پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:41 - 1395/12/19

«هشتم مارس» روز جهانی زنان کارگر

روز هشتم مارس روز جهانی زن است؛ این روز یادبود کارگران زنی است که در دفاع از حقوقشان دست به تجمع و اعتراض زدند.

به گزارش کارگرآنلاین، هشتم مارس، روز جهانی زن است. از برگزاری اولین روز جهانی زن بیش از ١٠٠سال می‌گذرد.

 در ٨ مارس سال 1857 میلادی ، زنان کارگر نساج یک کارخانه بزرگ پوشاک در شیکاگو، برای اعتراض به شرایط سخت و نابرابر کاریشان با مردان و وضعیت بد اقتصادیشان ، دست به اعتصاب زدند. پلیس با حمله‌ی وحشیانه به صفوف معترضین بسیاری را زخمی کرد و گویا این تظاهرات چندین کشته نیز برجای گذاشت.

خاطره این اعتصاب برای کارگران نساجی باقی ماند . در 8 مارس 1908، در واقع بعد از گذشت بیش از 50 سال ، کارگران زن کارخانه نساجی کتان در شهر نیویورک با خاطره اعتصاب در این روز ، به دلیل تبعیض ، محرومیت و فشار زیاد کار، دست به اعتصاب زدند . صاحب کارخانه به همراه نگهبانان برای جلوگیری از  همبستگی کارگران دیگر بخش‌ها با اعتصاب و گسترش اعتراض ، این زنان را در محل کار خود در کارخانه محبوس کرد . به دلایل ناشناخته ای آتش در کارخانه در گرفت و فقط تعداد کمی از کارگران زن محبوس توانستند خود را نجات دهند . 129 کارگر زن در آتش سوختند .

در  نهایت پس از اعتراضات زنها در طول سالها و دهه‌ها و برجا گذاشتن خاطره‌های دردناک ولی باشکوه از این روز، 27 آگوست 1910 ، 8 مارس به عنوان «روز جهانی زن»  شناخته شد . در 8 مارس 1911 اولین روز جهانی زن در کشورهای سوئد، دانمارک، آلمان، اطریش، سوییس و آمریکا برگزار شد. میلیون ها زن در برگزاری این روز شرکت کردند .

هم‌اکنون زنان بسیاری در سراسر جهان، روز جهانی زن را با برگزاری مراسم مختلف گرامی می‌دارند.

ایلنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین