پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:44 - 1395/06/02

قدرت خرید حقوق بازنشستگان ۶۷درصد کم شد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور از ایجاد هلدینگ های اقتصادی برای ایجاد اشتغال خبر داد و گفت:قدرت خرید بازنشستگان در سال‌های تورم بالا ۶۷ درصد کاهش یافته است.

کارگرآنلاین: محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته دولت، در تشریح برنامه های صندوق گفت: صندوق در دو حوزه بیمه های بازنشستگی و اقتصادی فعالیت دارد  که اقتصاد صندوق تابع فعالیت های اقتصادی کشور است.

 وی با بیان اینکه در طول 2سال گذشته 6 هلدینگ تخصصی حمل و نقل، گردشگری، صنعت و معدن، مواد غذایی و کشاورزی ، دارویی، عمران و ساختمان، بیمه و مسائل بانکی و بازار سهام را‌ه اندازی کردیم افزود: سرمایه صندوق 20 هزار میلیارد تومان است که در چند دهه در شرکت‌های مختلف وجود دارد. هدف از این هلدینگ‌ها علاوه بر کسب سود و درآمد اشتغال زایی بوده است.

اسلامیان ادامه داد: سال 92، سود کل شرکت‌ها 800 میلیارد تومان بود که در سال 93 با 35 درصد سود به 1200 میلیارد تومان و در 94 به 1500 میلیارد تومان رسید و در مجموع طی دو سال 30 تا 35 درصد رشد سود داشتیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری  درباره بازگشت منابع از صندوق خارج شده به صندوق گفت: آخرین مورد مربوط به فردی یونانی بود که در جریان معاملات 28 میلیون یورو از منابع شرکت نفتکش را در اوایل سال 92 در اختیار داشت و تحویل نداده بود و سه هفته گذشته توسط دادستان بازداشت شد و امید است این مبلغ به کمک دستگاه قضایی به بیت المال بازگردد.

 وی با تأکید بر اینکه قدرت خرید بازنشستگان در زمانی که تورم بالا بود 67 درصد افت کرده است گفت: از سال 93 با کاهش نرخ تورم، افزایش حقوق را متناسب با تورم افزایش دادیم.

اسلامیان با اشاره به حضور یک میلیون و 200 هزار بازنشسته عضو صندوق اظهار کرد: شمار این بازنشستگان با افراد تحت تکفل شان به2 میلیون نفر می رسد. متأسفانه حقوق این افراد همپای نرخ تورم رشد نیافته است، به عنوان مثال در سال 81 نرخ تورم 18.4 درصد بود اما افزایش حقوق 10 درصد انجام شد و کاهش قدرت خرید 67 درصدی بازنشستگان را به دنبال داشت اما از سال 93 با کاهش نرخ تورم، افزایش حقوق نیز در حد تورم و یا بیشتر از آن انجام شد.

وی افزود: امسال افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام شد و در جهت کاهش این شکاف موثر بود. همچنین امسال با مصوبه دولت مبلغ بیمه عمر بازنشستگان از 3به 5میلیون تومان رسیده است.

اسلامیان  به هزینه کرد 1000 میلیارد تومانی در بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: در بیمارستان های دولتی مشکلات کمتر است البته در بیمارستان های خصوصی نیز هرکجا نیاز باشد بیمه تکمیلی به کمک می آید.

 وی درباره طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان تا پایان شهریور ماه گفت: طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان که پیش از این آغاز شده است تا پایان  شهریور ماه در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

 وی گفت: تا پایان خردادماه حقوق بازنشستگان این صندوق در 22 استان و تا پایان ماه پیش در 28 استان به صورت مستقیم به حساب آنها واریز شد.

 اسلامیان اظهار داشت: پیش از اجرای این طرح پرداخت حقوق بازنشسته‌ها ابتدا از صندوق بازنشستگی به دستگاه های اجرایی استان‌ها واریز می شد و دستگاه های اجرایی با دو سه روز تأخیر در گردش مالی، حقوق‌ها را به حساب بازنشسته ها واریز می‌کردند. اما با اجرای این طرح حقوق‌ها بدون تأخیر و مستقیم به حساب آنها واریز می شود.

وی با بیان اینکه بازنشسته  ها از اجرای طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشسته‌ها بسیار راضی و خرسندند گفت: این طرح برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها و احقاق حقشان به اجرا در آمده است.

اسلامیان همچنین به سپردن 4 خدمت از جمله صدور کارت شناسایی، احکام وفیش حقوقی به دفاتر پیشخوان دولت در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: 2000 دفتر فعال پیشخوان دولت این خدمات را با دریافت مبالغ اندکی ارائه می کنند و در تلاش هستیم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بازنشستگان ناچار نباشند برای انجام این امور هزینه‌های زیادی بپردازند.
اسلامیان همچنین از تدارک 150 هزار سفر برای بازنشستگان در سال جاری خبر داد و گفت : اکنون دو سفر برای هر بازنشسته به سه سفر افزایش یافته و کمک هزینه آن برای فرد و یک نفر همراه او از 250 به 300 هزار تومان رسیده است. همچنین 5000 سهمیه سفر به عتبات عالیات در نظر گرفته شده که کمک هزینه آن از 500 به 600 هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به افزایش کمک هزینه خرید عینک از 50 به 80 هزار تومان، سمعک از 150 به 300 هزار تومان و عصا از 10 به 20 هزار تومان نیز اشاره کرد و گفت: تعداد وام های ضروری نیز 5 برابر شده و به 250 هزار عدد رسیده است. همچنین 9خانه امید در قزوین، ساری، اردکان، شهرضا،رودبار،جیرفت و محلات در مهرماه  ایجاد شده است. شمار خانه های امید به 36 خانه می رسد./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین