پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:53 - 1395/11/05

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

مشکل کارگران فاقد بیمه در پلاسکو حل می شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی فاجعه ساختمان پلاسکو برگزار می‌شود.

به گزارش کارگرآنلاین، سلمان خدادادی گفت: پس از دستور رئیس مجلس به سه کمیسیون تخصصی بلافاصله به اعضای کمیسیون اجتماعی برای شرکت در جلسه این کمیسیون و حضور در کارگروه‌های مربوط به فاجعه ساختمان پلاسکو فراخوان داده شد.

نماینده ملکان در مجلس گفت: مسئولیت ضایعات اجتماعی، تبعات و پیشگیری‌های قبل از بحران، خسارات و شوکی که حوادث به جامعه وارد می‌کند به عهده کمیسیون‌های اجتماعی و عمران است.

وی گفت: ساختمان پلاسکو یکی از مراکز تجاری اصلی پوشاک در کشور بود که علاوه بر دفاتر پخش صنایع پوشاک، کارگاه تولیدی کوچک زیر پنج نفر کارگر نیز که به نوعی با این صنعت ارتباط پیدا می‌کنند در آنجا فعال بودند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای بررسی و پیگیری ابعاد اجتماعی این حادثه، جلساتی را نیز با وزیر کار برای ارائه راهکاری برای پرداخت حقوق کارگرانی که بیمه نیستند، برگزار کردیم.

خدادادی با بیان اینکه در جریان حادثه ساختمان پلاسکو تعداد زیادی بیکار شده‌اند، خاطرنشان کرد: آن دسته از کارگرانی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند از بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد، اما از میان آنها تعدادی هم بیمه ندارند، در صورتی که واقعا هم در آن کارگاه‌ها شاغل بوده و کار می‌کردند و به خاطر احتیاج به کار و شرایط زندگی مجبور شده‌اند (در زمان انعقاد قرارداد کار) تعهد و تضمین به کارفرما بدهند که حق و حقوقی را مطالبه نکنند و برای دریافت خسارت، هیچ ادعایی نداشته باشند و (اکنون) چون نمی‌توانند اشتغال خود را اظهار کنند، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: برخی کارگران به کارفرماهای خود در ابتدای سال این گونه تعهدها و تضمین‌ها را می‌دهند که حق و حقوق خود را گرفته‌اند تا در پایان قرارداد خود مطالبه‌ای برای دریافت حق و حقوق نداشته باشند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از بیکاران ساختمان پلاسکو نیز در این گروه قرار دارند که ما باید جلساتی را برای حل مشکل آنان داشته باشیم.

وی در زمینه حل مشکل کارگران فاقد بیمه در واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو تصریح کرد: با کمک مضاعف دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی کارفرمایان مربوطه تلاش می‌کنیم مشکل این دسته از بیکارشدگان در این مرکز تجاری حل شود./ایرنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین