پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:39 - 1395/07/29

پشت‌پرده استعفای دسته‌جمعی در کابینه روحانی

نامش و تفسیرش هرچه باشد، اتفاق خوبی برای دولت نیفتاده است. دولت حسن روحانی که از سوی منتقدان همواره متهم به مخفی‌کاری و مدیریت محرمانه می‌شد، حالا جلوه دیگری از این رویکرد و تاکتیک را در پیشگاه افکار عمومی قرار داده است؛ رویکرد رفتارهای غیرشفاف و ترجیح سیاست بر صداقت.

کارگرآنلاین: ماجرای استعفاهای دسته‌جمعی تعدادی از وزرای کابینه حسن روحانی در حالی که قرار بود نشان‌دهنده اراده دولت برای ترمیم بخش «غیراقتصادی» کابینه باشد، حالا تبدیل به حاشیه‌ای هزینه‌ساز و پردردسر برای دولت شده است. ماجرای استعفا در کابینه روحانی از اواخر هفته گذشته و با تقویت زمزمه‌های استعفای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. درحالی که روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی رسانه‌های حامی دولت، خبر از استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز تعیین جایگزین او می‌دادند اما علی جنتی هرگز این خبر را تایید نکرده و در دفتر کار خود حاضر می‌شد. حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد نیز درباره این موضوع یعنی شایعه استعفای جنتی گفته بود: «آنچه درباره استعفا یا تعیین جانشین آقای جنتی مطرح می‌شود، بیشتر یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است و بنده به عنوان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانم درباره تایید آن سخنی بگویم. تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوعات با آقای رئیس‌جمهور است».

در کنار این اظهارات، رفتار روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت درباره انتشار شایعه استعفای جنتی نیز قابل تامل بود.  این روزنامه ابتدا از انتشار هرگونه خبری درباره استعفا یا برکناری جنتی اجتناب می‌کرد اما در ادامه، یعنی روز دوشنبه این هفته با انتشار یک مطلب طنز، ضمن تکذیب خبر استعفای علی جنتی، به برخی افراد دولتی که روزنامه‌های زنجیره‌ای آنها را گزینه‌های احتمالی جایگزینی علی جنتی می‌دانستند حمله کرد.  این رفتارها و واکنش‌ها باعث شد شائبه‌ها درباره شایعه استعفای جنتی بیشتر شود. رفتار علی جنتی و مجموعه تحت مدیریت او درباره خبر استعفا به گونه‌ای بود که نارضایتی آنها از این ماجرا را نشان می‌داد، همین موضوع باعث شد گمانه‌ها به این سمت برود که اگر استعفایی هم در کار باشد، علی جنتی «مجبور به استعفا» شده و این استعفا خواست و اراده او نبوده است. آنچه این گمانه را تقویت می‌کرد سکوت حسن روحانی و دفتر رئیس‌جمهور در قبال این ماجرا بود! در واقع سکوت دولت درباره ماجرای تغییر در راس مدیریت وزارت ارشاد باعث ایجاد یک هرج و مرج خبری درباره این ماجرا شد و شائبه‌ها را نیز تقویت کرد. اما در حالی که هنوز خبر قطعی درباره صحت یا نادرستی شایعه استعفای علی جنتی منتشر نشده بود و مشخص نبود جنتی استعفا کرده یا مجبور به استعفا شده، رسانه‌های نزدیک به دولت از استعفای 2 وزیر دیگر کابینه خبر دادند. بعدازظهر روز سه‌شنبه ابتدا یک پایگاه خبری حامی دولت از استعفای

3 وزیر کابینه روحانی خبر داد. سایت انتخاب در خبری نوشت: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش از سمت‌های خود استعفا کردند. همزمان برخی خبرگزاری‌ها از استعفای برخی دیگر از وزرا از جمله وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد خبر دادند که البته خبر دوم، چندان دوام نداشت. اندکی بعد خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و ایسنا اما بخشی از استعفاهای دسته جمعی را تایید کردند. خبرگزاری دولتی ایسنا در این‌باره نوشت: «یک منبع آگاه در دولت خبر استعفای وزرای فرهنگ‌وارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و ورزش‌وجوانان را در راستای ترمیم کابینه یازدهم تایید کرد. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، یک منبع آگاه در دولت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تکذیب خبر استعفای وزرای اقتصاد و صنعت و معدن، گفت: آقایان جنتی، گودرزی و فانی در راستای ترمیم و تقویت کابینه استعفا کردند. خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از یک منبع آگاه استعفای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را تایید کرد!  با این حال اما هیچکدام از وزرایی که رسانه‌های دولتی مدعی استعفای آنها شده بودند، خودشان این خبر را تایید نکردند! نه علی جنتی، نه محمود گودرزی و نه علی‌اصغر فانی که براساس اعلام مجلس شورای اسلامی، 4 آبان ماه باید جلسه استیضاح او در مجلس برگزار می‌شد، هیچکدام اخبار خبرگزاری‌های دولتی درباره استعفای آنها را تایید نکردند.

ایسنا به جای روحانی تصمیم گرفت!
اما ماجرای استعفاهای ادعایی، دیروز [چهارشنبه] جنجالی شد. آنچه تا صبح دیروز درباره استعفاها مطرح شده بود، صرفا اخبار برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های دولتی بود اما این 3 وزیر این خبر را تایید نکردند و نکته قابل تامل اینکه دفتر حسن روحانی نیز واکنشی به این اخبار نشان نداد.  صبح دیروز روزنامه ورزشی 90 گفت‌وگویی با محمود گودرزی منتشر کرد که وی در آن اظهار داشت: برکناری‌ام تصمیم دولت بود. با این حال اما بعدازظهر دیروز سایت وزارت ورزش و جوانان انجام این مصاحبه را تکذیب کرد!  از سوی دیگر صبح دیروز در جلسه هیات دولت، علی جنتی و محمود گودرزی غایب بودند. با این حال اما علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش که قاعدتا باید در دیدار نخبگان علمی کشور با رهبر حکیم انقلاب حاضر می‌شد، به این دیدار نرفت و  در جلسه هیات دولت حاضر شد! این حضور فانی شائبه‌ها درباره تغییر او را تضعیف کرد اما نکته عجیب این بود که در غیاب فانی در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب، سورنا ستاری در سخنان خود از پایان خدمت فانی گفت! دیروز خبرگزاری فارس گزارش داد در این دیدار و قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در غیاب فانی ضمن قدردانی از فعالیت‌های وزیر آموزش‌وپرورش تلویحاً خاطرنشان کرد: آقای فانی روزهای آخر خدمت خود را سپری می‌کند! این اقدام عجیب و نسنجیده معاون حسن روحانی در شرایطی رخ داد که همان زمان فانی در جلسه هیات دولت حضور داشت و گویا در جلسه هیات دولت، روحانی درباره ضرورت ترمیم کابینه سخن گفته بود! اما اوج ماجرا و افتادن پرده، دیروز زمانی اتفاق افتاد که علی‌اصغر فانی نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی نوشت و در آن مطالبی نوشت که پشت پرده این ماجرا‌ها را نشان داد. متن نامه فانی به روحانی که توسط مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شد، بدین شرح است:

«حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس‌جمهور محترم

با سلام و تحیات

 پس از اطلاع از نظر جنابعالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هیأت محترم دولت ابراز فرمودید؛ علی‌رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد 3 ساله وزارت آموزش‌وپرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی درباره ادامه کار خویش نیز اعلام می‌نمایم.

رب ادخلنی مدخل صدق  و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا».
این نامه فانی در واقع نشان داد او تمایلی برای استعفا ندارد اما گویا فشارها به او برای استعفا بیشتر شده است. این نامه و مقاومت فانی، فاش کرد در واقع استعفایی در کار نبوده و ماجرا، «برکناری» است. پس از این نامه فانی بود که برخی خبرگزاری‌ها به جای استفاده از عبارت «استعفای وزرا» از عبارت «برکناری وزرا» استفاده کردند، چراکه نامه فانی نشان داد در واقع و در اصل استعفایی در کار نبوده است.

اما آنچه در این میان جالب است احکام انتصابی وزرای دولت در آخرین روزهای کاری‌شان است. قبل از برکناری فانی، وی در حکمی علیرضا ناصری را به عنوان مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب کرد. با این انتصاب غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از سمت خود عزل شد. همزمان با انتشار نامه علی‌اصغر فانی به حسن روحانی، محمود گودرزی نیز که تلویحا استعفای خود را تایید کرده بود،

2 مدیرکل را در وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد! برانوش نیک‌بین سرپرست امور بین‌الملل و بهروز منتقمی سرپرست توسعه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان بودند که دیروز حکم مدیرکلی خود را از محمود گودرزی گرفتند. علی جنتی نیز دیروز اگرچه در جلسه هیات دولت حضور نداشت اما نه او و نه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صحبتی درباره برکناری یا استعفای او نکردند! اما عصر دیروز متن استعفای جنتی منتشر شد! در واقع با نامه علی‌اصغر فانی به حسن روحانی، ماهیت استعفاهای دسته‌جمعی مشخص شد و رفتار 2 وزیر دیگر این موضوع را تقویت کرد. با این حال اما اتفاق بسیار عجیب، درباره این وضعیت، رفتار رسانه‌های دولت بود! در شرایطی که فانی طی نامه‌ای سرگشاده شایعه استعفای خود را تکذیب کرده بود و تغییر خود را وابسته به تصمیم حسن روحانی کرده بود، خبرگزاری ایسنا در حال معرفی سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بود! این خبرگزاری همچنین درباره گزینه‌های سرپرستی وزارتخانه ورزش و جوانان نیز اخباری منتشر کرد.   این خبرگزاری در خبری نوشت: یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری به ایسنا خبر داد به دنبال استعفای آقایان گودرزی، فانی(!) و جنتی(!) از وزارتخانه‌های ورزش و جوانان،‌ آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونان آنها به عنوان سرپرست این وزارتخانه‌ها به مدت 3 ماه انتخاب شدند. بر این اساس سجادی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، صالحی سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بطحایی نیز سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش شدند.

انتصاب‌های عجیب و غریب!
اما در حالی که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش رسما از ادامه کار خود در این وزارتخانه گفته بود و علی جنتی نیز ماجرای برکناری خود را تایید نکرده بود، عصر دیروز حسن روحانی طی احکامی سرپرست‌های وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان را منصوب کرد. در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور آمده است: رئیس‌جمهور طی احکام جداگانه‌ای سیدمحمد بطحایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، سیدعباس صالحی را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدنصرالله سجادی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. در انتهای این خبر آمده است: یادآوری می‌شود وزرای 3 وزارتخانه مذکور در روزهای اخیر طی نامه‌های جداگانه آمادگی و همراهی خود را در جهت ترمیم و تقویت کابینه اعلام کرده بودند که مورد موافقت رئیس‌جمهوری قرار گرفت. این انتصاب‌های حیرت‌آور در شرایطی است که قاعده تغییر و تحولات در ادارات، سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها اینگونه است که ابتدا خبر تغییر (برکناری یا پذیرش استعفا) اعلام شده و سپس سرپرست انتخاب می‌شود اما گویا در دولت حسن روحانی قاعده اینگونه است که بدون اعلام وضعیت یک وزیر مستقر، برای آن وزارتخانه سرپرست انتخاب می‌شود. به عنوان نمونه بالاخره علی‌اصغر فانی برکنار شده یا استعفا داده است که اکنون روحانی برای وزارت آموزش‌وپرورش سرپرست انتخاب کرده است؟ وزیر آموزش‌وپرورش براساس نامه سرگشاده به روحانی، در حال کار در دفتر وزارتخانه است که ناگهان خبر انتخاب سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش توسط روحانی اعلام می‌شود! این برای نخستین‌بار است که یک دولت «خبر رسمی» تغییر 3 وزیر کابینه را اعلام نمی‌کند و خبر رسمی تغییر در این وزارتخانه‌ها را با خبر انتصاب سرپرست‌ها اعلام می‌کند.

منبع: وطن امروز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین