پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:08 - 1395/11/22

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی:

۵۷ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی گفت: ۵۷ هزار کارگر ساختمانی خراسان رضوی فاقد بیمه هستند و نزدیک ۴۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به مشاغل ساختمانی است.

به گزارش کارگرآنلاین، محمدرضا داوری، با بیان اینکه در میان کارگران و مشاغل کشور نزدیک 40 درصد حوادث ناشی از کار مربوط به مشاغل ساختمانی است، اظهار داشت: آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ساختمانی با‌ وجود تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ایمن‌سازی محیط کار و رفع خطرات جانی و روانی برای کارگران، در ایران خیلی نگران‌کننده است.

وی با ابراز نگرانی از آمار اعلام شده، افزود: هرسال نزدیک به یک هزار نفر از این کارگران به علت نبود ایمنی در محیط کار و عدم برخورداری از امکانات و لوازم ایمنی فوت می‌کنند البته برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد خیلی از کارگران در محیط‌هایی که کار می‌کنند برای تأمین معاش حاضرند هرگونه مشکل را بپذیرند و هرخطری را به جان بخرند تا بتوانند برای رفاه و آسایش خانواده خود کاری بکنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان 57 هزار نفر کارگر ساختمانی دارد که فاقد بیمه هستند، خاطرنشان کرد: قانون بیمه و دریافت کارت مهارت از سال 1392 جز سرگردانی و نارضایتی برای این قشر زحمتکش چیز دیگری را به همراه نداشته است و حوادث ضمن کار یکی از مشکلات موجود در جامعه کارگری است که باید با آموزش آن‌ها را برطرف کرد که متأسفانه ما درهمکاری ارگان‌ها در این بخش با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم.

داوری تصریح کرد: اگر تاکنون در حوادث ضمن کار کاهشی اندک هم مشاهده می‌شود به‌علت همکاری نهادهای مختلف با یکدیگر برای این موضوع از جمله تأمین اجتماعی، سازمان نظام مهندسی و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای بوده که توانسته در این زمینه مؤفق عمل کند، اما باید برای این موضوع برنامه‌های دیگری نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث ضمن کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد، تأکید کرد: باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل زمینه‌های آسیب رسیدن به کارگران را کاهش داد تا بتوان از تمام ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد امور استفاده کرد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمدید کارت مهارت در این شغل امری الزامی است و داشتن کارت به منزله داشتن تخصص در این حیطه کاری است، بیان کرد: در حال حاضر یکسری مشکلات در این حیطه از طرف سازمان فنی‌وحرفه‌ای به‌وجود آمده است و نباید با ایجاد سنگ‌اندازی‌ انگیزه و امید کارگران ساختمانی را به یأس و نامیدی تبدیل کرد.

داوری به تسنیم  گفت: متأسفانه این سنگ‌اندازی‌ها برخی اوقات مورد حمایت مسئولان هم قرار می‌گیرد و این درحالی است که هم‌اکنون بسیاری از کارگران ساختمانی هر روز بدون آنکه از ابتدایی‌ترین حمایت‌های قانونی برخوردار باشند با هزاران امید و آرزو به محل کار می‌روند تا لقمه‌ای نان حلال برای خانواده‌شان بیاورند، تازه اگر در هنگام کار یا بازگشت به خانه با حادثه دلخراش و غم‌انگیزی مواجه نشوند.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است، باید ایمنی محیط کار و بهداشت و سلامت کارگران بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که تجربه نشان داده حوادث این بخش جزئی نیست و عمدتاً به مرگ یا قطع عضو و از کارافتادگی کارگران ساختمانی منجر می‌شود و متأسفانه بعد از این حوادث، اکثر حادثه دیدگان و افراد تحت‌تکفل آنها به خاطر نبود پشتوانه مالی خوب، زندگی دشواری دارند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه برخی از کارفرمایان سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی، دستورالعمل‌های ایمنی محیط کار را که به تصویب شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است اجرا نکردند و این در حالی است که براساس قانون کار همه کارفرمایان در قبال سلامت جسمی و روانی کارگران مسئولند، اما اکثر گزارشات رسیده نشان می‌دهد که بیشتر کارفرمایان ساختمانی در هنگام کار اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز حوادث را انجام نمی‌دهند و حتی تعدادی از آنان براحتی با زیر پا گذاشتن قانون، خود را ملزم به رعایت اصول ایمنی کار نمی‌دانند.

داوری با اشاره به اهمیت حوادث ساختمانی و همچنین وضعیت بیکاری کارگران خطاب به مسئولان دولتی، گفت: با توجه به اینکه دوره دولت تدبیروامید روبه‌پایان است انتظار می‌رود که دولت توجه ویژه‌ای به این قشر زحمتکش و آسیب‌پذیر جامعه داشته باشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین