پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:42 - 1395/07/28

مقایسه قیمت جانشین پراید در ایران، هند و برزیل

رنو کوئید قرار است جانشین پراید شود. خودرویی که توسط شرکت رنو برای هندی ها ساخته شده و حالا قرار است به ایران و برزیل نیز وارد شود.

کارگرآنلاین: اگرچه قیمت خودرو "رنو کوئید" در ایران حدود 30 میلیون تومان عنوان شده اما محصولات مشابه در هند در بازه 12 تا 20 میلیونی قرار دارد. مسئولان شرکت رنو می گویند که کوئید ایران متفاوت از کوئید هندی است و به همتای برزیلی خود شبیه است.
 
بررسی تفاوت قیمت این خودرو در ایران و سایر کشور ها، مقایسه آن با پراید و آزمون امنیت آن گزارش امروز را شکل می دهد.
 
اختلاف حدود 50 درصدی قیمت  رنو کوئید ایران با هند
 
قیمت 30 میلیونی رنو کوئید برای ایران، بسیار بیشتر از چیزی بود که انتظار آن را داشتیم، به ویژه این که عنوان می شد که کوئید قرار است جانشین پراید 20 میلیونی شود.
 
حال سوال اینجاست که آیا قیمت رنو کوئید در دنیا نیز آن قدر بالاست یاخیر.
 
بررسی های خراسان نشان می دهد که در حال حاضر محصولی با نام رنو کوئید به صورت گسترده تنها در هند عرضه می شود. این محصول با 7 آپشن متفاوت در این کشور به فروش می رسد.
 
وب سایت رنو قیمت نهایی محصول برای مصرف کننده (on road price)  را 288.761 تا 430.679 روپیه ذکر کرده است که این رقم با توجه به نرخ 47.7 تومان به ازای هر روپیه، بین 13 میلیون و 571 هزار تومان تا 20 میلیون و 241 هزار تومان است.
 
جدول زیر قیمت مدل های مختلف این محصول را نشان می دهد که تفاوت آن ها در آپشن هاست و به نظر می رسد محصولی که به ایران عرضه می شود، از گزینه هایی است که آپشن های بیشتری دارد. چرا که گزینه های اولیه آن از امکاناتی نظیر پخش صوت یا کولر نیز برخوردار نیست.
 

مقایسه قیمت جانشین پراید در ایران، هند و برزیل


اما آن طور که از سایت های محلی برزیل برمی آید، عرضه این محصول در برزیل هنوز به صورت گسترده صورت نگرفته است. قرار است که مدل جدید رنو کوئید که آن را کوئید 2017 می نامند، وارد بازار های برزیل شود. محصولی که به گفته مسئولان شبیه کوئید ایرانی است. سایت معتبر برزیلی precso carros درباره قیمت احتمالی این خودرو در برزیل می نویسد: این خودروی ارزان قیمت در هند از 16 میلیون تومان شروع می شود و تا 20 میلیون تومان ادامه پیدا می کند. با این حال، به دلیل وجود مالیات های سنگین در برزیل قیمت این خودرو براساس گمانه زنی ها به 33 میلیون تومان می رسد. تمامی اعداد با نرخ دلار 3550 تومان تبدیل شده است.
 
اما در ایران گفته شده است که قیمت این خودرو 30 میلیون تومان خواهد بود. البته این قیمت با توجه به آپشن ها کم و زیاد می شود. اگر بپذیریم که خودروی رنوکوئید 2017 برزیلی با نمونه ایرانی یکسان است، تفاوت قیمت اندکی میان این دو نمونه وجود دارد، اما با موارد مشابه هندی فاصله ای زیاد دارد. علت این تفاوت، مالیات، بیمه و... است. برای مثال، هر خودرو باید 9 درصد کل ارزش تمام شده را مالیات بر ارزش افزوده بدهد.
 
برای یک خودروی 20 میلیونی این رقم یک میلیون و 800 هزار تومان است. هزینه بیمه شخص ثالث پراید هم حدود 850 هزار تومان است که اجباری است و به قیمت خودرو اضافه می شود. هزینه پلاک و شماره گذاری نیز از دیگر مواردی است که به قیمت خودرو می افزاید. این ها باعث می شوند که تفاوت قیمت تا اندازه ای توضیح داده شود اما این موارد حدود 3 میلیون تومان می شود و بقیه تفاوت قیمت مشخص نیست که به چه دلیل است.
 
تفاوت های دو رقیب
 
اما نگاهی بیندازیم به تفاوت های پراید با رنو کوئید. برای این کار، پراید 132 را با دو نوع رنو کوئیدی که در هند تولید شده بررسی می کنیم. در جدول، این اطلاعات آمده است.
 
همانطور که مشاهده می شود رنو کوئید علیرغم این که دارای طول و عرض کمتری از پراید است، ارتفاع بالاتری نسبت به آن دارد.از سوی دیگر، پراید و رنو کوئید به ترتیب با داشتن وزن 920 و حدود 670 کیلوگرم، تفاوت قابل ملاحظه ای (در حدود 250 کیلوگرم) با هم دارند و شاید هم همین موضوع به همراه تعداد سیلندر و حجم موتور کمتر باعث کاهش مصرف سوخت این خودرو شده است. بر اساس اطلاعات این جدول، رنو کوئید سه سیلندر بوده و دارای حجم موتور 800 و 1000 سی سی است. در حالی که پراید چهار سیلندر بوده و حجم موتور آن هم بیش از 1300 سی سی است. لذا رنو کوئید حدود 4.5 لیتر و پراید، حدود 6.5 لیتر در 100 کیلومتر، بنزین می سوزاند.
 
با این حال نیاز کمتر رنو کوئید به مصرف سوخت باعث شده تا باک بنزین آن هم حجم کمتری داشته باشد. باک این خودرو حدود 12 لیتر، کمتر از پراید 132 گنجایش دارد.
در خصوص توان و قدرت گشتاور این دو خودرو نیز تقریباً می شود گفت پراید ویژگی های بهتری نسبت
 
 به کوئید دارد. همین موارد هم باعث شده است تا صفر تا صد این نوع پراید، حدود 14.5 ثانیه بوده و 2 ثانیه کمتر از رنو کوئید های مورد اشاره باشد./خراسان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین