پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:57 - 1395/05/03

حضور شهرام جزایری برای کمک به پدیده شاندیز

امروز من از تمام فیلترها عبور کرده‌ام و هر نوع فعالیت اقتصادی قانونی را می‌توانم انجام دهم.

کارگرآنلاین:  روزنامه آرمان گفت و گویی با شهرام جزایری داشته است که بخش هایی از آن در ادامه می آید.

در حالی که می‌گویید در این مدت فعالیت اقتصادی نداشته‌اید، اما چندی است اخباری مبنی بر حضور شما در پدیده شاندیز به گوش می‌رسد. آیا این موضوع ارتباطی با فعالیت‌های اقتصادی شما ندارد؟ در کل جریان فعالیت شما در پدیده شاندیز و ایجاد کمپین «نه به فروش سهام پدیده» چیست؟

حدود هفت، هشت ماه قبل از عید نوروز95 بود که به عنوان مدیر در نشست‌ها و سخنرانی‌های اقتصادی شرکت می‌کردم و در این محافل برخی از سهامداران پدیده از من درخواست کمک کردند و از آنجا که خیل عظیمی از هموطنان در این شرکت سهم دارند نتوانستم از کنار آن بی‌تفاوت رد شوم. بر اساس برآوردها می‌توان گفت که به طور مستقیم یک میلیون نفر (خانواده سهامداران) از ورشکستگی شرکت پدیده در آن زمان متضرر شدند. در ایام عید بود که از این شرکت بازدید کردم و طی جلساتی که با موسسان این شرکت برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان این بنگاه اقتصادی خاک‌خورده را احیا کرد. در آن مقطع جو منفی علیه دولت ایجاد شده بود و مصداق بارز آن را می‌توان در رای نیاوردن اصلاح‌طلبان در شهر مشهد دید. همه سهامداران پدیده مدعی بودند که دولت آقای احمدی‌نژاد به آنها خدمت کرد و دولت کنونی علیه آنها اقداماتی انجام داده است، اما در همین حال در محل مشارکت این شرکت شبهه وجود داشت و در دولت قبل به طور کلی این شرکت به حال خود رها شده بود. پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی ما از دولت و مجلس خواهش کردیم که به حال این قشر از هموطنان زجر کشیده هم برسند.

گذشته از این صحبت‌ها، سوال این است که احیای پدیده شاندیز چه منفعتی برای شما دارد؟

چندی پیش در صحبت با یکی از سهامداران شرکت پدیده متوجه شدم که فرزندشان به دلیل قتل غیرعمد به اعدام محکوم شده است و باید 300 میلیون تومان دیه پرداخت کند تا شاکیان راضی به آزادی زندانی شوند. به همین دلیل 100 میلیون تومان از فردی قرض می‌گیرد و در پدیده سرمایه‌گذاری می‌کند تا آن پول پس از چند ماه چند برابر شود. اما بعد از مشکلاتی که برای پدیده به وجود آمد، او نه تنها نتوانست رضایت ولی دم را جلب کند، بلکه متحمل 100 میلیون تومان بدهی شد و متاسفانه فرزند خود را هم از دست داد. بدیهی است در چنین شرایطی هر انسان دارای وجدانی از هرگونه کمکی دریغ نمی‌کند و این اطمینان را به شما می‌دهم که پدیده شاندیز تا به امروز حتی یک ریال هم برای شهرام جزایری منفعت مالی نداشته و نخواهد داشت.

جز شما چه اشخاص حقیقی و حقوقی در احیای پدیده نقش داشتند؟

در این مدت دادستان محترم مشهد کار بسیار زیبایی کرد و از توقیف اموال و دستگیری افراد جلوگیری به عمل آورد و فقط کنترل قضائی را در دستور کار قرار داد. از طرف دیگر، ستاد تدبیر با مصوبه شورای امنیت در زمینه تجمعات مردمی ورود کرد و در مشهد از آقای پهلوان وکالت بلاعزل گرفت و با 80 درصد سهمی که در اختیار ایشان بود برای پدیده شاندیز مدیر و هیات‌مدیره انتخاب کرد. ما هم با ارائه نقشه راه خسارات وارده را تا حدودی جبران کردیم. خوشبختانه بعد از اقدامات صورت‌گرفته امروز شرکت پدیده روی مدار اقتصادی کشور قرار گرفته و هفته گذشته برای نخستین‌بار مدیرعامل پدیده در تلویزیون ملی کشور حضور پیدا کرد و در برنامه پایش به صراحت اعلام کرد که در بنگاه پدیده فساد اقتصادی رخ نداده است. فقط چند تخلف کوچک بود که مراجع قضائی به آن رسیدگی کردند. باید گفت که امروزه پدیده بزرگ‌ترین بنگاه سودآور کشور است. متاسفانه مسئولان تا نوروز 95 به این نتیجه نرسیده بودند و فقط در چهار ماه گذشته به بزرگ‌ترین مشارکت اقتصادی جهان توجه نشان دادند. باید گفت که احمدی‌نژاد برخوردمناسبی با سهامداران پدیده انجام نداد، به این دلیل که در دولت او انتظام‌بخشی در بازار سرمایه به هیچ‌وجه وجود نداشت. آنچنان که در روزهای آخر ریاست‌جمهوری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی حضور یافت و برای تاسیس دانشگاه از مردم طلب پول کرد. این نشان می‌دهد که ایشان کوچک‌ترین اطلاعی از فروش سهام ندارد و از دیدگاه کلان در عرصه اقتصادی هم برخوردار نیست. دولت نهم در شرکت پدیده چنین رویکردی داشت و دولت غیرانتفاعی بهترین تعبیری است که می‌توان به پدیده آن زمان اطلاق کرد.

آیا روابط موسسان پدیده شاندیز بایک موسسه مالی حقیقت دارد؟

یک سری اتهامات از سوی رسانه‌ها به برخی از افراد وارد می‌شود که صحت و سقم آن در دستگاه قضائی مشخص نشده است. در این مدت بحث انحلال پدیده مطرح بود، اما امروز این بنگاه اقتصادی دارای متصدی، مدیر، هیات‌مدیره و... بوده و فعالیت خود را از نو آغاز کرده است. قوای سه‌گانه نیز حمایت خود را از پدیده شاندیز اعلام کرده‌اند. عقیده فنی و کارشناسی من برای بنگاه پدیده این است که اولا سهم مردم عزیز زیر 10 هزار تومان نیست، در ثانی به مردم پیشنهاد می‌شود که به هیچ‌وجه سهم خود را در این شرایط نفروشند و در کمپین نه به فروش سهام هم شرکت کنند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین