پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:41 - 1395/09/30

جمعی از لوکوموتیو رانان به بیانیه‌ مجری ‌ATC پاسخ دادند

ضعف آشنایی لوکوموتیو رانان با سامانه ATC از بی‌کفایتی مجری آن است

برخی لوکوموتیو رانان راه‌آهن در پی تصادف مرگبار قطار در هفت خوان و صدور بیانیه شرکت مجری سامانه ATC به این بیانیه واکنش نشان داده و اعلام کردند:آیا 200 خرابی برای این سامانه‌ها آن هم برای شرکت مدعی صاحب فناوری بالا در جهان کم است؟!

به گزارش کارگرآنلاین، در پی انتشار بیانیه شرکت مهاران(مجری طرح پیاده‌سازی سیستم ATC) نمایندگان و جمعی از لکوموتیورانان ناحیه خراسان رضوی نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند.  

در بیانیه لوکوموتیورانان آمده است: در چند روز گذشته، شرکت مجری طرح پیاده سازی سیستم ATC  در راه آهن با توجه به حادثه ی غم انگیز قطار سمنان – تبریز، اقدام به صدور بیانیه‌ای، در دفاع تمام قد از عملکرد خود در رسانه ها و جراید نموده است که در بخشی از بیانیه شرکت مهاران اتهاماتی به عملکرد لکوموتیورانان وارد نموده‌اند.

لذا به منظور تنویر اذهان عمومی و دستیابی به حقیقت، جمعی از لکوموتیورانان نکاتی را به شرح ذیل، به سمع دلسوزان و حقیقت خواهان آزاده این مرز  و بوم می رسانیم:

1- در بخشی از بیانیه شرکت مهاران آمده است:

« لازمه بهره برداری از سیستم ATC در راه آهن ،آموزش گسترده به بیش از دو هزار لکوموتیوران بوده است که به دفعات صورت پذیرفته و طبیعی است با توجه به بعد مسافت و تعداد لکوموتیوران ، آشنایی آن‌ها با نحوه کار سیستم جدید مستلزم صرف وقت و حوصله می باشد. لکوموتیوران در صورتیکه با این سیستم آشنایی کامل داشته باشد، از طریق پیامهای سیستم بایستی سرعت را به نحوی کنترل نماید که قطار از سرعت مجاز فراتر نرود و همچنین از چراغ قرمز عبور نکند چرا که در این صورت لکوموتیوران خلاف نموده و سیستم ATC  به ناچار قطار را متوقف می‌نماید. تا کنون چند هزار توقف قطار توسط ATC به خاطر تخطی لکوموتیوران به دلیل عدم آشنایی با سیستم صورت گرفته است که تمام آن‌ها به عنوان خرابی سیستم اعلام گردیده است. همچنین کلیه قطارهایی که اساساً فاقد ATC می باشند و در مسیر تهران- مشهد تردد می نمایند به عنوان خرابی ثبت گردیده است. در گزارشی که در فضای مجازی تصویر چند برگ اعلام خرابی نشان داده شده بود، در نود درصد آن‌ها علت خرابی،"قطار فاقد"ATC  درج گردیده بود،بنابراین آمار واقعی خرابی ها حدود 200 مورد می‌باشد.»

یکی از اتهامات مطروحه که از سوی شرکت مهاران ، در مطالب فوق به لکوموتیورانان زده شده است، مقوله ی ضعف آموزش و آشنایی لکوموتیورانان راه آهن با نحوه ی کارکرد سیستم ATC، بیان شده است که در جواب به این اتهام البته با فرض درست بودن آن:

ذهن هر شخص منصف و عادلی را متوجه بی کفایتی و یا سهل انگاری مجریان بحث مهم آموزش ATC به لکوموتیورانان می نماید که توسط شرکت مهاران به وضوح فریاد زده شده است.

حال این مجری آموزش سیستم پیشرفته ATC به لکوموتیورانان راه آهن کیست؟

پاسخ این پرسش مهم در بخش دیگری از بیانیه شرکت مهاران آمده است:

" هزینه ای که راه آهن برای ATC و بلاک میانی شامل تجهیزات، کابل کشی، نصب و راه اندازی ،آموزش و خدمات پس از فروش بی قید و شرط  به این شرکت پرداخت نموده است به ترتیب 19 میلیارد و 25 میلیارد و در جمع 44 میلیارد تومان بوده است "

کلاس‌های آموزشی ATC  جهت کارکنان راه آهن و لکوموتیورانان توسط خود شرکت مهاران برگزار شده است که این موضوع به اعتراف مسولان این شرکت در بیانیه آورده شده است ضمن اینکه در واقعیت نیز پیمانکار آموزش ATC متخصصین و کارشناسان خود شرکت مهاران بوده‌اند.

2- اگر این ضعف آموزش در ناتوانی و ابتر بودن فعالیت‌های مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن و یا بی انگیزگی کارکنان و متخصیصن آن مرکز می باشد سوال اساسی این است که چه کسی با تصمیمات خود، مرکز آموزش راه آهن و متخصصان آن را به این روز و بازدهی انداخته است؟ که جواب آن حتما نیروی انسانی نخواهد بود.

3- پس از ذکر اتهام ضعف آموزش لکوموتیورانان، مواردی همچون بعد مسافت و تعداد لکوموتیورانان و کمبود زمان را دیگر دلایل این ضعف از سوی شرکت مهاران اعلام شده است.

حال سوال اینجاست :

اولا: مگر تعداد لکوموتیورانان ایران چقدر است؟ و چه تعداد از اینها در محور مشهد – تهران اجازه لکوموتیورانی دارند؟ جواب: چند صد هزار نفرند ! چند ده هزار نفرند!

بر طبق گفته خود شرکت مهاران در بیانیه،تعداد لکوموتیورانان 2000 نفر بوده‌اند. حال چگونه شرکتی که ادعای داشتن تکنولوژی انحصاری در سطح دنیا و خاورمیانه را می‌باشد از دادن آموزش کافی و صحیح به 2000 نفر لکوموتیوران ناتوان می‌باشد. این نتیجه با آن ادعا قابل جمع نیست.

ثانیا: لکوموتیورانان قطارهای سمنان و تبریز روز حادثه، همه از کارکنان ناحیه شمال شرق به مرکزیت شاهرود بوده اند، مگر شاهرود چقدر تا تهران فاصله دارد که بُعد مسافت جزء دلایل اعلام می‌شود؟

ثالثا: کلاس های ATC برگزار شده برای هر لکوموتیوران چند هزارساعت بوده است که نیازمند صرف وقت و زمان طولانی بوده است؟

ضمن اینکه سیستم ATC از ابتدای سال 95 از حالت آزمایشی به حالت عملیاتی توسط مدیر عامل فعلی حناب آقای دکتر محمدزاده و حتی شخص محترم مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، جناب آقای دکتر آخوندی تغییر رویکرد داده است. آیا صرف زمان چند سال قبل از سال 95( طی دوره ی آزمایشی طرح) به جهت تکمیل آموزش و رفع نقایص زمانی کافی نبوده است؟

تازه بر فرض قبول تمام بهانه های فوق اعم از کمبود زمان، جمعیت زیاد لکوموتیورانان و بعد مسافت، آیا به نظر هر انسان سلیمی این دلایل و استدلالات برشمرده شده توسط مسئولان شرکت مهاران در بیان علل وقوع حادثه ، منطقی و محکمه پسند است و یا خواهد بود.!؟

4- اگر منظور مسئولان محترم شرکت مهاران در مقوله ضعف آموزش و عدم ارایه ی برنامه های آموزشی حقیقی لازم و تهیه و تدوین قوانین متناقض و غیر کاربردی توسط مدیران مربوطه ی راه آهن می باشد ما نیز این را تایید می نماییم اما شرکت مهاران حق ندارد این قصور و یا تقصیر مدیران راه آهن را متوجه قشر لکوموتیورانان که بخش مهمی از نیروی انسانی راه آهن می‌باشد، نماید. هر چند این هجمه و قربانی کردن نیروی انسانی در مرتبه اول توسط مسئولین راه آهن کلید زده شد و این در حافظه ذهنی همه کارکنان خدوم و مظلوم راه آهن حک گردید.   

5- به استناد اظهار نظرهای مسئولینی که تاکنون در زمینه ی حادثه مسئولیت پیگیری و بررسی آن را داشته اند در فرضیات مطروحه ، تکرار می‌شود فرضیات مطروحه، لکوموتیوران یا اصلا مقصر اعلام نشده است و یا توسط اندکی از آنها در سلسله مراتب بعدی آمده است. لذا جای تعجب و سوال است که مسئولین شرکت مهاران برای فرار از چه موضوعی، نوک تیز پیکان حملات کورکورانه و فاقد ادله معتبر خود را صرفا متوجه صنف لکوموتیورانان نموده‌اند.

6- در بخش دیگری از بیانیه شرکت مهاران پس از ذکر دلیل ضعف آموزش آمده است که: ...تاکنون چند هزار توقف قطار توسط ATC به خاطر تخطی لکوموتیوران به دلیل عدم آشنایی با سیستم صورت گرفته است که تمام آن‌ها به عنوان خرابی سیستم اعلام گردیده است."

در پاسخ به این اتهام ناجوانمردانه، به مسئولان محترم شرکت مهاران، اعلام می‌داریم در صورت عدم انتشار اسناد این ادعا و یا عدم تکذیب و اصلاح آن از سوی آن شرکت، قطعا این موضوع از سوی لکوموتیورانان جهت رسیدگی و قضاوت عادلانه تا رفع اتهام و برخورد با خاطیان مزبور در مراجع ذیصلاح قضایی و حقوقی به جد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

این اتهام نادرست از آن جهت ناجوانمردانه است که نقایص و مشکلات  سیستم ATC تاکنون بارها لکوموتیورانان را دچار اضطراب و شوک روحی و روانی ناشی از عملکرد نادرست خود نموده است و حتی بسیاری از نقایص و اشکالات این سیستم به کمک تجربه و تذکرات پی‌در‌پی آنها اصلاح و برطرف گردیده است ولی متاسفانه، لکوموتیورانان و دیگر کارکنان به عنوان بخشی از نیروی انسانی راه‌آهن، که تا دیروز ناجیان این سیستم و حمل و نقل ریلی بوده‌اند اکنون ناجوانمردانه و با ناسپاسی تمام، متهم ردیف اول نشان داده می‌شوند.

7- مسئولان شرکت مهاران در توجیه خرابی‌های بوجود آمده آنها را به دو دسته خرابی‌های ناشی از تخطی لکوموتیوران و خرابی های ناشی از ثبت غلط سیر لکوموتیو بدون ATC به عنوان خرابی سیستم ذکر نموده اند و جالب اینکه، حتی گزارش منتشره منتسب به مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن در فضای مجازی را، به نفع خود برخلاف متن واضح و صریح آن بیان نموده‌اند در آن گزارش خرابی‌ها تحت سه عنوان خرابی علایم، خرابی تجهیزات نصب شده بر روی لکوموتیو (On Board) و خاموش نمودن ATC توسط مامورین ذکر گردیده است که نمودارهای هر کدام از آنها نیز به تفکیک اعلام شده است و هیچ سخنی از ادعای واهی و نسبت داده شده شرکت مهاران به آن گزارش، مبنی بر احتساب 90 درصد خرابی ها با علت قطار فاقد ATC اعلام نگردیده است لذا مسئولان حقوقی راه آهن به دفاع از حقوق مردم و نیز حفظ آبروی خود، نسبت به این واژگون نشان دادن گزارش‌شان، توسط شرکت مهاران، پیگیری قضایی و حقوقی انجام دهند چرا که در صورت عدم پیگیری این موضوع، بالتبع درستی گفته مسئولین شرکت مهاران عیان خواهد شد و لذا باید با تنظیم کنندگان گزارش خلاف واقع در راه آهن، توسط مسئولان نظارتی کشور برخورد قاطع قانونی انجام گرفته و گزارش این برخورد با این خاطیان به اطلاع عموم رسانیده شود ضمن اینکه شرکت مهاران هم در این صورت باید نسبت به این تهمت ناروا به یکی از شرکت های دارنده تکنولوژی های بالای کشوری، پیگیری حقوقی موثر انجام دهد.

پر واضح است عدم انجام وظیفه طرفین در بابت این موضوع بند فوق، اذهان را متوجه نداشتن عزم جدی مسئولین در رسیدگی ریشه ای به حل این موضوع و عبور آسان از آن را می نماید که در نتیجه، پایمال شدن حقوق مردم علی‌الخصوص مسافران مظلوم قطار تبریز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

8- در ادامه بیانیه، بالاخره شرکت مهاران وقوع 200 خرابی را پذیرفته است، سوال مهم این است که چه عاملی در طی این مدت 200 خطای سیستم ATC  شرکت محترم مهاران را پوشش داده است؟

جواب: تجهیزات و خیل مشاوران و پیمانکاران، قوانین و مقررات کارآمد وضع شده در این زمینه از سوی مدیران راه آهن، نیروی انسانی و یا مدیریت بی نظیر سلسله مراتب مدیران راه آهن و وزارتخانه!

مدیرانی که در راس آنها جناب آقای دکتر آقایی با استعفای خود، در عمل بر وجود اشکالات اساسی مدیریتی در مجموعه مدیران ارشد و ستادی خود مهر تایید زدند. جواب کامل‌تر این سوال مثنوی هفتاد من کاغذ است،  که بماند در مجالی بهتر  تا به آن با ذکر اسناد معتبر پاسخ داده شود. ضمن اینکه آیا 200 خرابی، نسبت به استاندارد های تعریف شده برای این نوع سیستم‌ها در سطح بین المللی عدد کوچکی است آن هم برای شرکت مدعی صاحب تکنولوژی بالا در جهان؟!

9 - این موضوع که در روز حادثه ، سیستم ATC   وظیفه ی خود را درست انجام داده است به نظر ما لکوموتیورانان که تلاشمان این است از جاده انصاف و پاسخگویی صادقانه خارج نشویم، با توجه به شواهد و مدارکی که تا کنون در اختیار داریم مورد تایید ما نیز می باشد ولی نکته اش این است که این سیستم فقط در روز حادثه وظایف خود را به خوبی انجام داده است. ولی در طی یک فرآیند زمانی که سنجیده شود متاسفانه اسناد و مدارک حقیقت دیگری را بیان می‌دارند. اینکه سیستم نتوانسته اعتماد نیروی انسانی را جلب نماید و به اصطلاح چوپان دروغگو قلمداد نشود واقعیتی عریان و دردناک است.

ولی اینکه به موجب حادثه روی داده هر شخص حقیقی  و حقوقی به خود اجازه می دهد تا کارکنان زحمتکش و مظلوم راه آهن از ترافیک و سوزنبان و روسای قطار و مهماندار و لکوموتیورانان و ... را که مجموعا بخش مهمی از نماد نیروی انسانی در راه آهن می‌باشند در توجیه برخی رفتارهای غلط گذشته مدیریتی و عملکردی خود قربانی نماید به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مردم و جامعه هشیار و بصیر ما این موضوع را به خوبی فهمیده و می‌فهمند.

اینکه لکوموتیوران قطار سمنان با اختیار و از سر تسلیم و احترام به قوانین، خود را به مراجع ذیصلاح معرفی نموده ولی متاسفانه از سوی برخی مسئولان، چنان روایت می‌شود که جانی فراری را با شناسایی محل اختفایش، دستگیر نموده‌اند بیانگر چیست؟ این خبر کذب آب به آسیاب منافع چه کسانی می ریزد؟ و چرا این خبر دروغ و دروغگویانش با خیال خوش روزگار سپری می کنند؟

10- در روزگاری به سر می‌بریم که دشمن قداره به هر نحو و طریق کمر به نابودی ملت ما و آرمان های پر افتخارش بسته است و شاهراه این هجمه ی خود را فعلا اقتصاد انتخاب نموده است و این را نیز می‌دانیم که چاره این هجمه ی دشمن، دست به زانوی خویش زدن و توکل به الله است که نمود آن اجرای حقیقی اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت های دانش بنیان است اما شرکت هایی که متعهدانه وظایف خویش را انجام دهند و در صورت اشتباه و خطا، صادقانه آن را بپذیرند و به سرعت در راستای اصلاح آن، در عمل گام بردارند و آن را به پل پیروزی های آینده مبدل سازند نه اینکه با تخطئه و فرافکنی موضوع هم به کشور و هم به یگانه راه چاره ی حل مشکلات اقتصادی آن، یعنی تفکر اقتصاد مقاومتی و اعتماد مردم آسیب وارد نمایند و برای کشور خسارات فراوان داخلی را ایجاد نمایند.

هر چند در این بحث نحوه مدیریت و عملکرد مدیران و تعامل شفاف آنها با این شرکت ها نیز بسیار خطیر و مهم است و اگر مدیران انگیزه ی جدی در اجرای سیاسیت های مقاومتی نداشته باشند هر روز مشکلات بیشتر و عمیق تر خواهد شد.

در پایان تذکر مندرج در پیام مقام معظم رهبری در مورد حادثه برخورد قطار، به جهت اجرا توسط کلیه مسئولان ذی‌ربط مبنی بر عدم عبور آسان و نیز حل ریشه‌ای این مصائب را مجددا عنوان یادآوری می‌کنیم:

« اینجانب ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان و دعا برای شفای آسیب‌دیدگان و عرض تسلیت به خانواده‌های آنان، از مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دو بخش داخلی و خارجی می‌خواهم که از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه‌ی حلّ ریشه‌ای این مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند و اکنون نیز همه‌ی تلاش خود را برای علاج مصدومان و انتقال جان‌باختگان و کاستن از مصائب داغداران به کار برند.»/فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین