پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:23 - 1396/02/28

چرا فردی که مدعی پاره کردن برجام بود، معافیت تحریم‌ها را تمدید کرد؟

شبکه الجزیره قطر تمدید معافیت تحریم‌های ایران به دست "دونالد ترامپ" را مورد نقد و بررسی قرار داد.

به گزارش کارگرآنلاین، شبکه الجزیره قطر تمدید معافیت تحریم‌های ایران به دست "دونالد ترامپ" را مورد نقد و بررسی قرار داد.

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه فرصت برهم زدن توافق هسته‌ای ایران را داشت؛ اما این کار را نکرد. تحلیلگران معتقدند این موضوع انعکاس دهنده تمایلات تجاری در آمریکا و روابط دیپلماتیک در خارج از این کشور است.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی از توافق هسته‌ای ایران به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا یاد کرد و وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید آن را پاره خواهد کرد. حالا او نه تنها توافق را پاره نکرده؛ بلکه برای دست‌کم 120 روز دیگر نیز به آن پایبند مانده و معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران را امضا کرده است. این موضوع به آن معناست که فعلا قرار نیست تحریم‌های قدیمی علیه ایران اجرا شوند.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با کنگره آمریکا در این باره مشورت و تبادل نظر کردیم و تصمیم به لزوم تمدید معافیت‌ تحریم‌های ایران گرفته شد.

البته در این بیانیه تحریم علیه برخی شخصیت‌های بلند پایه دفاعی ایران همچنان به قوت خود باقیست و بر روند بازنگری توافق هسته‌ای نیز تاکید شده است.

"لاورنست کورب"، کارشناس ارشد در "مرکز پیشرفت برای آمریکا" و معاون پیشین وزیر دفاع این کشور، در این باره گفت: کابینه ترامپ با تمدید معافیت شرکتهای تجاری از تحریم‌های هسته‌ای ایران، رفتاری مشابه با موقعیت چین را در پیش گرفته است. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی هم سیاست‌های تجاری با چین را "غیرعادلانه" خوانده بود؛ اما پس از رسیدن به ریاست جمهوری، رفتاری نرم با این کشور در پیش گرفت و دیداری دوستانه با "شی جین پینگ"، رئیس جمهور چین، انجام داد.

کورب در ادامه افزود: در مورد ایران یک قرارداد 6 میلیارد دلاری در ارتباط با بوئینگ وجود دارد که خود تضمین‌کننده ایجاد 18 هزار فرصت شغلی است. هرچه باشد ترامپ یک تاجر است. من در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان، معاون وزیر دفاع بودم. ریگان هم شوری سابق را شیطان می‌نامید؛ اما درنهایت اعلام آمادگی کرد آمریکا از ساخت سلاح اتمی دست بکشد.

"فیلیس بنیس"، تحلیلگر موسسه "مطالعات سیاست" نیز در این باره گفت: تحریم علیه ایران و برهم زدن توافق هسته‌ای به سود هیچ یک از دو طرف نیست. علاوه بر آن، کشورهای اروپایی در حال عادی سازی روابط خود با ایران هستند و برهم زدن توافق هسته‌ای می‌تواند آمریکا را در تقابل با متحدان اروپایی‌اش قرار دهد. جای شکی باقی نیست که اروپا از بوجود آمدن این روند خشمگین خواهد شد. این یک توافق دو جانبه میان تهران و واشنگتن نیست. 5 کشور دیگر هم در کنار آمریکا به نهایی شدن توافق کمک کرده‌اند. پس هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی آمریکا می‌تواند با واکنش اروپایی‌ها مواجه شود./باشگاه خبرنگاران
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین