پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:10 - 1396/02/19

وزیر تعاون:

معوقات بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای بهبود زندگی کارگران معدن آزادشهر اقداماتی انجام شده است، عملکرد صندوق بازنشستگی فولاد را تشریح کرد.

به گزارش کارگرآنلاین؛ علی ربیعی که امروز سه شنبه برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس رفته بود با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی فولاد در شرایط پایدار به سر می برد، گفت: خوشبختانه هم اکنون تمام حقوق معوقه کارگران پرداخت شده است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به  دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد و تعیین تکلیف آن، بیان داشت: این صندوق از سال ۱۳۴۴ آغاز به کار کرد که اولین اشتباه در ایجاد چنین صندوق کوچکی بود، متاسفانه یکی از مشکلات موجود ایجاد صندوق های کوچک به جای صندوق های بزرگ است زیرا چنین صندوق هایی با تحولات مختلف از بین می رود.
 
ربیعی با اشاره به اینکه دومین اشتباه در صندوق بازنشستگی فولاد مربوط به دهه ۶۰ است، اظهارداشت: متاسفانه این صندوق را براساس یک روش روسی تاسیس و اداره کرده اند که مبتنی بر روش کار در این کشور است نه براساس اصول کشورمان که این امر اتفاق ناخوشایندی است.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در مقطع مذکور ۵۰ هزار کارگر به این صندوق اضافه شده اند، تصریح کرد: این در حالی بود که شرایط این کارگران از نظر مالی نامشخص بود و صندوق هم همچنان دچار زیاندهی می شد.
 
ربیعی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی فولاد به دلیل قرار گرفتن در زیرمجموعه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت صرفا کارپردازی می کرد، افزود: این در حالی است که صنایع فولاد و معادن کشورمان در آن دوره درآمد خوبی داشتند و دوره طلایی شان را به سر می بردند لذا تا سال ۹۰ هر وقت با کمبود اعتبار مواجه می شدند از شرکت های فولاد این اعتبار را دریافت و به کارگران پرداخت می کردند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مصیبت صندوق مذکور در سال اجرای خصوصی سازی شکل گرفت، گفت: کارخانه ها و صنایع فولاد در این زمان به بخش خصوصی واگذار شدند و اولین بحران در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ به بعد برای رفع مشکلات تلاش شد که این صندوق زیرمجموعه وزارت کار قرار بگیرد اما مسئولان وقت زیر بار نرفتند، ادامه داد: این روند تا پذیرش مسئولیت بنده در این وزارتخانه ادامه یافت که متاسفانه کارگران این صندوق در این زمان با ۵ ماه حقوق عقب افتاده مواجه بودند.
 
ربیعی تصریح کرد: عموما در روند کاری صندوق ها باید ۳۵ نفر کار کنند و یک نفر بازنشسته وجود داشته باشد که این امر در شرایط بحرانی تبدیل به ۷ نفر می شود در حالی که در این صندوق ۱۰ نفر بازنشسته وجود داشت و یک نفر کار می کرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در آن زمان منابع ورودی صندوق قطع شده بود و این صندوق زیان ده تلقی می شد، اظهارداشت: تلاش شد تا مشکلات عقب افتادگی پرداخت حقوق کارگران رفع شود و خوشبختانه هم اکنون هیچ کارگری حقوق معوقه ای ندارد لذا در شرایط نسبتا پایداری به سر می بریم.
 
وی یادآور شد: درباره کسورات این صندوق از بنده سوال شد که باید به این نکته اشاره کنم که این کسورات به صندوق واریز نمی شد بلکه صرف هزینه شرکت ها می شد؛ من مسئول پاسخگویی به دوران فعالیت خودم هستم و باید به این نکته بپردازم در زمانی که فعالیت خود را آغاز کردم تلاش کردم تا عملکرد این صندوق رضایت بخش باشد اما حال بر این باورم که نیاز است اقدامات بیشتری انجام گیرد.
 
ربیعی افزود: صندوق فولاد در ۳ دوره سرمایه گذاری هایی داشت که هر سه زیان بار بودند و همه این موارد مشکلاتی را برای صندوق ایجاد کرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واقعیت آن است که اکنون مطالبات پرداخت شده و آنچه که به عنوان بدهی باقی مانده از سال های قبل است که باید ابتدا این صندوق کمی جان بگیرد تا مطالبات سال های قبل احیا شود.
 
وی با یادآوری مشکل درمان کارگران صندوق فولاد گفت: در این زمینه نیز دغدغه هایی جدی وجود دارد که من تلاش خود را به کار گرفتم تا برای این افراد بیمه تکمیلی در نظر گرفته شود. ربیعی یادآور شد: باید برای صندوق شرکت های سودده در نظر گرفته شود تا شاهد ساماندهی آن باشیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری حادثه معدن آزادشهر، افزود: این واقعه تاسف بار بود و ما نیز بر این باور هستیم که باید زندگی این افراد بهتر شود لذا در تلاش هستیم تا برنامه ریزی برای بهبود زندگی آنها صورت گیرد در این راستا گام هایی نیز برداشته شده که به اندازه ۲۰ سال گذشته است.
 
وی افزود: باید شرایطی ایجاد کرد تا منابع و مصارف صندوق احیا شود و کارگران بتوانند دوره بازنشستگی بهتری داشته باشند؛ لذا درصدد هستیم تا صندوق را از بحران بیرون آورده و مطالبات را پرداخت کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین