پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:46 - 1396/03/03

کاری که گناهان را تبدیل به خوبی می کند!

رحمت و مغفرت خداوند بر بندگانش تا حدی است که گاهی به واسطه اعمالی گناهان آنها را به خوبی تبدیل می کند.

به گزارش کارگرآنلاین، رحمت و مغفرت خداوند متعال بر بندگانش مسأله‎ای است که خیلی از ما انسان‎ها نسبت به آن غافل هستیم. گاهی این مغفرت و رحمت به قدری وسعت می‎یابد و غیر قابل تصور است که انسان‎های پاک‎طینت را ناخداگاه وادار به شکر می‌کند و آنها را به حمد و ثنا می‎کشاند.

خداوند در آیه‎ای از قرآن می‌فرماید: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ‏ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما؛ مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند. پس خداوند بدی‎هایشان را به نیکی‎ها تبدیل می‎کند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است.» (فرقان72)

بر اساس این آیه توبه، ایمان و عمل صالح مواردی هستند که که خدا به بهانه آنها گناهان را تبدیل به حسنات می‌کند که این فرآیند را به غفران و رحیمیت خود نسبت می‌دهد.

اما در این باره روایت زیبایی از امام صادق(ع) در اصول کافی کلینی وجود دارد که حضرت فرمودند:

    همانا رسول خدا(ص) فرمود: خدا امت مرا در عالم طینت برایم مجسم کرد و نام‎هاى ایشان را به من آموخت، چنان که همه نامها را به آدم آموخت، (عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها) آنگاه پرچمداران (خلفاء و زمامداران) بر من گذشتند. من براى على و شیعیانش آمرزش خواستم، و پروردگارم یک مطلب را در باره شیعیان على به من وعده داد. عرض شد: یا رسول اللَّه، آن مطلب چیست؟ فرمود: آمرزش براى ایمان آورندگانشان و درگذشت از گناهان، براى کوچک و بزرگشان و اینکه تبدیل گناه به حسنه و ثواب (که در آیه شریفه‏ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ‏ حَسَناتٍ‏ است) براى آنها باشد. (الکافی، ج1، ص444)

از سوی دیگر خداوند برعکس این موضوع را نسبت با کفار انجام می‌دهد طوری که عمل آنها را نابود و حبط می‌کند. در آیات سوره آل‎عمران بعد از آنکه کافران به آیاتش را معرفی می‌کند، می‌فرماید: «أُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ‏ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرین‏؛آنان کسانی‎اند که در [این‏] دنیا و [در سراى‏] آخرت، اعمالشان به هدر رفته و براى آنان هیچ یاورى نیست.

منابع:
تفسیر نور حجت‎الاسلام قرائتی

تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین