پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:50 - 1396/01/31

وضع نامعلوم پول‌های آزاد شده؛

دولت سهم مردم از پول‌های آزاد شده را کجا هزینه کرده است؟+ جدول

از تاریخ اجرایی شدن برجام تا پایان سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۲۵.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شده است.

به گزارش کارگرآنلاین،  طی روزهای گذشته پنجمین گزارش وزارت خارجه از روند اجرای برجام منتشر شد که حاوی توضیحاتی درباره آخرین تحولات شامل لغو تحریم‌ها و همچنین تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران بود.

براساس این گزارش،‌ "از تاریخ اجرایی شدن برجام تا پایان سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۷. ۲۵ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شده است که آزادسازی ۳. ۹ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به سه‌ماهه اخیر است." اعلام این رقم توسط وزارت خارجه در حالی است که چندی پیش علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی از آزادسازی ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و همچنین ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از آزادسازی ۱۵۰ میلیارد دلار خبر خبر داده بودند.


حال بر فرض صحت ادعای وزارت خارجه، به سوال اصلی بر می‌گردیم. این مبلغ آزاد شده کجاست؟ و اگر فرض کنیم این مبلغ در اقتصاد کشور وارد شده آیا تاثیری در بهبود معیشت مردم داشته است یا نه؟ در واقع سهم هر ایرانی از این پول آزاد شده چقدر است و کجاست؟ سوالی که پاسخ به بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید اما تاکنون مسئولان درباره محل هزینه کرد آن گزارشی ارائه نکرده‌اند.

اگر طبق نرخ رسمی دلار، در روز جاری که براساس اعلام بانک مرکزی ۳۲۴۳ تومان است، درآمد خارج از پیش بینی دولت را طی ۱۵ ماه گذشته از اجرای برجام و همچنین طی سه ماه گذشته محاسبه کنیم، عدد حاصل نشان از سهم بالای هر ایرانی از این پول‌ها دارد. در جدول زیر سهم هر ایرانی از این  مبلغ مشخص شده است:


همانطور که مشخص است در ۳ ماه گذشته بجز مبلغی که دولت از درآمدهای اصلی نظیر صادرات نفت و سایر کالاها و مالیات و ... به دست آورده، ۳۰ هزار میلیارد دلار نیز از محل دارایی‌های بلوکه شده کسب کرده که به ازای هر شهروند ایرانی ۱۲۵۰۰۰ تومان می‌شود. مبلغی که گزارشی از نحوه هزینه کرد و مصرف آن وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به شرایط رکود در کشور و همچنین مشکلات بسیار معیشتی مردم، دسترسی عموم مردم به این مبلغ  نیز دور از ذهن است.

بنابراین موارد گفته شده، سوال اصلی که باید مسئولین دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور به آن پاسخ دهند این است که باتوجه به ورود این بخش از منابع مالی به کشور،‌ آیا این پول به خزانه کشور واریز شده است یا خیر و در عین حال اگر در محلی هزینه شده است آیا مجوزی از بابت هزینه کرد آن از مجاری قانونی دارد؟

مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین