پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:44 - 1395/12/21

افزایش حق بیمه شخص ثالث؛ الحاقیه لازم نیست

نرخ دیه در سال ۹۶ برای ماه‌های غیرحرام ۲۱۰ میلیون تومان اعلام شد.حسن رحیمی، مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه با اعلام این خبر اظهار کرد: مبلغ دیه در ماه‌های حرام یک سوم بیشتر از ماه‌های عادی خواهد بود. افزایش نرخ دیه در روزهای پایان سال باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث خواهد شد و رئیس‌کل بیمه مرکزی هم گفته احتمالا متناسب با افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش کارگرآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با اعلام افزایش ۱۰.۵ درصدی ارزش ریالی دیه درسال٩٦ تأکید کرد: برخلاف سال‌های پیش، کسانی که درسال٩٥ بیمه‌نامه شخص ثالث خریده‌اند نیازی به خرید الحاقیه برای سال٩٦ ندارند. براساس قانون بیمه شخص ثالث، قوه قضاییه مکلف است تا پایان پانزدهم اسفند هر سال میزان ریالی دیه را تعیین و برای اجرا از ابتدای سال بعد اعلام کند.

ماده8 همین قانون به صراحت تأکید دارد که حداقل مبلغ بیمه شخص ثالث در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام خواهد بود و درهرحال بیمه‌گذار موظف به اخذ الحاقیه نیست. افزون بر اینکه در ماده 25قانون بیمه شخص ثالث، جبران کسری پوشش بیمه نامه شخص ثالث ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه در هر سال بر عهده صندوق تأمین خسارت بدنی خواهد بود. به این ترتیب درصورت بروز تصادف منجر به فوت، راننده مقصر حادثه نیازی به خرید الحاقیه نخواهد داشت و 10.5درصد از کل خسارت دیه را باید صندوق تأمین خسارت بدنی پرداخت کند.

شرکت‌های بیمه در انتظار بیمه مرکزی
افزایش نرخ دیه به میزان 10.5درصد در حالی از سوی قوه قضاییه اعلام شده که مردم برای دریافت بیمه‌نامه جدید شخص ثالث در انتظار مصوبه حق بیمه شخص ثالث هستند به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای برای به‌روزرسانی نرخ حق بیمه خود و صدور بیمه‌نامه‌های جدید باید در انتظار مصوبه بیمه مرکزی باشند. انتظار مردم آن‌هم در روزهای پایانی سال، سرعت عمل بیمه مرکزی در اعلام حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده است.

افزایش دیه و تکلیف سایر بیمه نامه‌ها
به گزارش همشهری، افزایش نرخ دیه و به‌دنبال آن افزایش حق بیمه ناشی از آن تنها محدود به بیمه شخص ثالث نمی‌شود و دارندگان بیمه‌های مسئولیت ازجمله بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث باید برای خرید الحاقیه و افزایش سطح تعهدات بیمه‌نامه خود اقدام کنند چرا که صندوق تأمین خسارت بدنی تنها در قبال کسری تعهدات بیمه شخص ثالث مسئولیت دارد و وظیفه‌ای برای جبران خسارت ناشی از پرداخت دیه در سایر بیمه‌نامه‌ها نخواهد داشت.

وعده ارزان‌سازی بیمه
افزایش نرخ دیه در سال‌جاری هرچند با رضایت شرکت‌های بیمه‌ای مواجه شده اما یکی از وعده‌های وزیر اقتصاد در سال‌های اخیر کاهش حق بیمه با حذف مالیات بر ارزش افزوده بوده که این وعده تا حالا محقق نشده است. گفته می‌شود در لایحه اصلاحیه جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده دولت درنظر دارد تا مالیات بر بیمه‌های بازرگانی ازجمله مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه‌های شخص ثالث و بیمه عمر و سرمایه‌گذاری را حذف کند که در این صورت حق بیمه شخص ثالث 9درصد ارزان‌تر خواهد شد.

خسارت سنگین تصادفات رانندگی
ایران یکی از کشورهایی است که میزان تصادفات رانندگی در آن بسیار بالاست. براساس اعلام رئیس‌کل بیمه مرکزی متأسفانه طبق آخرین گزارش‌ها،آمار ۱۶هزار نفری کشته‌شدگان و ۴۵۰هزار نفری مجروحان حوادث رانندگی تا پایان سال تکان‌دهنده است و با وجود کاهش 2درصدی کشته‌ها، مجروحان تصادفات افزایش یافته وکار اساسی ما باید کاهش تصادفات باشد. همتی با اشاره به اینکه حدود ۴۵۰۰نفر ازکشته‌ها درون‌شهری است آن را بسیار تکان‌دهنده دانست وگفت: متأسفانه حدود ۲۵درصد کشته‌های درون شهری، راکبین موتورسیکلت بوده‌اند./همشهری

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین