پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:52 - 1395/09/14

جهانگیری:

مسئولیت آسیب‌های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مسئولیت آسیب‌های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد.

به گزارش کارگرآنلاین،  اسحاق جهانگیری در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای کشورمان و آسیب‌ها و تهدیداتی که اجتماع و کشورمان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: فقر، حاشیه‌نشینی، طلاق، تهدید خانواده، اعتیاد و گسترش دامنه‌های آن، فسادهای مالی، اجتماعی، اخلاقی و شکل‌گیری مناطق حاد و بحران‌زا از جمله آسیب‌هایی هستند که متفکران و اندیشمندان علوم اجتماعی بارها نسبت به وجود این تهدیدات هشدار دادند.

وی ادامه داد: تهیه گزارش وزارت کشور از وضعیت اجتماعی کشورمان  نشان می‌دهد که باید جامعه و نهادهای مدنی، دولت و ارکان حکومت نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس باشند چرا که حساسیت و اقدامات به موقع کمک می‌کند تا این پدیده‌ها منجر به بحران‌های اجتماعی نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری 4 جلسه از سوی مقام معظم رهبری با سران کشور و مسئولین نظام در موضوع آسیب‌های اجتماعی، گفت: برگزاری جلسات بسیار مهم رهبری در یک سال اخیر، یک پیام مشخص دارد که نشان‌دهنده عزم نظام برای کاهش و حل آسیب‌های اجتماعی است و نباید فراموش کرد که آنچه مکمل این عزم و رویکرد است، حساسیت و مشارکت جامعه و همه شهروندان در حوزه مسائل اجتماعی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه سلامت نهادهای هر جامعه دوام آن جامعه را تشکیل می‌دهد، اعتیاد را مهم‌ترین آسیب‌ مزمن در جامعه ایران دانست و افزود: باید توجه داشت که گسترش اعتیاد، باعث به وجود آمدن بیماری‌های مزمن دیگری در جامعه می‌شود که تمام منابع و سرمایه‌های اجتماعی، انسانی و فرهنگی جامعه را مورد تاکید قرار می‌دهد و متاسفانه جامعه‌ای که حساسیت خود را نسبت به اعتیاد از دست دهد به بستری برای شکل‌گیری آسیب‌های کشنده تبدیل خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رویکرد دولت یازدهم در حل مسائل اجتماعی و مبارزه با اعتیاد رویکرد اجتماعی و پیشگیری است، افزود: دولت در مسیر کنترل، کاهش و مهار اعتیاد به صورت جدی نیازمند ورود مردم به صحنه است و از این رو لازم است تا تصویر دقیقی از ابعاد و حجم تمام آسیب‌های اجتماعی به دور از انکار و سیاه‌نمایی ارائه شود تا حساسیت جامعه مردم و مسئولین برانگیخته شود.

* واگذاری مسئولیت آسیب‌های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در ادامه سخنانش با اشاره به نتایج جلسات بسیار مهم مقام معظم رهبری با مسئولان کشور، گفت: در یک سال گذشته 4 جلسه مهم با حضور مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشور برگزار شد و گزارش‌هایی از وضعیت فعلی در این جلسات ارائه شد که نهایتا منجر به آن شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت اجتماعی را نیز عهده‌دار شود و مقرر شد وزیر کشور و چند مسئول دیگر به ترکیب این شورا اضافه شوند.

جهانگیری اضافه کرد: همچنین رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی قبول مسئولیت کردند تا ریاست جلسات این شورا را برای سیاست‌گذاری کنترل و نظارت برای عملیاتی شدن برنامه‌ها را عهده‌دار شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سیاست‌های کلی برنامه ششم اهداف کاملا روشن بیان شده است، افزود: در بند 57 سیاست‌های کلی برنامه ششم هدف‌گذاری کمی برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده و اقدام و عمل در این حوزه یعنی مشخص کردن اهداف یکایک سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول.

وی با بیان اینکه کشور ایران با توجه به پتانسیل‌های اجتماعی، فرهنگی و ... قادر است بزرگترین مسائل ملی را با عزم و اجماع ملی حل و فصل کند افزود: آسیب‌ها هر قدر بزرگ باشند برای جامعه بزرگ ایران قابل حل است به شرط آنکه پیش‌نیاز برنامه ریزی‌ها برخوردهای غیرسلیقه‌ای و غیرجناحی باشد چرا که اگر با کوچکترین مسائلی به صورت جناحی، سلیقه‌ای و گروهی برخورد کنیم، هر مسئله کوچکی می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود.

* هشدار جهانگیری نسبت به روی کار آمدن چهره‌های خشن جدید در غرب

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات سریع دنیا و اتفاقات اخیر غرب و آمریکا گفت: اتفاقاتی که امروز در غرب و آمریکا شروع شده می‌تواند برای دنیا مخاطره‌آمیز باشد و چهره‌های خشن جدیدی که در دنیا روی کار آمدند، را باید با عقلانیت کنترل کرد.

وی با بیان اینکه همواره در اتفاقات مهم نیازمند عقلانیت و اعتدال هستیم، افزود: سیاست مقام معظم رهبری و دولت همواره این بوده که تهدیدات بیرونی و درونی را از کشور دور کنیم و فرصت بهتر زندگی کردن را برای مردم فراهم کنیم و اجازه ندهیم تهدیدات مردم را نسبت به آینده بدبین کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به فرایند به نتیجه رسیدن برجام گفت: برجام حاصل این سیاست و گفت‌وگوهای پیچیده ایران با 6 قدرت بزرگ دنیا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و... است و برجام نه تنها مصوب مجامع داخلی است بلکه مصوب اتحادیه اروپا و مجامع بزرگ جهانی است.

جهانگیری افزود: لذا کارشکنی آمریکا با برجام نه تنها مخالفت با ایران بلکه یک اقدام علیه توافق‌ها و تعاملات بین‌المللی و حتما راه مقابله با چنین اتفاقاتی، عقلانیت است.

وی با تاکید بر اینکه کارنامه آمریکا در طول تاریخ در برابر ایران یک کارنامه سیاه است، اضافه کرد: نباید برخی برخوردها  ما را در زمین افراطی‌گری قرار دهد و باید با دقت و عقلانیت، عزت و حکمت و تمام آنچه را که مورد نظر رهبری است تصمیم‌گیری کرد تا منافع ملت تامین گردد./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین