پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:27 - 1396/03/16

احتمال نقض میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان؛

ورود رسمی حزب کارگزاران برای تعیین شهردار تهران

بر اساس سازوکار شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، افرادی که در فهرست امید قرار گرفته‌اند از کاندیداتوری برای شهرداری تهران منع شده‌اند.

به گزارش کارگرآنلاین، پایگاه خبری دیده بان ایران در گزارشی نوشت:

منتخبان فهرست امید در لابه‌لای نقدها و ابهامات جمعی از اصلاح طلبان راهی «بهشت» شدند. هنوز این ابهامات رفع نشده است که برخی اظهارنظرها داستان شورای شهر را با حاشیه جدیدی روبه‌رو کرد. شهردار شدن محسن هاشمی با وجود محدودیت‌ها و تعهدات امیدی‌ها، حاشیه جدیدی است که منتقدان را شوکه کرده.

داستان اعتراض‌ها به روزی برمی‌گردد که فهرست ٢١نفره شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منتشر شد. همان روز جمع درخور‌توجهی از صاحب‌نظران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به میدان آمدند و چگونگی بستن این فهرست و افراد آن را زیر سؤال بردند.

 قریب به دو هفته از اعلام نتایج انتخابات می‌گذرد و با همه نقدها و اعتراض‌هایی که همچنان از سوی جمعی پیگیری می‌شود، حسین مرعشی، عضو هیئت‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، معتقد است انتقادها جدی نیست.

عضو شورای مرکزی کارگزاران با تأکید بر اینکه "لیست را گروه‌های اصلاح‌طلب بسته‌اند و حالا هرکس خوشش آمده یا بدش آمده، مهم این است که مردم پسندیدند و رأی دادند" گفت: به دلیل علاقه به خدمت، ٧٠٠ نفر متقاضی داشتیم و فکر می‌کنم باید یک شورای ٧٠٠ نفره درست کنیم تا همه بتوانند شرکت کنند و مسئله‌ای به وجود نیاید!

بیرون‌ماندن قریب به اتفاق اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم و جمعی از صاحب‌نامان این جناح از یک‌سو و راه‌نیافتن فعالان اجتماعی و مدنی نام‌دار به دلیل عدم امضای میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان از سوی دیگر، دو محرکی بودند که بر آتش نقدها می‌دمیدند و اعتراضات و مخالفت‌ها با فهرست امید را دوچندان می‌کرد.

انتقادات چنان وسیع بود که در دقایق اولیه انتشار فهرست، به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و معترضان با ساختن هشتگ‌هایی چون «شفاف‌ساز» و... به فهرست انتخاباتی مذکور معترض شدند.

اعتراض‌ها بی‌پایان بود. صاحب‌نظران به میدان آمدند و گفتند نقدها به قوت خود باقی است، اما فعلا زمان حمایت است و بررسی چرخه و چگونگی بسته‌شدن فهرست، بماند برای پس از انتخابات و اعلام نتایج آن.

انتخابات برگزار شد و در روز اول خرداد فهرست امید با آرای درخور توجهی که حکایت از ثبت رکوردهای جدیدی در انتخابات شورای شهر تهران داشت پیروز شد و «امید»ی‌ها یکی پس از دیگری همه کرسی‌های ساختمان بهشت را به نام خود زدند.

با وجود تأکید مرعشی بر جدی‌نبودن انتقادات، اما همچنان انتقادات جدی است؛ دراین‌میان آنچه جالب است اینکه هنوز دوماه مانده به برگزاری شورای شهر پنجم، حزب کارگزاران سازندگی برای برجسته‌کردن محسن هاشمی، به‌ عنوان بهترین گزینه برای سکان‌داری پایتخت به‌شدت در تکاپوست.

کارگزارانی‌ها در کنار زمزمه‌های پراکنده‌ای که در دو هفته اخیر حول چرایی سپردن شهرداری تهران به محسن هاشمی داشتند، در شماره اخیر نشریه «سازندگی» صفحه اول آن را به عکس تمام‌قد محسن هاشمی اختصاص داده‌اند و در یک بسته خبری که درباره میزان رأی او، اهمیت رأی اول تهرانی‌ها و اهمیت شهرداری تهران بود، او را به‌عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح کرده‌اند.

«چرا محسن هاشمی؟»، «چرا یک‌میلیون‌و ٧٥٦هزار‌و ٨٦ نفر به رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی رأی دادند؟» و «آیا منتخب اول شهردار تهران می‌شود؟» در کنار سرمقاله‌ای در ستایش رأی اول تهران، بسته ویژه خبری کارگزارانی‌ها برای رسمیت‌بخشیدن به کاندیداتوری پسر ارشد آیت الله هاشمی است.

انتشار عکس صفحه اول نشریه مذکور از سوی کارگزارانی‌ها از جمله غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب، حکایت از ورود رسمی کارگزاران به بحث تعیین تکلیف شهردار تهران دارد.

این در حالی است که بر اساس سازوکار شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، آن‌طور که در میثاق‌نامه‌ آنها -که از سوی اعضای فهرست امید امضا شده- آمده، افرادی که در فهرست امید قرار گرفته‌اند از کاندیداتوری برای شهرداری تهران منع شده‌اند.

اهمیت تعهد به میثاق‌نامه چنان است که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به دلیل عدم تمایل برخی چهره‌های مدنی و اجتماعی به امضای این میثاق نامه، از قراردادن نام آنها در فهرست خودداری کرد.

حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر محسن هاشمی در صدر فهرست امید توانست رأی اول تهرانی‌ها شود، قطعا میثاق‌نامه شورای سیاست‌گذاری را امضا کرده و انتظار این است که نسبت به آن هم متعهد بماند.

 اگر غیر از این باشد از یکسو هم سازوکار شورای سیاست‌گذاری و هم میزان تعهد او زیر سؤال خواهد رفت و از سوی دیگر پشتوانه اجتماعی اصلاح‌طلبان که در سودای کارِ گروهی و تشکیلاتی با اغماض از نقد‌هایشان پای صندوق‌های رأی آمدند، به دلسردی و قهر با صندوق‌های رأی در دوره‌های آتی انتخابات تهدید خواهد شد.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین