پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:49 - 1396/03/07

طرح فردوس حدود ۱۰۰۰ شغل ایجاد می‌کند

چادرکهنه‌ بیاورید؛ چادر نو با نصف قیمت بخرید!

سلیمانی در نشست خبری طرح فردوس گفت: این طرح قرار است در ازای دریافت چادر کهنه، چادر نو به قیمت ۴۹ هزار تومان با پارچه حریر اسود و کیفیت دوخت بالا عرضه شود.

به گزارش کارگرآنلاین، نشست خبری «فردوس» طرح ملی نذر حجاب به منظور ارتقای کیفیت چادر مشکی امروز 7 خرداد 96 برگزار شد.

طرح فردوس با همکاری 3 برند حجاب‌گستر، برند نگاه و برند پوشش‌های اسلامی قیام به اجرا گذاشته خواهد شد.

میثم نژادرمضانی مدیر پوشش‌های قیام معضل اصلی تولیدات کالای حجاب را اینچنین عنوان کرد که حجاب کالای فرهنگی شناخته نمی‌شود و این یعنی در مقوله حجاب تولید کالای حجاب شامل هیچگونه حمایتی نیست. امیدواریم کالای حجاب کالای فرهنگی محسوب شود و دستگاه‌ها با ورود به این زمینه به کیفیت ارتقای کالای حجاب کمک کنند.

وی تصریح کرد: نوع‌آوری در کالای حجاب یکی از موضوعات مهم دیگر این حوزه است. در واقع قرار نیست ما در حالت ابتدایی خود بمانیم و ما طبق موازین شعری که اصلش بر پوشیدگی و عدم جذابیت‌های منحرف کننده جامعه است به پیشرفت محصولات فکر می‌کنیم. این اتفاق پیش از این در کشورهای آسیای میانه رخ داده است و آنها توانسته‌اند سبک حجابی برای خود داشته باشند. چادر هم نماد ملی ماست و باید آن را گسترش بدهیم. البته موازین شرعی نباید فدای پیشرفتهای نامعقول شود.

نژاد رمضانی عنوان کرد: در کشور ما متولی بحث حجاب زیاد است، اما برآیند کار در این زمینه مطلوب نیست. مسئولین باید توجه دقیق‌تری در این موضوع داشته باشند.

اسدالله سلیمانی مدیرعامل برند حجاب‌گستر به عنوان یکی از سه عضو تولیدکننده طرح فردوس تصریح کرد: من اولین نفری بودم که در کشور چادر را به طور انبوه تولید کردم و جنبه معنوی این موضوع برای من ارزشمند‌تر از جنبه‌های مادی آن بود. در سالهای اخیر طی جلساتی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که تولیدات با قیمت‌های گزاف در بازار عرضه می‌شود. بنابراین نتیجه گرفتیم که محصولی با کیفیت بسیار بالاتر از سطح تولیدات باکیفیت حال حاضر بازار و با قیمت ارزانتر تولید کنیم.

وی افزود: طرح فردوس که طرح اجرایی این جلسات است مطمئنا در حالت آزمایشی و اصلی باعث کاهش قیمت بازار و افزایش کیفیت پارچه و دوخت خواهد شد. این طرح با حمایت کارگروه مد و لباس در نمایشگاه قرآن با اسم طرح فردوس اجرا خواهد شد.

سلیمانی گفت: چادر طرح فردوس 49 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نمونه‌های دیگر چادر در بازار حداقل قیمتی دو برابر این دارد. در این طرح قرار است در ازای دریافت چادر کهنه چادر نو با این قیمت به بانوان عرضه شود.

وی افزود: در واقع این کار یک نوسازی در بحث حجاب است. البته بانوانی که چادر کهنه برای عرضه نیاورند می‌توانند با پرداخت 15 هزار تومان بیشتر اقدام به خرید چادر کنند.

سلیمانی تاکید کرد: جنس پارچه‌های چادری این طرح حریراسود کره جنوبی است.

علی قلعه‌قوند مدیرعامل برند نگار تصریح کرد: پارچه‌ای که در چادر مشکی استفاده می‌شود باید تکنولوژی بالایی داشته باشد. در حال حاضر بیش از 30 نوع پارچه در چادرهای مشکی استفاده می‌شود. متاسفانه در این سالها هیچ ارگان و یا نهادی برای تولید پارچه چادر مشکی در ایران پیشگام نشده است این در حالی است که ما یکی از بزرگترین وارد کنندگان این نوع پارچه هستیم.

وی افزود: البته بنیاد مستضعفان شروع به تولید پارچه در داخل کشور کرده است، اما نتوانسته‌اند آنطور که شایسته‌اند وارد بازار پارچه شوند که به نظر من علت آن عدم مشورت با بخش خصوصی و صاحبنظران و عدم سرمایه‌گذاری مناسب است.

عضو طرح فردوس تصریح کرد: این طرح قرار است جوابگوی نیاز عموم جامعه باشد. بنابراین ما از میان مدلهای چادر پرکاربردترین آن را در نظر گرفتیم و با اصلاحاتی که زیر نظر کارگروه مد و لباس انجام دادیم آن را با پارچه حریراسود کره‌ای به تولید رسانده‌ایم.

قلعه‌قوند در مورد اینکه چرا موضوع نذر حجاب را مطرح کرده‌اند و این نذر به طور کلی به چه معناست، تصریح کرد: نذر حجاب یعنی برای مثال کسی اگر می‌خواهد برای امواتش خیرات بدهد می‌تواند با مشارکت ما به تعداد نیاز چادرهای با قیمت مناسب تولید کند.

وی افزود: طرح فردوس با هدف بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت چادر برای قشری از جامعه است که از چادر استفاده می‌کنند. البته این قشر افرادی هستند که دوست دارند به میل خودشان چادر بدوزند. بنابراین ما به همان قیمت و در ازای هر چادر قدیمی قواره‌های 4 متری چادر به آنها می‌دهیم که در نمونه‌های مشابه در بازار با قیمتی حداقل یک و نیم برابر قیمت ما عرضه می‌شود. علت هم قیمت بودن قواره پارچه و چادرهای عرضه شده این است که به دلیل تولید انبوه چادر برای هر چادر حدود 2.5 متر پارچه استفاده می‌شود و ما در قواره چادری 4 متر چادر عرضه می‌کنیم.

عضو طرح ملی فردوس تصریح کرد: طرح فردوس پس از نمایشگاه آمادگی دارد که با افراد مایل در شهرستانها همکاری کند. ما آمادگی تولید و پاسخگویی به کل کشور در این طرح را داریم بحث نذر حجاب هم یک کار فرهنگی فوق‌العاده و هم اشتغالزاست. در واقع با اضافه شدن 200 شهر از شهرهای کشور به همکاران ما خواهیم توانست حدود 1000 شغل ایجاد کنیم. این در حالی است که این شغل‌ها نیاز به پیش‌نیاز و بودجه خاصی نخواهد داشت.

وی افزود: ثبت معنوی این طرح به نام سه برند مشارکت کننده انجام شده است و بسته‌بندی خاص این طرح کار را برای سوءاستفاده کنندگان را سخت می‌کند. گرچه ما برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها پس از نمایشگاه از طریق سامانه 500052222 قادر به فروش مستقیم به مصرف کنندگان و فروشندگان خواهیم بود. در واقع برای فروش تکی مصرف‌کنندگان باید عدد 1 را ارسال کنند و برای گرفتن نمایندگی اعضای کمیته‌ها باید عدد 5 را ارسال کنند.

قلعه‌قوند تصریح کرد: مخاطبان می‌توانند برای تشخیص اصل بودن نمایندگی‌های ما در سطح کشور به سامانه کارگروه مد و لباس مراجعه کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد دریافت و یا عدم دریافت سود در این  نذر از طرف گروه‌های تولیدی تاکید کرد: ما در حال حاضر نیز قسمتی از سود خود را کنار گذاشته‌ایم تا این حرکت معنوی انجام شود، اما قطعا این کار برای ما سودآوری اندکی نیز دارد. هرچند ما از بخش اصلی سود خود گذشته‌ایم تا این کار فرهنگی انجام شود.

قلعه‌قوند  همچنین در مورد حضور و مشارکت دیگر کارگاه‌ها تاکید کرد: هر کارگاهی می‌تواند وارد این طرح شود ولی شرط آن این است که با کیفیت پارچه مناسب الگوی استاندارد تصویب شده کارگروه مد و لباس دست به تولید چادر زده و آن را با قیمت مصوب و ارزان عرضه کند.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین