پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:13 - 1395/12/10

عضو کمیسیون تلفیق بودجه:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نقطه عطفی برای توجه به آنهاست

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان به ویژه برای آنهایی که حقوقشان زیر ۲ میلیون تومان بوده نقطه عطفی برای توجه به آنهاست.

به گزارش کارگرآنلاین، محمد فیضی گفت: مجموع منابع و مصارف بودجه سال 96 یک هزار و 146 هزار میلیارد تومان تعیین شده که از این مبلغ حدود 800 میلیارد مربوط به شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که بیش از 70 درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: تمرکز مجلس بر روی منابع و مصارف عمومی و درآمدهای اختصاصی است که کمتر از 30 درصد بودجه را به خود اختصاص می‌دهد یعنی رقمی در حدود  396 هزار میلیارد تومان که از این رقم 324 هزار میلیارد تومان جاری است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: این منابع عمومی یا از درآمدهایی عمومی مانند مالیات و عوارض گمرکی و یا از واگذاری داراییهای سرمایه‌ای مانند فروش نفت و یا واگذاری داراییهای مالی مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت استحصال می‌شود.

فیضی با بیان اینکه به غیر از این 3 منبع، منبع بودجه‌ای دیگری نداریم و این 396 هزار میلیارد تومان از این منابع به دست می‌آید، تصریح کرد: اگر اتکا به نفت را کم کنیم در بحث درآمدهایی عمومی و مالیات فشار به مردم تحمیل می‌شود و اگر درآمد عمومی و مالیات را کم کنیم از حیث فروش منابع ملی و نفت انتقاداتی را شاهد خواهیم بود و واگذاری داراییهای مالی پیش‌خور نقدینگیهای آینده است و ما چاره‌ای جز ایجاد توازن و تعادل بین این 3 منبع نداریم.

وی گفت: در اقتصاد 2 ابزار برای تاثیرگذاری بر شاخصهای کلان اقتصاد و جهت‌گیری اقتصادی وجود دارد که یکی در حیطه بانک مرکزی است و دیگر مربوط به دولت و مجلس که از آن به عنوان سیاست مالی یاد می‌شود و در واقع بودجه دولتی جدا از مباحث فنی در کلان همان اعمال سیاستهای مالی است.

افزایش رقم بودجه در کمیسیون تلفیق در راستای انبساطی کردن بودجه سال 96 است
نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش بودجه سال 96 نسبت به سال 95 که این افزایش نرخی بالاتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده حاکی از این بوده که دولت به دنبال رویکرد انبساطی هر چند ملایم است که افزایش رقم بودجه در کمیسیون تلفیق هم در راستای انبساطی کردن بودجه سال 96 است که می‌تواند اقدامی در راستای حرکت به سوی رونق اقتصادی باشد.

فیضی بیان کرد:‌ دولت در بودجه سال 96 همچنان به هدف کنترل تورم پایند بوده و با سیاست مالی انبساطی ملایم به دنبال رونق اقتصادی است که در این زمینه توافق کمیسیون تلفیق و دولت می‌تواند در تحقق این هدف موثر و مفید باشد.

وی افزود: براساس سیاسیتهای ابلاغی مقام معظم رهبری سهم صندوق توسعه ملی از درآمد صادرات نفت از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته که این مطابق با برنامه ششم توسعه است که باید بخشی از عواید فروش نفت و گاز به ثروتهای ماندگار، مولد، سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نقت و گاز و فراورده‌های نفتی صرف شده و با نظارت صحیح از مسیر خود خارج نشود و بتواند پشتوانه تولید در کشور باشد.

 افزایش درصد سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از 2 درصد به 3 درصد
نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش درصد سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از 2 درصد به 3 درصد گامی مهم در راستای افزایش اعتبارات تملک داراییهایی سرمایه‌ای استانی در سال 96 است و افزایش این رقم از 2 هزار میلیارد تومان به 4 هزار و 800 میلیارد تومان و توزیع آن بین استانها در کمیسیون تلفیق نشان از توجه به توسعه متوازن منطقه‌ای دارد که با توجه به ضریب اهمیت بین تمامی استانها توزیع شده است.

فیضی با بیان اینکه مکلف کردن وزارت نفت به هزینه کرد 3 درصد از مبلغ پیمانها و قراردهای خود بین استانهای نفت‌خیز و محروم خود توجه به تعادل بخشی در کشور است، گفت: افزایش 81 درصدی 9 هزار و 570 میلیارد تومان به 11 هزار و 800 میلیارد تومان کار ارزشمند کمیسیون تلفیق است که تمامی استانها از آن بهره‌مند می‌شوند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه سهم اعتبارات استانها نزدیک به 70 درصد در بودجه سال 96 افزایش می‌یابد، اظهار کرد: در واقع این مبلغ از 168 هزار میلیارد تومان به 284 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که هر استان با توجه به شاخصهای خود از آن بهره‌مند خواهند شد.

مستمری بازنشستگان 50 تا 60 درصد زندگی آنها را تامین می‌‌کند
وی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به ویژه برای آنهایی که حقوقشان زیر 2 میلیون تومان است از پیش‌بینیهای بودجه سال 96 دانست و بیان کرد: نباید از بازنشسته‌ای که حدود 80 درصد حقوق زمان اشتغال خود را می‌گیرد انتظار گلایه و بازگشت مجدد به محیط کار را داشت چرا که با این مقرری 50 تا 60 درصد زندگی آنها تامین می‌شود و با توجه به تورم ایجاد شده حقوق آنها افزایش پیدا نمی‌کند که این امر مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌اورد که هم برنامه ششم و هم بودجه سال 96 نقطه عطفی برای توجه به آنهاست.

فیضی با اشاره به پیش‌بینی افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 620 هزار خانواده مستمری‌بگیر کمیته امداد و 450 هزار خانواده مستمری‌بگیر بهزیستی هستند که افزایش مستمری به 200 هزار تومان امری مهم است که پیش‌بینی شده و 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسته برای اشتغال افراد تحت پوشش این دو نهاد در نظر گرفته شده است.

هزینه خانوارها در ایران 5 برابر شده است
نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون هزینه خانوارها در ایران 5 برابر شده و افزایش درآمد کمتر از افزایش هزینه بوده است، تصریح کرد: افزایش معافیت مالیاتی حقوق از یک میلیون و 500 هزار تومان به 2 میلیون تومان از نقاط قوت بودجه سال آینده است.

وی تقویت نظارت مالی بیشتر بر منابع دستگاههای اجرایی و واریز تمامی منابع به خزانه کشور که به شفافیت مالی کمک می‌کند را از دیگر موارد برشمرد و بیان کرد: اختصاص 27 صدم درصد ارزش افزوده به تربیت بدنی تحولی عظیم در این بخش را زمینه‌ساز می‌شود که امیدواریم پروژه‌های ناتمام را به ثمر بنشاند.

فیضی مکلف شدن شرکت نفت به توزیع 4 میلیون تن قیر به سقف مبلغ 3 هزار میلیارد تومان بین جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت معابر روستاها، محلات و معابر حاشیه شهرها، بنیاد مسکن، سازمان امور شهرداریها و آموزش و پرورش را حرکتی قابل توجه برشمرد و گفت: اجازه استفاده از منابع برای دانشگاه نیز می‌تواند مراکز عالی را به سمت توسع هکمی و کیفی سوق دهد چرا که در حال حاضر در زمینه تجهیز آزمایشگاه دانشگاهها ضعف داریم./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین