پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:00 - 1395/07/12

احمدی‌نژادی‌ها به دنبال صندلی قالیباف

احمدی‌نژاد اگر هوادارانش در شورای شهر رأی بالایی به دست آورند، می‌تواند به شهرداری فکر کند.

کارگرآنلاین: احمدی‌نژاد اگر هوادارانش در شورای شهر رأی بالایی به دست آورند، می‌تواند به شهرداری فکر کند.

روزنامه شرق نوشت؛ «مستندی برای ورود احمدی‌نژاد و یارانش به انتخابات شوراهای شهر وجود ندارد». «این ایده‌ای است که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند» «ما کاری به احمدی‌نژاد نداریم» و... . اصولگرایان با اظهارنظرهایی از این دست، با ژستی که عمر سیاسی احمدی‌نژاد را پایان‌یافته تلقی می‌کند، تظاهر می‌کنند که گویا علاقه و تمایلی به تحلیل یا رصد اخبار و رفتار او ندارند.
 
تا جایی که دیروز حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، مدعی شده گمانه‌زنی‌ها درباره ورود رئیس سابق دولت به انتخابات شوراها «خبرهایی است که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند و ما تاکنون مستنداتی درباره صحبت این اخبار و اظهارات ندیده‌ایم». کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، هم چهار روز قبل در همین ارتباط گفته بود: «ممکن است آن فرد وارد عرصه شود ولی جبهه پیروان و اصولگرایان ضوابط خود را دارند و در راستای برنامه‌های خود پیش‌ خواهند رفت و ما چنین طرح و برنامه‌ای برای حمایت از احمدی‌نژاد نداریم و هیچ‌گاه این موضوع مطرح نشده‌ است».
 
این در حالی است که سایت صراط متعلق به جریان اصولگرا دیروز گزارشی در همین باره نوشته بود و ازقضا سایت «میدان ۷۲» متعلق به حامیان احمدی‌نژاد هم آن را بازنشر کرده بود. سایت متعلق به اصولگرایان نوشته بود: «احمدی‌نژاد اگر هوادارانش در شورای شهر رأی بالایی به دست آورند، می‌تواند به شهرداری فکر کند؛ با این حال، رفتار احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته نشان داده که او شأن خود را هم بالاتر از جایگاه شهرداری تهران می‌بیند، هم بالاتر از رقابت با قالیباف بر سر این صندلی». اگرچه در انتها نتیجه گرفته بود رئیس سابق دولت شانسش را بالاتر از اینها می‌داند که دوباره به صندلی بهشت فکر کند و حد و اندازه خود را صرفا قرارگرفتن در معرض رأی مستقیم و بلاواسطه مردم می‌پندارد. سایت صراط در تحلیلی دست روی نکته جالبی گذاشته و نوشته بود: «با این وجود، رفتارهای احمدی‌نژاد پیش‌بینی‌ناپذیر است و چه‌بسا با تغییر شرایط تصمیمات غیرمنتظره‌ای هم اتخاذ کند».
 
از بهشت به پاستور
قطعا شوراهای شهر سکوی پرش خوبی برای بازگشت احمدی‌نژادی‌ها به عرصه قدرت است. چنانچه این مسیر اولی و اصلی رئیس سابق دولت برای ورود به عرصه قدرت هم بود. جمعیت آبادگران ایران اسلامی در انتخابات شورای شهر دوم توانستند کرسی‌های پارلمان شهری تهران را تصاحب کنند و احمدی‌نژاد را به شهرداری برسانند.

اگر احمدی‌نژاد نیم‌نگاهی هم به بازگشت به شهرداری داشته باشد، طبق تحلیل سایت صراط، نیازمند رأی شورای شهر پنجم است که باید منتظر ترکیب آن باقی بماند. به این ترتیب، احمدی‌نژاد برای ورود به شهرداری، اگرچه شاید قالیباف را رقیب جدی خود نپندارد اما برای به‌دست‌آوردن رأی شورای شهر نیازمند پیروزی طیفی از طرفدارانش در انتخابات است.ایده‌ای که این بار می‌تواند گسترده‌تر از قبل دنبال و به جز تهران در دیگر شهرها هم تکرار شود. در این صورت با یک تیر، دو نشان زده است و بازگشت احتمالی‌اش به عرصه انتخابات ١٤٠٠ ریاست‌جمهوری هم هموارتر می‌شود. این تحلیل از آنجا تأمل‌برانگیز است که بدانیم او در نامه خود به مقام معظم رهبری از قصدنداشتن خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ نوشته است نه انتخابات بعدی.شاهد این ادعا یعنی عزم یاران او برای تصاحب کرسی‌های شهری گزارشی است که سایت «صدای ارومیه» خرداد ماه نوشته بود. در این گزارش آمده بود: «براساس اخبار موثق آقای (ه-ز ) برادرزاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از حامیان ستادی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری که اخیرا حضورش در مراسم و هیئات مذهبی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد. او که فارغ‌التحصیل حقوق است و در روزهای اخیر از وی به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان فوق نام برده می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در میان حامیان جوان برای خود باز کرده است، عزم فتح صندلی شورای شهر را کرده است. صدای ارومیه ضمن پیگیری از نزدیکان نامبرده مطلع گشت که جریان فوق این‌بار بر مهره‌های جوان خود سرمایه‌گذاری خاصی کرده و شاید شاهد دگردیسی سازمانی در اصولگرایان باشیم». این اخبار در شهر مشهد هم پیچیده بود؛ نه این روزها بلکه از یک سال قبل. آن زمان بحث این بود که شورای شهر مشهد در حال حمایت از فعالیت‌های انتخاباتی یاران احمدی‌نژاد است، احتمالا برای مجلس دهم. اما حجت‌الاسلام مجید فاطمی‌‌ارفع، عضو شورای اسلامی شهر، به ایسنا گفته است: «من قطعا انجام این‌گونه موارد را هم در شورا و هم در شهرداری تکذیب می‌کنم و اگر کسی مدعی وجود چنین فضایی در شهرداری و شوراست، با مصداق به ما نشان دهد».
 
وقتی اخبار حاکی از این است که اصولگرایان هم کمربندهای خود را برای تصاحب این کرسی‌ها سفت بسته‌اند، ورود جدی احمدی‌نژاد و یارانش به این عرصه می‌تواند به رقابتی جدی میان آنها و اصولگرایان منجر شود، آن هم در شرایطی که می‌دانیم اصولگرایان فعلی شورای شهر از حامیان جدی قالیباف‌اند و با احمدی‌نژاد هم زاویه دارند. ورود جامعه روحانیت مبارز به عنوان محور ائتلاف اصولگرایان به انتخابات شوراهای شهر برای نخستین‌بار و صحبت‌های اخیر غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی این نهاد مبنی بر اهمیت و رقابتی‌بودن این دوره از انتخابات شوراهای شهر هم نشانه بسیار مهمی است که به‌وجودآمدن یک جدال جدی را محتمل می‌کند. آیا جدالی شکل می‌گیرد؟
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین