پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:21 - 1395/07/14

خطر وقوع رویداد پیش بینی نشده بین ایران و عربستان در هر نقطه‌ای وجود دارد

اندیشکده آمریکایی در مطلبی با لزوم حفظ خویشتنداری ایران و عربستان نسبت به خطر محاسباتی نادرست هشدار داد.

کارگرآنلاین: عربستان سعودی اعلام کرده است که  نیروی دریایی این کشور در منطقه تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان رزمایشی را برگزار می‌کند.

«ژنرال عبدالله بن سلطان آل سلطان» فرمانده نیروی دریایی عربستان نیز گفته است که در این رزمایش که «سپر خلیج فارس- 1» نام دارد نیروهای ناوگان شرقی، کشتی‌ها، هواپیماها، تفنگداران دریایی شرکت دارند.

وی افزود که این رزمایش در چارچوب آموزش‌های نیروهای سلطنتی به منظور بالا بردن آمادگی‌های نظامی و مهارت‌های لازم برگزار می‌‎شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز  دفاع از مرزهای این کشور، حمایت از گذرگاه‌های آبی و آب‌های اقلیمی و جلوگیری از تجاوز یا عملیات تروریستی احتمالی،که مانع ناوبری در آب‌های خلیج فارس شود،را از اهداف این رزمایش خواند.

 در همین زمینه اندیشکده آمریکایی «میدل ایست» واقع در واشنگتن دی سی در مطلبی پیرامون برگزاری این رزمایش دریایی نوشت: نیروی دریایی عربستان درحال برگزاری رزمایشی به نام عنوان «سپر خلیج -1 » است که اوائل هفته جاری در دریای عمان شروع شد و در آن کشتی‌ها، هواپیماها با بکارگیری مین‌های دریایی همراه به پرسنل نظامی حاضر هستند.

بر این اساس، رزمایش سعودی‌ها به دنبال رزمایش‌های نیروی دریایی ایران در همین منطقه و در ماه ژانویه و نیز تنش بین نیروی دریایی ایران (نیروی دریایی سپاه پاسداران) و نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس برگزار می‌شد.

به نوشته این اندیشکده، در حالی‌که ایران و عربستان سرگرم نبردهای نیابتی در سوریه و یمن هستند، خطر واقعی وقوع رویداد پیش بینی نشده در دریا یا هر مکان دیگری وجود دارد که می‌تواند منجر به مواجهه مستقیم شود. اینک روابط عربستان و ایران بعد از نبرد داخلی سوریه و یمن و نیز جنگ و جدل درباره مدیریت برگزاری مراسم حج بر زوال و سقوط قرار دارد.

آیت الله خامنه‌ای فرمانده کل قوای ایران ماه گذشته سخنرانی تند و تیزی را علیه دولت عربستان انجام داد و آن‌ها را «شیاطین کوچک و ضعیف» نام نهاد و از مسلمانان جهان تقاضا کرد در زمینه مدیریت دو مکان مقدس اسلام بازنگری نمایند.

این در حالی بود که مفتی اعظم عربستان نیز ایرانی‌ها را «غیر مسلمان» نام نهاد . دولت عربستان می گوید که ایران خطوط قرمز را در یمن با حمایت از حوثی‌ها رد کرده در عین حال ایرانی‌ها نیز چنان تصوری را  درباره عربستان در حمایت از مخالفان حکومتی در بین اقلیت‌های غیر فارسی دارند.  اینک با توجه به نامشخص و سرگردان بودن نقش آمریکا در منطقه خطر محاسباتی غلط و نابجا شدت یافته است.

در خاتمه این مطلب آمده است: ایران و عربستان سعودی با ملاقات‌های سطح بالای سیاسی و توافق امنیتی سال 2001  از خطر وقوع درگیری خود را خارج ساختند  امروز نیز نیازی به رهبری دوباره در بین این دو قدرت منطقه یا و جامعه بین‌المللی در همین باره وجود دارد.

منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین