‌بخشی به بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، باید نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف براساس آموزه‌های دینی در فضای مجازی به عنوان فضایی با دهها میلیون کاربر باشد.

آری دیروز واقعه گوهرشاد اتفاق افتاد و بسیاری از مردم متدین و مومن با خون خود از حجاب و عفاف صیانت کردند اما امروز این وظیفه بر عهده من و شماست تا با صیانت از حجاب و عفاف و مرزهای تعیین شده برای سربلندی اسلام و ارزش‌های دینی گام برداریم.

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که بر پایه ارزش‌ها شکل گرفته است در آستانه دهه چهارم قرار گرفته و اکنون برخی تغییر ذائقه‌ها با رواج فرهنگ غربی موجب شده است که حجابی که روزی از آن به‌عنوان ارزش معنوی و ملی و بدحجابی ضدارزش تلقی می‌شد؛ امروز کم‌کم جای خود را به بدحجابی بدهد و موجب خدشه‌دار شدن ارزش‎‌‌های اسلامی و انقلابی ما شود.

به راستی در این رابطه و در بحث بدحجابی چه کسی یا کسانی مسؤول هستند؟ آیا نهادهای مربوطه به‌درستی وارد عمل نشده‌اند، دولت کنترل دقیق نداشته، مجلس قوانین محکم و صریح وضع نکرده و یا اینکه مردم ما به نوعی از ارزش‌ها فاصله گرفته‌اند و رواج فرهنگ غرب، موجب تغییر ذائقه آنان و رواج بدحجابی در جامعه شده است؟

اما ما را چه شده است که استانی که تا چند صباحی شهره در حجاب و عفاف بوده و به نوعی به قم دوم معروف بوده است امروز آنچنان درگیر بدحجابی شده است که سواحل و جنگل‌های آن جولانگاه افراد بدحجاب شده و در برخی از موارد از استان‌های با آمار بالای بدحجابی و برخی آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن همچون طلاق و اعتیاد و... شده است؟

نباید عادت‌های مختلفی که در برخی از موارد برایمان عادی شده است؛ موجب شود که عدالت از بین برود، و باید بدانیم تغییر فکر و اندیشه مردم موجب شده است که به سمت بدحجابی روی آورند و لذا باید بر روی فکر و اندیشه‌های مردم کار شود و از گسترش بدحجابی در جامعه که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است؛ جلوگیری شود.

امروز مسأله بدحجابی به دغدغه اصلی و مهم همه خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلف تبدیل شده است و در برخی از موارد موجب متزلزل شدن پایه‌های خانواده و حتی فروپاشی آن شده است و مردم و مسؤولان معتقدند که باید راهکار مناسب برای رفع این معضل اندیشیده شود.

بازار و اماکن تفریحی و گردشگری، جولانگاه مانکن‌های بدحجاب

معصومه باقری یکی از شهروندان مازندرانی به خبرنگار فارس می‌گوید: امروز با تغییر فکر مردم توسط ماهواره و شبکه‌های اجتماعی، نوع رفتار و پوشش آنان نیز تغییر کرده است و بر همین اساس نمی‌توان رواج حجاب و عفاف را تنها در جلسات و همایش‌هایی که عمدتا" با حضور افراد با حجاب برگزار می‌شود، خلاصه کرد؛ بلکه باید به صورت عملی وارد عرصه شد و کاری کرد که هیچ‌کس نسبت به بدحجابی بی‌تفاوت نباشد.

وی افزود: متاسفانه امروز کار به جایی رسیده که بانوان با حجاب کمتر در کوچه و بازار رفت‌و آمد دارند و حتی فروشندگان در پاساژها و بوتیک‌های مختلف با پوشش نامناسب و شوخی‌های زننده با همکاران مرد، برخورد می‌کنند و به همین دلیل رغبتی برای حضور در این مراکز خرید در ما وجود ندارد.

باقری ادامه داد: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف، توسط ائمه جمعه و اساتید حوزه و دانشگاه اعلام شده است که نباید جامعه را برای افراد بدحجاب امن کنیم اما متاسفانه وجود آنان همچون قارچ در هرجای این شهر و دیار، در بازار، مراکز خرید، مراکز تفریحی، گردشگری، جنگل، دریا و... ریشه دوانیده و با توجه به اینکه این اماکن جولانگاه افراد بدحجاب و مانکن‌ها شده است، رغبتی برای حضور افراد محجبه و باحجاب در این اماکن وجود ندارد.

احمد طاهری نیز با اعلام اینکه انتخاب حجاب برتر در جامعه از مسائل مهمی است که باید دنبال شود، به خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا، گفت: امروز فراهم کردن شرایط برای حجاب مناسب در سطح جامعه از دغدغه‌های مهم ما است که متاسفانه با حضور در کوچه و خیابان آنچه به چشم می‌آید؛ بدحجابی و حجاب‌های نامتعارف است که حتی جرأت رفتن به بیرون از منزل و اتومبیل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رهبری در طول سال‌های مختلف در مورد دغدغه‌های فرهنگی بیانات ارزشمندی داشتند و شبیخون فرهنگی، جنگ فرهنگی، ناتوی فرهنگی و... از جمله این مسائل بود که توسط رهبری بیان شد تا مردم هوشیارتر در این زمینه وارد شوند و با توجه به فرهنگ اصیل اسلامی و ارزشی، مانع نفوذ فرهنگ بیگانه شوند.

طاهری ادامه داد: متاسفانه اکنون در شرایطی هستیم که موج‌های فرهنگی غرب کم‌کم در جامعه اسلامی ما شکل گرفت و بی سر و صدا، جایگزین ارزش‌ها شد و با رواج ضدارزش‌ها در جامعه، بدحجابی و ناهنجاری‌های مختلف جایگزین ارزش‌ها شد که باید برای جلوگیری از روند رو به رشد این معضل، بیش از گذشته وارد شده و به عنوان یک دغدغه مهم در جامعه، احساس وظیفه کرده و با در دستور کار قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر، مانع از رواج بدحجابی شویم.

این جوان مازندرانی با اعلام اینکه برخی از بانوان در مراسم‌ها و آئین‌های مختلفی همچون روز قدس، 22 بهمن، تاسوعا و عاشورای حسینی، حضور در هیأت‎های مذهبی و ... با بدترین وضعیت حجاب حضور دارند، یادآور شد: باید این مسائل آسیب‌شناسی شده و با نهادینه کردن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین(ع)، با موضوع بدحجابی که هیچ سنخیتی با فرهنگ عاشورا ندارد، برخورد شود.

امنیت جامعه در گرو حجاب و عفاف است

امام جمعه نکا نیز بارها از تریبون‌های مختلف مسأله بدحجابی را به‌عنوان مشکل بزرگ امروز جامعه گوشزد و یادآوری کرد و همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا اظهار کرد: امنیت جامعه ما در گرو حجاب و عفاف است که رعایت نکردن این مسأله مهم، موجب فروپاشی بنیان‌های خانواده، رواج بی‌بندوباری و آسیب‌های مختلف اجتماعی شده است.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی با اظهار تأسف از اینکه امروزه برخی از بدحجابی‌ها ارزش‌های جامعه را نشانه رفته و موجب بروز خطرات فراوان برای اقشار مختلف جامعه شده‌اند، گفت: رعایت حجاب و عفاف در جامعه تضمین سلامت جامعه است که باید توسط و آحاد مردم از زن و مرد رعایت شود تا با حفظ این  واجب الهی بنیان‌های خانواده حفظ و از ناهنجاری‌ها جلوگیری شود.

در همین راستا و به گزارش خبرگزاری فارس در مازندران، دادستان نظامی مازندران نیز چهارم تیر ماه امسال در جمع یگان ویژه طرح ساماندهی سواحل و ستاد انتظامی مازندران با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در شهرهای ساحلی استان مازندران گفت: شهرهای مهم استان مازندارن که در کنار ساحل و دریا قرار گرفته‌اند، از نظر حجاب و عفاف، وضعیت بسیار ناب‌سامان و غیرقابل قبولی دارند.

حجت‌الاسلام محمداسماعیل زارعی، طرح‌های فرهنگی مقابله با بدحجابی و ترویج حجاب اسلامی در جامعه از سوی مسؤولان مسکوت مانده اعلام و اظهار کرد: بر اساس تبصره 638 قانون مجازات اسلامی و قانون حجاب و عفاف، بدحجابی جرم محسوب شده و از آنجایی که این عمل موجب بروز جرائم دیگر می‌شود دادستان عمومی و انقلاب وظیفه دارد در این زمینه اقدام کند.

مهم‌ترین وصیت شهیدا را توصیه به حفظ حجاب و عفاف

سکینه صادقی مادر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، مهم‌ترین وصیت فرزند شهیدش را توصیه به حفظ حجاب و عفاف عنوان کرد و گفت: توجه به حجاب و عفاف از وصایای مهم همه شهدا است ولی متاسفانه اکنون این واجب الهی در جامعه به‌درستی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه چهل سالگی و پس از تحمل رنج‌ها و دردهای فراوان مردمان شهیدپرور برای وصول به آرمان‌های اسلامی، شایسته نیست که اینچنین نسبت به بدحجابی به شهدا، آرمان‌ها و ارزش‌های این انقلاب بی‌تفاوت باشیم و با جولان افراد بدحجاب در هر گوشه و کنار شهرمان، دل خانواده‌های شهید و مومنین، خون شود.

وی گفت: مازندران با تقدیم 32 شهید مدافع حرم در صدر کشور قرار دارد و لذا باید با حفظ ارزش‌های این انقلاب و شهدا، ادامه دهنده راستین شهدای اسلام، انقلاب و شهدای مدافع حرم باشیم.

به گزارش فارس، بحث حجاب و عفاف مسأله‌ای مهم در جامعه اسلامی است که نباید تنها در قالب طرح‌های آبکی، برپایی راهپیمائی و ارائه گزارش خلاصه شود و با لجاجت و بدبینی در بین مردم، موجب کم‌رنگ شدن این واجب الهی شد؛ بلکه باید بدانیم همچنان‌که توسط کارشناسان اعلام شد" بدحجابی علت اصلی رواج فساد اخلاقی در جامعه و فساد اخلاقی نیز مهم‌ترین عامل انحطاط و نابودی فرهنگ یک جامعه است" و لذا باید با صیانت از مرزهای حجاب و عفاف، برای سربلندی اسلام و ارزش های دینی گام برداریم.

الگوبرداری از سیره و روش حضرت زهرا(س) و عفاف و حجاب این بانوی بزرگ، مهم‌ترین ودیعه الهی و مایه شخصیت و آزادی زن است که باید با صیانت از حریم اخلاقی و سرلوحه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر، برای رشد باورهای مذهبی تلاش شود و همچنین به این باور برسیم که حجاب مانع از فعالیت بانوان در جامعه نیست؛ بلکه باید با حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی، کرامت و شایستگی یک زن مسلمان را به نمایش گذاشت تا با جاری و ساری شدن حجاب و عفاف در کل جامعه، در ترویج و صیانت از ارزش‌های اسلامی تلاش شود.

.................................

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین