پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:59 - 1396/02/19

جدیدترین تحلیل پرویز امینی؛

۴ نکته درباره اظهارات تند روحانی در همدان

پرویز امینی معتقد است که تلاش روحانی در پربیننده‌ترین برنامه انتخابات و آخرین برنامه انتخابات یعنی مناظره سوم، اولا «غیراقتصادی کردن» مناظره و ثانیا دمیدن در موج رادیکالیسمی است که از مناظره دوم آغاز کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، روحانی در همدان گفت: اینها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند در تهران در خیابان دیوار بکشند و می‌خواستند مردانه، زنانه در پیاده‌رو ایجاد کنند، همان‌طور که در محل کار بخشنامه جدایی جنسیت زنانه، مردانه ایجاد کردند.

 حسن روحانی امروز دوشنبه و در حاشیه سفر انتخاباتی خود به همدان اظهارات تندی را نسبت به مسائل مختلف کشور بیان کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: کسانی که در طول هشت سال هنرشان این بود که 860 هزار نفر از خانم‌ها را بیکار کردند و ما در دولت یازدهم 750 هزار خانم را مشغول به کار کردیم. اگر شما جوانان خانه بنشینید و هر نفر 11 نفر را همراه خود به پای صندوق نبرد، بدانید در پیاده‌روهای ما نیز دیوار خواهند کشید، شما اینها را نمی‌شناسید، من اینها را می‌شناسم. اینها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند در تهران در خیابان دیوار بکشند و می‌خواستند مردانه، زنانه در پیاده‌رو ایجاد کنند، همان‌طور که در محل کار بخشنامه جدایی جنسیت زنانه، مردانه ایجاد کردند.

پرویز امینی پرویز امینی جامعه‌شناس سیاسی در یادداشتی به جمع‌بندی و تحلیل درباره رفتارها و اظهارات اخیر حسن روحانی پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید: همانطور که پیش‌بینی کرده بودم، روحانی برای تغییر شرایط به نفع خود، به رادیکالیسم و تند کردن فضا پناه برده است.نارضایتی گسترده در مردم از دولت روحانی در بعد اقتصادی و نیز مسئله فساد، سبب شده بود که روحانی مستعدترین رئیس‌جمهور دور دوم برای شکست باشد. روحانی در فضای رقابت‌های انتخاباتی نیز آسیب‌پذیر نشان داد. در مناظره اول که بدترین نمایش را داشت و در مناظره دوم که موضوعات دلخواه وی مثل سیاست خارجی در آن محوریت داشت، نیز نتوانست جهشی در فضای انتخاباتی بکند.

اکنون جمع‌بندی وضعیت روحانی در رقابت‌های انتخاباتی به شرح زیر است:
*** کاهش آراء تا مرز 30 درصد که برای دسترسی به نصاب 50 درصد فاصله زیادی دارد. علاوه بر این که او رئیس‌جمهور مستقر است و دارای آراء تثبیت شده است و استعداد زیادی برای جهش آراء مانند افراد تازه معرفی شده به افکار عمومی را ندارد.

*** بدنه ایدئولوژیک اصلاح‌طلبی که بدنه رأی‌ساز و فضاساز انتخابات است، اکتیو و فعال و سرزنده نیست و میل چندانی برای میدان داری انتخابات در آن دیده نمی‌شود.

*** مناظره پایانی، مناظره اقتصادی است که به لحاظ موضوعی ظرفیت ایجاد تکانه‌های شدید اجتماعی برای تغییر فضا به نفع روحانی را ندارد.

*** مناظره اقتصادی پاشنه آشیل دولت یازدهم و روحانی است و فضای اعتراض اجتماعی به مسائل اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوان با عدد و رقم و آمار و مقایسه دولت یازدهم با دولت نهم و دهم، مزیت اجتماعی برای روحانی تراشید.

بنابراین روحانی برای جبران شرایط کنونی «استعداد رادیکالیسم» دارد. یعنی از لحاظ روحی و روانی آمادگی پذیرش هر نوع مشورتی فراتر از هرگونه عقلانیت سیاسی را که وی را امیدوار به پیروزی کند، دارد.

نشانه‌هایی از این رادیکالیسم در مناظره دوم دیده شد و اینک روحانی در ارومیه و همدان بر شتاب آن افزوده است و تا پایان انتخابات نیز بر همین مدار خواهد بود. بنابراین تلاش روحانی در پربیننده‌ترین برنامه انتخابات و آخرین برنامه انتخابات یعنی مناظره سوم، اولا «غیراقتصادی کردن» مناظره و ثانیا دمیدن در موج رادیکالیسمی است که از مناظره دوم آغاز کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین