پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:54 - 1395/09/22

رکورد گران‌ترین دلار تاریخ هم به دولت یازدهم رسید+جدول

در هفته‌های اخیر هم قیمت دلار به بالای 3900 تومان رسیده که رکورد تاریخی گرانی دلار محسوب می‌شود. بنابراین تاکنون که دولت یازدهم را باید رکورددار گرانی دلار دانست؛ دولتی که برای ارزان کردن دلار شعار می‌داد.

به گزارش کارگرآنلاین، افزایش قیمت دلار به بالای 3900 تومان در چند هفته اخیر، سبب شده دولت یازدهم رکورد گران‌ترین دلار تاریخ را نیز از آن خود کند؛ آن هم در زمانی که ادعای تورم تک‌رقمی مطرح می‌شود.

در حالی که دولت قبل به علت ناتوانی در مدیریت بازار ارز، مورد انتقاد مسئولان دولت فعلی قرار می‌گرفت، گرانی لجام‌گسیخته دلار در هفته‌های اخیر، با سکوت مسئولان ارشد دولت یازدهم مواجه شده است.
یکی از وعده‌های حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی تقویت پول ملی و کاهش نرخ دلار بود. به عنوان نمونه، حسن روحانی در خلال تبلیغات انتخاباتی سال 92 با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما پس از آنکه وعده 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی داد، درباره نرخ ارز نیز گفت:
 
"ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این 7-8 سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟ این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند."

* فراموشی توافق هسته‌ای
پس از روی کار آمدن دولت روحانی و تا قبل از توافق هسته‌ای، دولتمردان و مسئولین اقتصادی دولت یازدهم عامل اصلی گرانی دلار را تحریم‌ها، علی الخصوص تحریم‌های بانکی و نفتی می‌دانستند.
حسن روحانی نیز در متن گزارش صد روزه خود در آذرماه 92 در خصوص نقش مذاکرات هسته‌ای بر روی بازار ارز چنین گفته بود: «با ایجاد محدودیت برای درآمدهای ارزی در اثر تحریم‌ها، نرخ ارز افزایش و واردات در سال‌های 1391 و بخصوص ابتدای 1392 دچار کاهش شد و از این نظر، رفاه خانوارهای ایرانی که تحت تأثیر واردات زیاد قرار داشت دچار افت شدیدی شد. با توجه به هدف نهایی دولت در یکسان‌سازی نرخ ارز، برای حصول به موفقیت در این کار مهم اجتناب از بروز نوسانات بزرگ در بازار ارز بررسی‌های کارشناسی لازم به عنوان پیش‌نیاز اولیه شکل گرفته است.
 
مدیریت تقاضای ارز در داخل و تلاش‌های دیپلماتیک در جهت بهبود فضای بین‌المللی در خارج سبب شد، نرخ ارز با طی روندی نزولی به حدود 3000 تومان در مهرماه تنزل یابد و دامنه نوسانات آن نیز محدود شود. تداوم چنین وضعیتی می‌تواند نویدبخش ثبات اقتصادی و رونق تولید داخلی باشد. ثبات در بازار ارز و دارایی‌ها (سکه و طلا) در کنار خوش‌بینی فعالیت اقتصادی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و خارجی دولت منجر شد.»


 


اما نکته جالب داستان قیمت ارز اینجاست که تا قبل از برجام، دولت یازدهم عامل اصلی بالا بودن قیمت ارز را تحریم‌های اقتصادی می‌دانست ولی بعد از امضای برجام، در تمامی اظهارات و سخنرانی‌های مسئولین اقتصادی دولت یازدهم، هیچ اثری از مقصر بودن تحریم‌ها در عاملیت افزایش قیمت ارز مشاهده نمی‌شود؛ چرا که با امضای برجام بهانه تحریم به عنوان مقصر اصلی تمامی مشکلات از جمله گران شدن ارز از دست   دولت راستگویان برداشته شد و از 23 تیر 1394، مسئولان اقتصادی این دولت، تقصیر سوءمدیریت خود را به گردن دیگر عوامل اقتصادی انداخته‌اند.
 در هفته‌های اخیر هم قیمت دلار به بالای 3900 تومان رسیده که رکورد تاریخی گرانی دلار محسوب می‌شود.
بنابراین تاکنون که دولت یازدهم را باید رکورددار گرانی دلار دانست؛ دولتی که برای ارزان کردن دلار شعار می‌داد.

منبع: مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین