پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:43 - 1395/12/23

بیکاری ۲۵ هزار نفر با فشارهای دولتی

افزایش مزد ۹۵ به کارگران کوره‌پزخانه نرسید

عضو هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران استان تهران از تعدیل بیش از ۲۵ هزار نفری کارگران کوره‌پزخانه‌ها در کشور به دلیل فشارهای دولتی خبر داد و گفت: هنوز افزایش دستمزد در کارگاه‌های کوره‌پزخانه اعمال نشده است.

به گزارش کارگرآنلاین، موسی‌زاده، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان تهران در جریان بررسی موانع تعیین دستمزد کارگران، با انتقاد از عملکرد اداره کار استان تهران در تعیین مزد روزانه کارگران کوره‌پزخانه اظهار داشت: بعد از آنکه دستمزد در شورای عالی کار تعیین می‌شود، دستمزد کارگران کوره‌پزخانه به صورت پیمان دسته‌جمعی و خشتی از سوی اداره کار و اتحادیه فخار مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی افزود: پس از آنکه افزایش حقوق در سال 95 اتفاق افتاد، چندین بار نامه‌نگاری با اداره کار استان تهران انجام شده است اما هنوز این کارگران افزایش حقوق سال 95 را هم دریافت نکرده‌اند.

این نماینده کارگری با اشاره به اینکه تعداد کارگران کوره‌پزخانه به دلیل فشارهای دولتی و عدم افزایش دستمزد، از 30 هزار نفر به کمتر از 54 هزار نفر رسیده است، تأکید کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار، بسیاری از کارگران در مشقت و سختی به سر می‌برند و در این جریان، اتحادیه صنف فخار زیر بار افزایش دستمزد این کارگران نمی‌روند.

موسی‌زاده تأکید کرد: تعدیل نیروی کار در این صنف و همچنین مشکلات دستمزد به همراه معیشت خانوارهای کارگری در این صنف، وضعیت کارگران را بدتر کرده است؛ علاوه بر این، در صنف کوره‌پزخانه‌ها، کارگران به صورت خانوادگی کار می‌کنند و برای تأمین معیشت، روزانه به جای 8 ساعت تا 16 ساعت کار می‌کنند.

وی افزود: شرایط زندگی این کارگران به قدری سخت است که باید به دلیل فصلی بودن این مشاغل، در پنج ماه برای یک سال عایدی به دست بیاورند.

این نماینده کارگری خطاب به دولت تأکید کرد: نبود بیمه تأمین اجتماعی پایدار در کنار عدم افزایش دستمرد با وجود مصوبه شورای عالی کار، از دیگر مشکلات چالش‌برانگیز است که باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

وی با اشاره به محاسن این مشاغل در کشور گفت: تمام روند تولیدی این صنف در کشور تأمین می‌شود به طوری که از مواد اولیه گرفته تا بازار فروش، به طور کامل داخلی است و نیازی به ارز خارجی ندارد، علاوه بر این، کارگران شاغل در آن در صورت پایداری شرایط می‌توانند از امنیت شغلی برخوردار باشند.

وی گفت: هزینه‌های جاری این مشاغل نیز از قبیل برق و آب به 10 برابر افزایش پیدا کرده و شرایط تولیدی را بیشتر از گذشته برای کارفرما سخت کرده است./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین