پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:53 - 1396/03/12

اسدالله عباسی وزیر کار سابق در گفتگو با کارگرآنلاین تاکید کرد

دولت به دنبال تعیین تکلیف قانون کار نیست

وزیر کار سابق با انتقاد شدید از وضع معیشت کارگران و حقوق های ناچیز آنان گفت: بزرگترین مشکل کارگران، ضعف قوانین است و قانون کار به عنوان تعیین کننده روابط بین کارگر و کارفرما در کمیسیون اجتماعی مجلس خاک می خورد و کسی به دنبال آن نیست.

اسدالله عباسی در گفتگو با خبرنگار کارگرآنلاین با تاکید بر اینکه دولت به دنبال قانون کار و تعیین تکلیف آن نیست گفت: وقتی ضعف قانون وجود داشته باشد، کارگر و کارفرما با هم زیان می بینند.


وی با اعلام اینکه همه علاقمند هستند که حقوق کارگران افزایش داشته باشد گفت: متاسفانه کارفرمایان به دلیل آنکه توان افزایش حقوق را ندارند، با این ماده قانونی مخالفت می کنند.


نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق کارگران به افزایش قیمت تمام شده کالا منجر می شود گفت: کارفرما را نمی توان تحت فشار گذاشت زیرا به محض آنکه نتواند حقوق کارگر را افزایش دهد، دست به اخراج کارگران می زند و کارگاه را نیمه تعطیل می کنند.


وی با تاکید بر اینکه باید قانون اصلاح شود گفت: باید دولت به کارفرمایان امتیاز بدهد. به عنوان مثال دولت می تواند بخشی از حق بیمه کارگران را بپردازد یا در مالیات ها تخفیف قایل شود.


عباسی افزود: وضعیت امنیت شغلی کارگران نیز مناسب نیست. البته نباید گمان کنیم که به کارگر چک سفید بدهند تا هر کاری که میخواهد انجام بدهد و نباید هم به کارفرما آنقدر آزادی عمل بدهند که قرارداد 29 روزه با کارگر منعقد کند و دایم کارگران را به سادگی اخراج کند.


وی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت کار و کارگر به هیچ عنوان خوب نیست گفت: در شرایط فعلی معیشت کارگران خوب نیست و کارفرمایان نیز توان تامین هزینه های سربار تولید را ندارند. بنابر این دولت باید کمک های جانبی به کارگران داشته باشد و از کارگر حمایت کند.


وزیر سابق کار با اعلام اینکه هیچ کارگری را سراغ نداریم که سابقه بیش از 10 سال داشته باشد گفت: دیگر از قرارداد دایم خبری نیست و کارفرمایان هر گاه که احساس خطر کنند، کارگران را اخراج می کنند و نیزوی جدید استخدام می کنند.


وی با تاکید بر اینکه امروزه میانگین سابقه کار در یک کارگاه به 10 سال نمی رسد گفت: به غیر از شرکت های دولتی کارگران به سادگی اخراج می شوند. این بحران می طلبد که تغییری در روند فعلی ایجاد شود.


عباسی با انتقاد شدید از عملکرد دولت گفت: اینکه دولت بخواهد سالی یک بار افزایش حقوق داشته باشد و در طول سال کارگران را به حال خود رها کند، انصاف نیست. وزارت کار باید بررسی کند که امروزه چند درصد کارگران سابقه کار بالای 10 سال دارند و باید متوجه باشد که اگر کارگری بخواهد افزایش دستمزد داشته باشد، به سادگی اخراج می شود تا نیروی تازه کار با حقوق پایین جایگزین شود.


نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود بازرسی کار گفت: چرا بازرسان کار به صورت مستر به کارگاه ها نمی روند و چرا تعداد بازرسان کم است. همین کمبود بازرس باعث میشود تا کارفرما هرطور دلش می خواهد با کارگر رفتار کند.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین