پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:18 - 1395/10/29

حذف تعاونی‌های سهام عدالت در دولت کلید خورد

یک مقام مسئول از برنامه‌ریزی دولت برای حذف کامل تعاونی های سهام عدالت در جریان آزادسازی آن در آینده خبر داد.

به گزارش کارگرآنلاین، با گذشت 10 سال از زمان واگذاری اولین برگ سهام عدالت و پایان موعد آزادسازی آن، لایحه جدید دولتی برای آزادسازی سهام عدالت به مجلس نرفته است، این در حالی است که تعاونی‌های سهام عدالت در سال‌های گذشته به عنوان لایه اصلی این طرح با روی کار آمدن دولت جدید کمرنگ شده‌اند.

در این باره یک مقام مسئول دولتی با اشاره به اینکه دولت از سال 94 به بعد هیچ بودجه‌ای به تعاونی‌ها پرداخت نکرده است، گفت: دولت معتقد است که تعاونی‌های سهام عدالت تنها به عنوان کارگزاران سهام در سال‌های 85 تا 94 کار کرده‌اند و پس از آن، هیچ نیازی به آنها ندارد.

وی در باره جزئیات بیشتر حذف تعاونی‌های سهام عدالت در لایحه‌ جدید دولتی گفت: ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سازوکارهایی برای آزادسازی سهام عدالت، جایی برای تعاونی‌ها ندارد.

این منبع مطلع دولتی از عدم پرداخت بودجه به تعاونی‌ها در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: در سال‌های 92 و 93 مبالغی به ادارات اقتصاد دارایی استان‌ها برای پرداخت بدهی‌های تعاونی‌های سهام عدالت تخصیص داده شد و پس از آن هیچ مبلغی پرداخت نخواهد شد.

وی گفت: تعاونی‌ها هیچ‌گونه وابستگی به دولت نداشته و نمی‌توانند از بودجه‌های دولتی یا عمومی استفاده کنند، از همین رو، در جریان آزادسازی، عملاً تعاونی‌ها حذف شده‌اند.

 تعاونی‌های سهامی عدالت در دولت وقت با هدف واگذاری سهام شرکت‌های با ارزش دولتی به مردم و در قالب استانی، شهرستانی و روستایی تشکیل شدند و تا پایان سال 93 بیش از 49 میلیون نفر از مردم را در این طرح بزرگ ثبت نام کردند.

این تعاونی‌ها متشکل از اعضایی که توسط مجمع آن انتخاب شده‌ بودند، وظیفه‌ تکمیل فرآیند ثبت‌نام دعوت نامه‌های دولت را بر عهده داشتند تا برگه‌های قطعی واگذاری به آنان اعطا شود.

همچنین در صورت تصویب پیشنهاد دولت مبنی بر ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تمام اختیارات و مالکیت در اختیار مدیران صندوق بوده و احتمال تداوم مالکیت و هدایت دولت بر سهام عدالت را قوت می‌دهند این در حالی است که هم اکنون نیز دولت با استناد به یک مصوبه دولت قبلی مدعی اعمال مالکیت و مدیریت در سهام عدالت است.

سهام عدالت نصفه و نیمه آزاد می‌شود
پیش از این یک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر که 50 درصد ارزش اسمی سهام عدالت به دلیل عدم تسویه کامل بدهی‌ها از محل سود سهام، آزاد خواهد شد، درباره جزئیات تعداد مشمولان و نحوه پرداخت مطالبات توضیحات دقیق و شفافی ارائه کرده بود.

وی با بیان اینکه اعمال مدیریت و اعمال مالکیت سهام عدالت بر عهده شرکت‌های مادر تخصصی دارایی‌های موجود در این طرح است،‌گفته بود: به عنوان مثال شرکت‌های پالایشی توسط شرکت ملی پالایش پخش و شرکت‌های معدنی و سایر شرکت‌ها توسط شرکت ایمیدرو و یا شرکت‌های حوزه کشاورزی توسط جهاد کشاورزی مدیریت می‌شوند.

این مقام مطلع در پاسخ به این سوال که تا کنون به طور شفاف چه میزان از مبلغ اسمی سهام عدالت به خزانه دولت واریز شده است،‌ نیز گفته بود: تا کنون با احتساب سود سال 94، 23 هزار و 500 میلیارد تومان تسویه شده است.

بر اساس اطلاعات این مقام آگاه ارزش روز سهام عدالت به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است و تعداد مشمولان تا به این لحظه 49 میلیون و 200 هزار نفر شده است.

طبق گفته این مقام مسئول اگر کل دارایی‌های سهام عدالت 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و بر تعداد کل جمعیت مشمولان تقسیم شود، ارزش روز سهام عدالت برای هر نفر به محدوده یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد رسید.

بنابر این در صورتی که تقریباً نیمی از بدهی‌های سهام عدالت از محل سود سهام تسویه شده باشد، رقمی بیش از 500 هزار تومان قابلیت آزادسازی پیدا می‌کند.

این مقام مطلع در رابطه با نحوه آزادسازی سهام عدالت و زمان آزادسازی آن گفته بود: دولت سامانه‌ای را به زودی راه‌اندازی خواهد کرد تا بر اساس آن مشمولان صورتحساب سهام  عدالت را دریافت کنند تا بدهی‌ها و میزانی که قابلیت آزادسازی دارد را ببینند و در صورت تمایل مابقی بدهی را واریز کرده و سهام به طور کامل آزاد می‌شود، در غیر اینصورت 500 هزار تومان آزاد خواهد شد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین