پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:57 - 1395/10/16

اقدام جالب وزیر راه: روز حادثه قطار سمنان به عنوان روز ایمنی راه‌آهن‌ نامگذاری شود!!

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد روز پنجم آذر به عنوان روز ایمنی راه‌آهن‌ نام‌گذاری شود؛ روزی که با وقوع سانحه تأسف‌بار برخورد قطارهای مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد، ۴۸ تن از هموطنان در آتش سوختند و جان‌باختند.

‌به گزارش کارگرآنلاین به نقل از‌ پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی بیان کرد: ‌چهلمین روز سانحه تلخ برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان را گذراندیم، روزی که در آن تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر به هیچ وجه نباید این روز را از یاد ببریم، مدیرعامل راه‌آهن نیز باید این روز را روز «ایمنی راه‌آهن» نامگذاری کند تا هر سال در این روز ضمن گرامیداشت، تجربیات خود را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی‌ یادآور شد: هرچند با وقوع این حادثه همه از نظر روحی و روانی در تنگنا قرار گرفتیم اما امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه‌آهن دریغ نکنیم زیرا این سازمان بزرگتر از آن است که متوقف شود؛ امیدواریم با عبرت گرفتن از این حادثه در جهت بهبود و توسعه راه‌آهن کشور گام برداریم.

‌آخوندی اضافه کرد: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای که زیر نظر شرکت راه‌آهن فعالیت می‌کند اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر مدل سکونت‌پذیری و شکل‌گیری کلان‌شهرها، هم‌اکنون 50 درصد جمعیت در 10 کلان‌شهر کشور زندگی می‌کنند که با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه‌جایی از پیرامون به این مناطق حمل و نقل حومه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه روزانه یک میلیون و 200 هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند گفت:‌ توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است.

به گفته آخوندی با این مصوبه ‌شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود و شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند.

وی گفت: اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال 96 اجرا شود اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای کند.

آخوندی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در جهت کاهش آلودگی هوا، تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای به شمار می‌رود‌ علاوه بر این هرچه تردد خودرو کم‌تر شود ایمنی، آسایش، دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حمل و نقل حومه‌ای فقط جابه‌جایی مسافر موجود نیست و در واقعیت قادر به تغییر رابطه سکونت‌گزینی و پیرامون خواهد بود به طوری که موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد.
 روز پنجم آذرماه امسال بود که قطار مسافری سمنان-مشهد به دلیل خطای سیستم ATC (کنترل اتوماتیک قطار) و عملکرد نامناسب مسئولان ایستگاه‌‌ شاهرود، به واگن انتهایی قطار تبریز-مشهد که متوقف بود، برخورد می‌کند.

بر اثر شدت‌ برخورد، یکی از واگن‌های قطار تبریز-مشهد آتش می‌گیرد که موجب می‌شود تعدادی از مسافران در آتش بسوزند؛ در این حادثه ‌‌48 تن از هموطنان جان‌می‌بازند که اجساد 5 مسافر ‌هیچ‌وقت پیدا نشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین