پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:58 - 1395/07/04

کارت اعتباری عام متناسب با منابع بانک‌ها اختصاص می‌یابد/ نقد کردن کارت برای دارنده سابقه سوء می‌شود

اعتبار کارت اعتباری خرید کالای ایران تا پایان سال تمدید شد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در صورت مشاهده تبدیل کارت اعتباری به وجه نقد، سابقه سوء برای دارنده کارت در نظر گرفته می‌شود، گفت: از این اطلاعات برای تمدید یا عدم تمدید این کارت‌ها استفاده می‌شود.

کارگرآنلاین: ولی الله سیف در حاشیه رونمایی از کارت اعتباری مرابحه در بانک ملی، اظهارداشت: قرار است کارت اعتباری جدید مرابحه جایگزین همه فرم‌های مربوط به تامین مالی خرد شود

وی افزود: در گذشته انتقادات زیادی نسبت به وام‌های صوری مطرح می‌شد که با صدور کارت اعتباری از طریق عقد مرابحه افراد می‌توانند به راحتی به فروشگاه‌ها مراجعه و از تسهیلات مربوطه استفاده کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: روش استفاده از کارت‌های اعتباری به این شکل است که دارنده کارت می‌تواند در حساب آن  موجودی داشته باشد و اگر از موجودی خودش استفاده می‌کند، نیاز به استفاده از این تسهیلات نیست اما اگر موجودی نداشته باشد و خرید کند، در واقع فرد از تسهیلات این کارت استفاده کرده که باید با مکانیزم خاصی نسبت به تامین سود آن اقدام و تسویه حساب کند.

وی ادامه داد: این کارت‌ها در سه سقف 10 میلیون، 30 میلیون و 50 میلیون تومان است که با بررسی اعتبار متقاضی این کار انجام می‌شود، خوشبختانه بانک ملی به صدور کارت اقدام کرده است و بانک‌های دیگر هم کمابیش این کار را شروع کرده‌اند.

* توزیع تدریجی کارت‌های اعتباری مرابحه

سیف گفت: در رسانه‌ها انتظار کاذبی در حال ایجاد شدن است مبنی بر اینکه به سرعت همه مردم باید صاحب این کارت‌ها شوند اما این یک بستری است که فراهم شده و بانک‌ها متناسب با اعتبار خود و اعتبار مشتری نسبت به صدور این کارت‌ها اقدام می‌کنند.

به گفته وی بنابراین این کارت‌ها به تدریج رواج پیدا می‌کند و به تدریج جایگزین وام‌های خرد فعلی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ممکن است فردی شرایط دریافت این کارت‌ها را نداشته باشد و به همین دلیل ممکن است بانک تشخیص دهد که تسهیلات به روش فعلی به او پرداخت شود اما این کارت‌های اعتباری به دلیل سهولت استفاده، به تدریج جایگزین تسهیلات فعلی می‌شود.

* بانک‌ها در اعطای تسهیلات کارت اعتباری مرابحه محدودیت ندارد

وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای بانک‌‌ها در ارائه تسیهلات در قالب کارت اعتباری مرابحه وجود ندارد، افزود: نگاه بانک مرکزی این است که سیستم بانکی به سمت تامین مالی خرید‌های مصرفی برود که این اقدام موجب تامین مالی بنگاه‌های تولیدی می‌شود. این تسهیلات هم صرف محصولاتی می‌‌شود که برای آن تقاضای بیشتری وجود دارد.

به گفته وی وقتی نیاز مصرف کننده را تامین می‌کنیم، به طور طبیعی بنگاه‌ تولیدی منتفع می‌شود.

سیف در پاسخ به این سوال که آیا بین انجام تراکنش و واریز وجه به حساب فروشنده فاصله‌ای وجود دارد، گفت: خیر، در لحظه پول به حساب فروشنده واریز می‌شود و فکر می‌کنم صنوف هم از این بستر فراهم شده استقبال خواهند کرد.

وی با اشاره به بحث حرکت به سمت هدفمند کردن تسهیلات بانکی افزود: تسهیلات باید به بنگاه‌هایی اختصاص یابد که بازار فروش مناسب داشته باشند تا این تسهیلات به گردش در بیاید.

* نقد کردن اعتبار کارت اعتباری مرابحه غیرقانونی است

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص امکان نقد کردن اعتبار کارت اعتباری مرابحه در پایانه‌های فروش، گفت: اگر مواردی مشاهده شود که از این کارت‌ برای دریافت وجه نقد استفاده شود، سابقه سوء برای دارنده کارت در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین از این اطلاعات برای تمدید یا عدم تمدید این کارت‌ها استفاده می‌شود و به همین دلیل از این کارت‌ها فقط باید خرید کرد.

سیف در پاسخ به این سوال که با توجه به امکان استفاده از این کارت‌ها برای خرید کالای خارجی، هدف حمایت از بنگاه‌های تولیدی داخل مخدوش نخواهد شد، اظهارداشت: ما به این کارت‌ها امتیازی ندادیم که اعتبار آن فقط کالاهای خاصی تخصیص یابد بلکه برای هر خریدی از این کارت‌ها می‌توان استفاده کرد.

* اعتبار کارت اعتباری خرید کالای ایران تا پایان سال تمدید شد

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم تمدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط بانک مرکزی، گفت: خیر. بنده تکذیب می‌کنم. بانک مرکزی اعتبار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را تا پایان سال جاری تمدید کرد.
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین