پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:06 - 1395/07/07

انعکاس گسترده نامه رئیس‌جمهور سابق؛

خبر جالب انتخابات ایران برای رسانه‌های جهان

نامه محمود احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب و اعلام عدم کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان قرار گرفته است.

کارگرآنلاین: نامه محمود احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب و اعلام تبعیت از خواسته ایشان مبنی بر عدم حضور رئیس جمهور سابق در رقابت های انتخاباتی انعکاس گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

خبرگزاری رویترز (Reuters)، الجزیره (Aljazeera)، نیویورک تایمز (New York Times)، لس آنجلس تایمز (Los Angeles Times)، واشنگتن پست (WP)، تایمز اسرائیل (Times of Israel)، جروزالم پست (JPost)، الاهرام مصر (Ahram Online)، نیویورکر (New Yorker)، صفحه انگلیسی زبان صدای آمریکا (VOA)، بی بی سی (BBC) و دویچه وله آلمان (Deutsche Welle) از جمله رسانه هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

رویترز در انعکاس این خبر تیتر زد: "احمدی نژاد اعلام کرد قصد بازگشت به ریاست جمهوری را ندارد".

در ابتدای این نوشتار آمده است: محمود احمدی نژاد روز سه شنبه گفت در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری این دوره ایران شرکت نخواهد کرد.

رویترز افزود: وی با این اقدام از خواسته آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران تبعیت کرد که هشدار داده بود کاندیداتوری وی به اختلافات در کشور دامن خواهد زد.

براساس این گزارش، احمدی نژاد طی نامه ای برای آیت الله خامنه ای که در وب سایت رئیس جمهور سابق ایران منتشر شد تاکید کرد: در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.

این خبرگزاری انگلیسی با زدن برچسب "تندرو" به دکتر احمدی نژاد مدعی شد: احمدی نژاد، رئیس جمهوری تندرویی بود که با خودداری از مذاکره درباره برنامه هسته ای، موجب انزوای بیشتر ایران در عرصه بین المللی شده بود.

رویترز نوشت: هرچند وی حضور خود در انتخابات را اعلام نکرده بود اما چندین سخنرانی از رئیس جمهور سابق طی ماه های گذشته گمانه زنی ها درباره بازگشت وی را برانگیخته بود.

الجزیره نیز عنوان "احمدی نژاد احتمال حضور خود در رقابت انتخاباتی آینده را رد کرد" را برای گزارش خود برگزیده است.

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: رئیس جمهور دو دوره در ایران و شهردار پیشین تهران می گوید به پیشنهاد آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی این کشور احترام گذاشته و طبق آن عمل خواهد کرد.

الجزیره افزود: تصمیم احمدی نژاد یک روز پس از آن اعلام شد که آیت الله خامنه ای طی اظهاراتی محتاطانه و بدون نام بردن از رئیس جمهور سابق اشاره کرد، حضور وی در رقابت های انتخاباتی یک اشتباه خواهد بود.

نیویورک تایمز هم مانند برخی دیگر از رسانه های غربی که مخالفان سیاست های سلطه طلبانه غرب را "تندرو" لقب می دهند عمل کرده است.

این روزنامه آمریکایی در خبری زیر عنوان "رئیس جمهور تندروی سابق ایران قصد بازگشت به انتخابات ریاست جمهوری را ندارد" به این موضوع می پردازد.

براساس این گزارش، آیت الله خامنه ای اشاره کرده بود که کاندیداتوری احمدی نژاد موجب ایجاد فضایی دوقطبی خواهد شد و به کشور آسیب می زند.

احمدی نژاد طی نامه ای به رهبر ایران که در رسانه های این کشور منتشر شده تاکید کرد: همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم.

تایمز اسرائیل نیز در این باره نوشت: کاندیداتوری احمدی نژاد می توانست چالشی جدی از سوی تندروها برای حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران ایجاد کند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بسیاری بر این باورند که روحانی پس از دستیابی به توافق تاریخی هسته ای با قدرت های جهانی به دنبال رای آوردن در دومین دوره ریاست جمهوری می باشد.

این روزنامه صهیونیستی افزود: کاندیداتوری احمدی نژاد همچنین می توانست یادآور مجدد ناآرامی های سال 2009 در ایران باشد که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد.

منبع: جام نیوز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین