پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:48 - 1396/01/27

/درخواست از شورای نگهبان برای تعیین شرایط کاندیداها

مأموریت لاریجانی به کمیسیون عمران برای بررسی سیل اخیر

رئیس مجلس به کمیسیون عمران مأموریت داد تا علل و علت حادثه سیل اخیر در استان‌های شمالغربی کشور را بررسی و پس از شناسایی گزارش آن را به صحن پارلمان ارائه دهد.

به گزارش کارگرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز صدمین جلسه علنی مجلس دهم و در نطق پیش از دستور خود به سیل روزهای گذشته در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با حادثه‌ای که رخ داد، بیش از همه جوانب، شاهد تلفات بسیاری در آذربایجان بودیم که با خانواده‌های تمامی جانباختگان ابراز همدردی می‌کنیم.

وی همچنین به کمیسیون عمران مجلس مأموریت داد تا علت و یا علل حادثه سیل در استان‌های شمالغربی کشور را شناسایی و در کمترین زمان گزارش آن را به صحن پارلمان ارائه کند. لازم است کمیسیون عمران هیئتی را به مناطق سیل‌زده جهت بررسی مشکلات اعزام کند.

به گزارش تسنیم، لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به تعداد زیاد ثبت‌‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره و آن را از جهتی خوب ارزیابی کرد و گفت: این تعداد ثبت‌نام از جهتی خوب است، زیرا مردم قدری احساس وظیفه کردند، اما در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری مقرر شده و به جز اینکه باید ایرانی‌الاصل و متدین باشد،  باید شرایط دیگری نظیر مدیر و مدبر بوده و رجال سیاسی نیز باشد که اینها مهم است.

وی به ذکر نقل قولی از آیت‌الله مکارم شیرازی درباره تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و تصریح کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی در جایی گفته‌‌اند، گاهی افرادی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری می آیند که وقتی به آنها گفته می‌شود، شرایط آن را ندارید، می‌گویند، می‌دانیم، اما برای اینکه این هیجان را حس کنیم، آمده‌ایم، که این وهن کار مهم ریاست‌جمهوری است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه مجلس ویژگی‌های افراد مدیر و مدبر را در سطوح مختلف برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است، افزود: مشکل تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری مربوط به مجلس نیست و قانون آن به صورت مفصل قبلا تصویب شده است؛ البته ویژگی‌های رجل سیاسی و مذهبی هم در قانون مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه سرفصل‌های شرایط کاندیاهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مصوبه مجلس مشخص شده است، اظهار داشت: این مصوبه به شورای نگهبان ارجاع شد و این شورا هم استدلالش این بود که تشخیص ویژگی‌های مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی بر عهده شورای نگهبان است، به گونه‌ای که آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان به بنده گفت که « همه اینها را قبول دارم، اما ما این موضوع را به صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم، زیرا طبق قانون اساسی، شورای نگهبان مسئول این کار است».

وی با اشاره به انتقادات رسانه‌ها از عملکرد مجلس و نداشتن قانون درباره شرایط ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: مجلس قانونی را در این باره تصویب کرده، اما شورای نگهبان آن را تأیید نکرده است، به طوریکه قصد دارد آئین‌نامه‌ای داخلی در این زمینه تدوین کند؛ البته بنده با ملاحظاتی معتقدم که اگر شورای نگهبان آئین‌نامه‌ای برای خودش داشته باشد، نباید به گونه‌ای باشد در بیرون از این مجموعه نفاذ داشته باشد و اگر در بیرون نیز نفاذ داشته باشد، باید به تصویب مجلس برسد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور اضافه کرد: اگر شورای نگهبان قبول کند، همان قانون قبلی مجلس درباره شرایط کاندیداها تأیید شود و در صورتیکه اشکالاتی وجود دارد، آن را به مجلس ارائه دهد تا مجددا آن را بررسی و به شورای نگهبان ارجاع دهیم.

لاریجانی همچنین  از شورای نگهبان خواست که دوباره به مسئله تعیین حدود ویژگی‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری ورود کرده و آن را بررسی کند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین