پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:19 - 1395/06/15

ساخت و ساز شهر رویایی پدیده شاندیز دوباره شروع می شود

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز از آغاز عملیات ساختمانی این پروژه در نیمه مهرماه سال جاری خبر داد.

کارگرآنلاین: به گزارش روابط عمومی شرکت پدیده، دکتر محسن شوشتری در برنامه تلویزیونی "اشاره" شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه تکمیل پروژه های پدیده در اولویت فعالیت های هیات مدیره قرار دارد، افزود: هم اکنون مشاور پروژه در حال انتخاب است و فهرستی از نواقص پروژه نیز در دست تهیه می باشد و پیمانکاران تا نیمه مهرماه کار را شروع می کنند.

وی همچنین از گرفتن تاییده فورس ماژور و عدم پرداخت جرایم برای پروژه کیش خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون با نقدینگی اندکی که در پدیده جمع کرده ایم عملیات اجرایی را به عنوان یک اولویت آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت پدیده با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی، جذب مشارکتهای خرد مردمی است، گفت: مردمی که سهام پدیده را خریداری کرده اند در یک شرکت خصوصی سرمایه گذاری کرده و سهام خریده اند، این به معنای سپرده گذاری در یک بانک نیست که هر موقع بخواهیم بتوانیم آن را از بانک برداشت کنیم زیرا هم اکنون سرمایه های خرد آنها تبدیل به بنای پدیده شده است.

شوشتری تصریح کرد: پولی که از مشارکت مردم به دست آمده تبدیل به ساختمان شده است، نمی توانیم به مردم بگوییم بیایند آهن و آجر ساختمانها را ببرند، این پول باید ارزش افزوده ایجاد کند تا مردم هم از مزایای آن منتفع شوند.
وی ادامه داد: ما به عنوان هیات مدیره در وهله اول تلاش داریم شرایط نقل و انتقال سهام را با کمک بورس و به طور قانونی فراهم کنیم تا دوباره جلوی آن گرفته نشود، برای تحقق این شرایط باید با بورس تعامل کنیم،در همین زمینه به کمک جناب مروج الشریعه معاون محترم اقتصادی استانداری خراسان رضوی و نمایندگان استان ٢٢ تیر ماه جلسه ای در تهران برگزار و مصوب شد نمایندگان بورس ظرف یک هفته از نرم افزارهای شرکت پدیده بازدید کرده و آن ها را برای نقل و انتقال تایید کنند که متاسفانه نمایندگان بورس برای این امر حضور پیدا نکردند.

شوشتری تاکید کرد: پیرو این مساله گزارش به ستاد تدبیر اعلام و منجر شد به جلسه ای که با حضور وزرای اقتصاد، کشور و رییس کل بانک مرکزی در تاریخ ۳٠ مرداد ماه که این مسئله مجددا بررسی گردید که در آن با تاکید بر ورود پدیده به بورس آقای فطانت مدیر سابق بورس به عنوان مسوول ورود پدیده به بورس تعیین شد.
مدیرعامل شرکت پدیده با تاکید بر شفاف سازی حساب های این شرکت جهت ورود به بورس گفت: در گذشته تشکیلات این شرکت مبتنی بر شخص اداره می شد و لذا تصمیمات غیر شفاف بود، به همین دلیل اکنون نیازمند این هستیم که تمامی حساب های شرکت شفاف سازی شود.

وی بیان داشت: ما بدون نظر و تایید بورس امکان مبادله قانونی سهام را نخواهیم داشت، اما ورود کامل به بورس نیازمند شفاف سازی هایی است که باید از قبل در مجموعه اتفاق می افتاد و هم اکنون وجود ندارد، راه میانبر در این خصوص ایجاد اتاق پایاپای مبادله سهام یا OTC است که راه حل نقد شدن سهام کسانی است که به پولشان نیاز دارند.
شوشتری در بخش دیگری از صحبتهایش آزاد سازی نقل و انتقال سهام را بدون راه اندازی بخش های ساختمانی پروژه باعث ضرر و زیان سهامداران دانست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آغاز عملیات اجرایی گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته، مناقصات به گونه ای انجام خواهد شد تا نیمه مهرماه عملیات اجرایی پروژه مجددا آغاز شود تا ارزش سهام هنگام بازگشایی نقل و انتقال حفظ شود.
وی با اشاره به دیگر مصوبات جلسه وزرا و رییس کل بانک مرکزی گفت: تشکیل یک کنسرسیوم بانکی به ریاست و عاملیت بانک صادرات ایران در این جلسه مصوب شد که در این مصوبه به بانک های اجازه داده شد در پدیده سرمایه گذاری کنند و در این خصوص رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه گذشته با بانک های مختلف جلسه داشتند که نتایج آن به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با دفاع از عملکرد هیات مدیره ۶ ماهه گذشته گفت: تشکیل جلسه در سطح هیات وزیران و رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکلات یک شرکت خصوصی کار بسیار بزرگی است.

شوشتری با تاکید بر اینکه این تشکیلات نیازمند نقدینگی است، بیان داشت: در زمان شروع به کار هیئت مدیره جدید حساب ها توقیف بود و با دارایی و تامین اجتماعی مشکلات فراوانی داشتیم، خوشبختانه این موضوع هم اکنون حل شده است و کنسرسیوم بانکی نقدینگی لازم را برای آینده پروژه فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل پدیده با تاکید بر اینکه سرمایه گذار برای ورود به پروژه باید اعتمادش جلب شود که این امر نیازمند جوی آرام است، گفت: بسته های مختلف را در قالب پروژه های مختلف پدیده شامل پارک آبی، شهربازی، مرکز فرهنگی و غیره تهیه کردیم که سرمایه گذاران بیایند و در تکمیل پروژه مشارکت کنند .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳۶ هزار نفر سهامدار پدیده هستند، گفت: این افراد بیش از یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون سهم را در اختیار دارند که این رقم بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد سهام شرکت است.
وی از اجرای تعدیل سهام به عنوان یک فرآیند اجرایی برای مشخص شدن سرمایه سهامداران اشاره کرد و گفت: در این فرآیند سهم ٢٢ درصدی سهامداران مردمی به ٨٨.۵ درصد رسید.
وی ادامه داد: ما برای اجرای تعدیل سهام نیاز به بروزرسانی اطلاعات سهامداران داشتیم که این کار از طریق سامانه اطلاعات سهامداران انجام شده و می شود.

شوشتری با تاکید بر اینکه ارزش سهام شرکت را عرضه و تقاضای آن تعیین می کنند، تصریح کرد: قیمت نهایی سهام شرکت بستگی به امیدی دارد که شرکت در مردم به وجود می آورد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تعهدنامه داران شرکت پدیده گفت: بر اساس یکی از مصوبات بالادستی ابلاغی به هیئت مدیره قبلی پدیده، حدود ۵۵ درصد از سهامداران سهام خود را واگذار کردند که در قبال آن هیات مدیره متعهد شده پول سهام را به قیمت ۱۲ هزار و ۷۲ تومان با سود ۳۰ درصد و طی ٧ ماه به مردم بازگرداند، این تعهدنامه ها در اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ داده شده که متاسفانه هم اکنون بدلیل عدم وجود نقدینگی نمی توانیم هیچ زمان دقیقی برای پرداخت آن تعیین کنیم.

وی در خصوص واگذاری هایپر مارکت پدیده به بخش خصوصی گفت: هایپر مارکت قبل از واگذاری ۱۱۰ نفر پرسنل داشت اما میزان درآمد آن روزی یک میلیون تومان بود که بر این اساس حتی قادر نبود حقوق پرسنل خود را از محل سرمایه تامین کند و عملا ضرر می داد اما هم اکنون به صورت آزمایشی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و همزمان با عید قربان افتتاح می شود.
مدیرعامل شرکت پدیده همچنین با اشاره به بازگشایی رستوران پدیده تهران و بازسازی رستوران پدیده کیش افزود: این رستوران ها قبل و هنگام تعطیلی پروژه، بدهی های زیادی داشتند که هم اکنون با شروع درآمدزایی ابتدا نسبت به پرداخت بدهی های خود به طلبکاران اقدام می کنند.

شوشتری ادامه داد: در پدیده کار اقتصادی بزرگ انجام شده اما بدهی ها و مشکلات به ویژه وقفه ١٧ ماهه بوجود آمده باعث ایجاد جو بدبینی و عدم اعتماد در میان سهامداران شده است که امیدواریم با رویکرد جدید هیات مدیره و کمک دولت و قوه قضاییه این مسئله حل شود.

وی در پایان جو آرام را یکی از نیازهای هر فعالیت اقتصادی سالم برشمرد و افزود: بدهی دو هزار میلیاردی پدیده به سازمان های دولتی و بانک ها و همچنین بدهی ٣.۵ هزار میلیاردی پدیده به تعهدنامه داران در صورت وجود جو آرام قابل حل است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین