پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:05 - 1395/10/06

رشد اقتصادی با واقعیت‌های فعلی جامعه همخوانی ندارد

آقای روحانی! آدرس شغل‌های ایجاد شده کجاست؟

نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت و اعلام رشد اقتصادی 7 درصدی به رؤیاپردازی برخی مسئولان درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور پرداخت و گفت: شکوفایی اقتصادی در شرایط فعلی یک‌رؤیا در ذهن مسئولان است و آن را نباید واقعی بپندارند.

به گزارش کارگرآنلاین، محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال حرکت منسجم و برنامه‌ریزی دقیقی در سال‌های گذشته، وجود نداشت گفت: آمارهایی که دولت درباره اشتغال‌زایی در سال‌های گذشته ارائه می‌کند که مخدوش و  غیرقابل پذیرش است.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور اعلام می‌کند سالانه 700 هزار شغل ایجاد شده است با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد و پیشنهاد می‌کنیم که درباره این تعداد اشتغال ایجاد شده شفاف‌سازی شود که باورپذیر باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: رئیس‌جمهور دستور دهند تا اسامی افرادی که در سال‌های گذشته اشتغال به کار یافته‌اند، اعلام شود و اینکه استان به استان و حتی شهرستان مشخص شود که این تعداد نیروی کار در چه بنگاه‌هایی مشغول به کار شده‌اند که اطلاع نداریم.

وی یکی از معضلات مهم حوزه انتخابیه‌اش را رکود اقتصادی و افزایش تعدیل نیروی کار اعلام کرد و گفت: اشتغال ایجاد شده در کدام بخش‌ها است که ما نمی‌‌بینیم؟ حداقل اینکه بدانیم در 3 شهرستان تبریز چه سهمی از 150 هزار شغل ایجاد شده در دو سال دارند.

سعیدی در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه به طور ملموس نه تنها اشتغالی ایجاد نشده بلکه ریزش ملی کار نیز شاهد بوده‌ایم، گفت: بخشی از کارگران بنگاه‌های تولیدی در سال‌های گذشته اخراج شده‌اند و واحدهای تولیدی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند؛ رکود هنوز بر سر اقتصاد کشور سایه انداخته است.

وی با بیان اینکه رکود واقعیت تلخی است که باید آن را بپذیریم،‌گفت: رونق اقتصادی دارای شاخصه‌های متعددی است بنابر این اگر بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های داخلی با مشکلات متعددی مواجه هستند و کمترین ظرفیت تولیدی را دارند چطور رونق اقتصادی حاصل شده است؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره رشد اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت در حالی رشد اقتصادی را 7.4 درصد اعلام کرده است که هیچگونه اثر ملموسی در اقتصاد کشور از آن معلوم نیست و با واقعیت‌های جامعه و بازار کار کشور همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها در دولت رویاهایی برای اقتصاد کشور دارند که آنان را واقعیت می‌پندارند،‌ گفت: واقعیت‌پنداری رویاها مشکلات مردم را حل نمی‌کند و آمارهایی اعلام می‌شود که مردم آنان را به تمسخر بگیرند بنابر این، اینطور اقدامات در شأن مسئولین نظام نیست که واقعیت‌های جامعه را کتمان کنند و آمارهای رویایی اعلام شود.

سعیدی با بیان اینکه رشد اقتصادی چین در محدوده 7 درصد است، گفت: آقای جان‌کری در کنگره اعلام کرد که از هر 5 فرصت شغلی در آمریکا یک فرصت آن را چین اشغال کرده است. بنابر این چین قریب به 2 میلیارد جمعیت را در دنیا اداره می‌کند و در کل اقتصاد دنیا در حال اثرگذاری است و اقتصاد آسیای جنوب‌شرقی را بلعیده است و در ژاپن نیز محصولات عمده تولید چین است بنابر این رشد اقتصادی‌اش به 7 درصد رسیده است و چطور مسئولان ما رشد اقتصادی ایران را 7 درصد اعلام می‌کنند؟

وی گفت: ما واقعاً دنیا را به لحاظ اقتصادی فتح کرده‌ایم که اینگونه آمارها در سطح جامعه اعلام می‌شود؟ باید مسئولان روند فعلی خود را اصلاح کنند چرا که به اعتماد عمومی آسیب زده‌اند و امیدواریم در آینده در مرحله عمل و اقدام قرار گیرند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین