پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:13 - 1395/10/25

چرا عربستان درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت نگفت؟

سکوت در قبال خبر درگذشت سیاستمداری که طی سه دهه گذشته لنگرگاهی در روابط تهران و ریاض بود، نشانگر چه موضوعی است؟

به گزارش کارگرآنلاین، با گذشت یک هفته از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان از واکنش عربستان  به خبر فوت رییس جمهور سابق ایران خبری نیست.

 آیت الله هاشمی درباره نحوه از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از کشتار سال 66 حجاج ایرانی و در جریان سفرش به سنگال می نویسد: «آقای امیرعبدالله هم از طرف عربستان به آنجا آمده بود. من رییس جمهور بودم و ایشان ولیعهد بود. طبیعتش این بودکه اگر ملاقاتی می‌شود، ایشان پیش من بیاید. کشور ما بزرگتر بود. وقتی بحث ملاقات شد، ایشان گفته بود که فلانی بیاید، گفتم: چه عیبی دارد؟ ما می‌رویم. دو کشور مسلمان که باهم این حرف‌ها را ندارند. این کار اولین تاثیرش را در نفس آنها گذاشت که ما آن‌گونه که فکر می‌کنند، مغرور نیستیم.»

سکوت امروز عربستان در قبال خبر درگذشت آیت الله هاشمی اما شاید از جایگاه غرور باشد غرور حکام جوانی که بارها در زمان حیات هاشمی رفسنجانی مورد انتقاد آیت الله قرار گرفته بودد؛ اما سکوت در قبال خبر درگذشت سیاستمداری که طی سه دهه گذشته لنگرگاهی در روابط تهران و ریاض بود،  کسی که برای نزدیکی روابط دو کشور از ابتدای  دوران ریاست جمهوری اش تلاش کرد و تا 16 سال پس از آن ریاض و تهران نه به عنوان دو رقیب در تقابل با یکدیگر که به عنوان دو کشور برادر و مسلمان در یک جبهه حضور داشتند، نشانگر چه موضوعی است؟

سکوت ریاض در قبال فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اما ابعاد گسترده و قابل توجهی می تواند داشته باشد؛ هراندازه که رهبران عربستان در گذشته از تیزهوشی خاصی بهره می بردند و از هر گذاره ای برای نزدیک شدن و گفت وگو با ایران بهره می بردند امروز این شاهزاده های جوان هستند که سکان رهبری عربستان را به دست گرفته اند و مسیری جز تقابل و کینه ورزی را نمی شناسند. شاهزاده های جوانی که سیاست ورزی شان بارها مورد انتقاد مقامات ارشد ایران قرار گرفته بود.


دیدار آیت الله هاشمی با ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان


با این وجود و پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله هاشمی رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یکی پس از دیگری پیام های تسلیتی را برای تهران ارسال کردند و نسبت به این موضوع اظهار تاسف کردند، در این بین بسیاری نیز منتظر واکنش عربستان بودند، موضوع از آنجایی قابل توجه می شود که آیت الله هاشمی در زمان مرگ ملک عبدالله ، پادشاه سابق عربستان پیام تسلیتی را برای ملک سلمان، پادشاه کنونی این کشور ارسال می کند یا در زمان انتصاب سفیر جدید عربستان در ایران خبر دیدار آقای سفیر و آیت الله و بوسه وی بر پیشانی هاشمی خبر ساز و جنجالی می شود. اما اکنون این سوال مطرح می شود که چرا عربستان باید در قبال خبر درگذشت آیت الله هاشمی سکوت را انتخاب کند؟

روابط ایران و عربستان تا قبل از فاجعه منا، اعدام شیخ نمر و حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران کج دار و مریز در جریان بود، اما مجموعه این حوادث آن هم پس از شروع دوران رهبری جدید در عربستان منجر به قطع کامل روابط میان دو کشور شد، پیروزی اعتدال گرایان در ایران و شروع دوران نوینی از سیاست ورزی و دیپلماسی با همسایگان و جهان به ویژه بر سر پرونده هسته ای ایران نیز نتوانست رویکرد ریاض در قبال تهران را تغییر دهد تا جایی که موفقیت های پی در پی ایران در برجام هسته ای و نفتی و پرونده سوریه و ...رویکرد ریاض نسبت به ایران را تندتر کرد و هیچ کدام از پیشنهادات وزیر خارجه کشورمان برای گفت وگو و دیپلماسی میان دو کشور نیز مورد پذیرش عربستان قرار نگرفت.

مجموعه این رفتارها بیانگر آن است که عربستان سعودی بنای ناسازگاری و تقابل با ایران را گذاشته است و تصمیمی برای تغییر این رویکرد را نیز ندارد، نشانه آن هم می تواند سکوت این کشور در قبال خبر درگذشت آیت الله هاشمی باشد./نامه نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین