پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:46 - 1395/10/08

یادداشت/احمد پایمردی

چشم ها راباید شست جور دیگر باید دید!

حال شاهد هستیم که یکی از وزار که جامعه سپید بر تن دارد، با صرف هزینه‌های گزاف برای طرح تحول سلامت،کفگیرش به ته دیگ خورده است، برای رهایی از این امر به هر دری می زند و برای نجات خود مانند کسی که در حال غرق شدن است هرکسی را که بتواند با خود به زیر می کشد.

کارگرآنلاین، احمد پایمردی- کارشناس تامین اجتماعی نوشت: دیر زمانی نیست که مردم با حضور در پای صندوق های رای به فردی رای دادند که شعار خود را تدبیر و امید قرار داده بود.

حال شاهد هستیم که یکی از وزار که جامعه سپید بر تن دارد، با صرف هزینه‌های گزاف برای طرح تحول سلامت،کفگیرش به ته دیگ خورده است، برای رهایی از این امر به هر دری می زند و برای نجات خود مانند کسی که در حال غرق شدن است هرکسی را که بتواند با خود به زیر می کشد.

او وقتی، در برابر استدلالها و مستندات کارشناسی جامعه کارگری و کارشناسان  تامین اجتماعی، تاب تحمل نمی آورد، با استفاده از موضوع های عوامانه در صدد فرار روبه جلوه است.

یک روز از این سخن می گوید که باید حق بیمه های کارگران به دست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هزینه شود، وقتی استدلاهایش در مقابل مستندات و منطق کارشناسان  جامعه کارگری و تامین اجتماعی رنگ می‌بازد سخن از ادغام بخش درمان در وزارت خانه می زند و چند صباحی موج سواری می‌کند، اما همانطور که دیده ایم این موج سواری‌هایی عوامانه  عمری کوتاه دارند  چه اینکه، حقیقت پشت ابر نمی ماند  و روز دیگر سازش را کوک می‌کند  که اصلا چرا سازمان تامین اجتماعی در مراکز کارگر نشین بیمارستان ندارد و فراموش می کند  که وظیفه حاکمیتی بر عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است نه سازمان تامین اجتماعی.

بگذریم از این موضوع که همین وزیر محترم تا چندی قبل تر اعتراض می‌کرد که سازمان تامین اجتماعی نباید بیمارستان سازی کند.

اما خوب بود ایشان نگاهی گذار به همین استان تهران می انداخت و تنها بیمارستان اسلامشهر( بیمارستان امام رضا(ع) که به تنهایی جور دولت را هم به دوش می‌کشد را می‌دید (و یا نه نگاهی به ورامین می‌انداخت و بیمارستان 15 خرداد را می‌دید که جدیدا هم با صرف هزینه قابل توجهی سیستم هتلینگ اش  به روز شد و پذیرای خیل عظیمی از بیمه شدگان  و غیر بیمه شدگان در یک شهر کارگر نشین است.

ایشان می‌توانست کمی آن طرف تر بیمارستان شهریار ببیند و یا نه بیمارستان فیاض بخش را ببیند  که در احاطه بزرگراه های تهران،  جور  نبود بیمارستان دولتی را در ارایه خدمات درمانی به مصدومان حوادث را به دوش می کشد.

فراموش نباید کرد، مجهزترین بیمارستان جنوب شرق کشور  به نام میلاد 2 در شهر کرمان به بیماران شرق و جنوب کشور خدماتی ارزنده و در سطح بیمارستان های تهران ارایه می دهد که به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و یا بیمارستان میلاد 3  در خراسان شمالی. و...

 از این دست مسایل زیاد است اما جالب ترین موضوع که چندی پیش از ایشان دیده شد، مطلبی بود در صفحه اینستاگرامش، منتشر شد،ظاهرا  سخنان بی دلیل و منطق هاییش در بین افکار عمومی خریداری ندارد لذا در صفحه شخصی اش "قطع مچ دست کارگری 17 ساله در مشهد و در محیط کار" را  بهانه ای قرار داد تا سازمان تامین اجتماعی را  بنوازد و بنویسد که برای رهایی از این امر{ یعنی قطع دست کارگران در کارگاه ها} سازمان رفاه اجتماعی تشکیل شود.

کاش ایشان رویداد های تامین اجتماعی را نه  ازسال 1354 بلکه از همین سال 1383، از زمانی که قانون " ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی" را مرور می‌کرد که منجر به تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی شد.

نمی دانیم این استدلال ایشان  که همه مشکلات بخش درمان را  به بیمه‌ها‌ی اجتماعی وصل می‌کند از کجا نشات می گیرد، شاید فرار روبه جلویی است و ساختن دشمنی که بتواند تمام ناکامی هایش را به گردن این دشمن بیاندازد، اما باید گفت که سازمان بیمه های اجتماعی از جمله تامین اجتماعی، در پرداخت ها همیشه پیشرو بوده است حال اگر ایشان هزینه گزافی در بخش درمان ایجاد کرده و افزایش حقوق هایی داده که حتی صدای اعتراض پزشکان منصف و با وجدان را هم بلند کرده و از طرفی سبب ایجاد شکاف هایی عجیبی در بخش درمان کشور شده است را خود باید پاسخ گو باشد نه سازمان دیگر.

 متاسفانه وی به جای پذیرش اشتباه و اصلاح روند امور، بر طبل آن می‌کوبد و قصد کوتاه آمدن و اصلاح امور را ندارد و با این کار خود شعار های دولت تدبیر و امید یعنی عقلایی بودن و پاسخ گو بودن را زیر سئول می برد.

ایشان در پست دیگرش با انتشار  عکس پرستار زحمت کشی که با وجود بیماری در حال خدمت به بیماران است، بازهم به سازمان های بیمه گر حمله کرده است!، مثل اینکه فراموش کرده است  که اختلاف دریافتی چند ده یا شاید هم چند صد برابری در بخش‌های درمان کشور را ایشان رقم زد، این موضع چه ارتباطی به سازمان های بیمه گرد دارد.

پیشنهاد می شود وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کمی بارش را سبک تر کند ابتدا مثل همه کشور های دنیا، مقوله آموزش را تخصصی ببیند،و این بخش را به متولی اصلی‌اش ،وزارت علوم و تحقیقات ، بسپارند  و علاوه بر آن طبق آنچه در "سیاست‌های کلی نظام سلامت" ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون پنچ ساله سوم  و دیگر قوانین و مقررات مرتبط ذکر شده است به امور نظارت  و سیاستگذاری خود عمل کنداین امر به طور حتم به نفع مردم و کشور خواهد بود.

این همه هزینه، چه نفعی برای مردم داشته است صرف اینکه بگوییم پرداختی های مردم کم شده است، دردی رادرمان نمی کند، اما گفته نمی شود  آیا صف های رسیدگی  در بیمارستان ها، کوتاه تر شده است؟  یا زمان های  ارایه وقت‌های عمل جراحی کاهش پیدا کرده است؟ یا نه فرآیند های خدمت رسانی بهینه تر شده است؟ شاید هعم دستگاه های و سیستم های جدید را وارد درمان کشور کرده اند؟ شاید هم شاهد افزایش درمانگاه و بیمارستان بوده‌ایم؟

به طور قطع و یقین هیچ کدام از این اتفاق ها رخ ندادعه است وتنها اتقاف  مبارک این طرح، افزایش نجومی پرداختی ها به پزشکان است.

آیا کیفیت و نحوه ارایه خدمات هم در طرح تحول ایشان تغییر کرده است یا نه به قول خودشان زیر میزی را به رومیزی!تبدیل کرده اند، ایا این هنر است که یک دریافتی غیر رسمی و خارج عرف را رسمیت ببخشیم و به آن ببالیم.

همچنین در آخر در خواست می شود ایشان این شعر سهراب سپهری را مورد توجه قرار دهند  که سروده است چشم ها راباید شست جور دیگر باید دید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین