پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:49 - 1395/11/12

طرح خرید هواپیما هنوز به صندوق توسعه اعلام نشده

تامین منابع مالی خرید هواپیما به مشکل خورد!

احمد دوست حسینی: ارایه تسهیلا صندوق توسعه ملی به ایران ایر برای خرید هواپیما نیازمند اخذ مصوبه خاص است. هیچ بانکی برای عاملیت خرید هواپیما به صندوق توسعه معرفی نشده است.

به گزارش کارگرآنلاین، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اذعان داشت که در مورد خرید هواپیما و ارایه تسهیلات از صندوق توسعه ملی "هنوز نه به دار است و نه به بار" و هنوز چیزی به صندوق توسعه معرفی نشده است.

 رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته است که در حال حاضر هیچ بانکی به عنوان بانک عامل برای ارایه تسهیلات خرید هواپیما به صندوق توسعه ملی معرفی نشده است.

 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دوم دیماه سالجاری، قرارداد نهایی خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دور برد را با شرکت فرانسوی ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک به امضاء رساند.

ارزش اسمی قرارداد اولیه خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار بوده اما دست آخر با حذف هواپیماهای 380A از این شرایط، رقم قرارداد ایران با ایرباس به محدوده 10 میلیارد دلار رسید. قرار شده، هواپیماها از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله تحویل ایران‌ایر شوند.

کمی بعدتر هم قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 16 میلیارد دلار بین ایران ایر و کمپانی بوئینگ به امضا رسید که بر اساس آن طی 10 سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد. ناگفته نماند که یکی از ابهامات مهم در این شرایط نحوه تامین منبع مالی خرید این تعداد هواپیما است. ظاهرا، دولت تدبیر و امید برای خرید هواپیما از فرانسه و آمریکا، هنوز هم چشم به منابع صندوق توسعه ملی دوخته است.

اما این صندوق طبق قانون حق ندارد ولو برای خرید هواپیما منابع خود را در اختیار یک شرکت دولتی قرار دهد. با این وجود به نظر میرسد، دولتمردان به بهانه خرید هواپیما قصد برداشت 330 میلیون دلار ازمنابع  صندوق توسعه ملی را دارد. با یک محاسبه سرانگشتی این رقم به عدد 1300 میلیارد تومان بالغ میشود.

گفته میشود که بانک عامل پرداختهای قرارداد ایرباس، بانک صنعت و معدن و بانک عامل قرارداد بوئینگ، بانک اقتصاد نوین تعیین شده اند.

حال آنکه علی اصغر سفری" مدیر عامل بانک اقتصاد نوین در گفتگو با «نسیم آنلاین» خبرداد که بانک متبوع او از چرخه قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید خارج شده است.

تایید این ماجرا از ناحیه مدیرعامل این بانک خصوصی این ذهنیت را متبادر ساخته که شاید حضور بانک صنعت و معدن در فرایند عاملیت بانک خرید هواپیماهای جدید قطعی شده اما "احمد دوست حسینی" در گفتگو با «نسیم آنلاین»، اذعان داشته که بانک مرکزی باید یکی از بانکهای مورد تایید خود را به صندوق توسعه ملی معرفی کند و افزود که هر بانکی که تمایل به اجرای عاملیت خرید هواپیما را دارد باید طرح توجیهی خود را به بانک مرکزی ارایه کند. به گفته وی در صورت اقتصادی بودن طرح، بانک عامل به صندوق توسعه ملی معرفی خواهد شد.

دوست حسینی، عاملیت بانک صنعت و معدن برای خرید هواپیما را در شرایط کنونی رد کرد و گفت که حتی  این بانک هم  به صندوق توسعه ملی معرفی نشده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد که هنوز صندوق توسعه ملی زیان ده بودن شرکت هواپیمایی هما را بررسی نکرده زیرا بررسی این امر بر عهده بانک عامل خواهد بود.

وی، درباره ارایه تسهیلات از ناحیه صندوق توسعه ملی به شرکت دولتی هواپیمایی هما هم گفت که ارایه تسهیلات به این شرکت تابع شرایط و اخذ مصوبه خاص بوده و تصریح کرد که ممکن است که حتی دولت هم ارایه تسهیلات به این شرکت دولتی را تصویب کند.

منظور از مصوبه خاص، به گفته او، مصوبه ای است که اختیار ارایه تسهیلات به شرکت دولتی هما را به صندوق  ارایه خواهد کرد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اذعان داشت که با این حال در مورد خرید هواپیما و ارایه تسهیلات از صندوق توسعه ملی "هنوز نه به دار است و نه به بار" و هنوز چیزی به  صندوق توسعه معرفی نشده است.

وی در عین حال احتمال داد که در انتها برای تامین مالی خرید هواپیما به صندوق توسعه ملی مراجعه شود و گفت که موسسات خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی میتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

به گفته دوست حسینی این صندوق به موسسات عمومی غیردولتی نمیتواند بیش از 20 درصد از منابع تخصیصی صندوق تسهیلات ارایه کند و بیان داشت که در عین حال موسسات تعاونی و خصوصی هم می توانند تا  80 درصد  منابع تخصیصی تسهیلات دریافت کنند./نسیم آنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین