پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:01 - 1396/03/21

واکنش فائزه هاشمی در خصوص شهردار شدن محسن هاشمی

فائزه هاشمی یکدست شدن شورای شهر را به ضرر اصلاح طلبان دانست.

به گزارش کارگرآنلاین، فائزه هاشمی در گفتگوی پیرامون شورای شهر تهران و موضوع انتخاب شهردار صحبت کرد.

بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:

در خصوص پیروزی دوباره لیست امید در تهران و اول شدن مقتدرانه محسن هاشمی برای‌مان توضیح دهید؟
این سیر صعودی جریان امید و اصلاحات از سال‌های قبل آغاز شد. آیت ا... هاشمی رفسنجانی قبل از رحلت، جمله ای مطرح کردند و گفتند:« به نظر می‌آید مردم بسیار آگاه شده‌اند و من با خیال راحت می‌توانم بروم» و ما در عمل دیدیم که این اتفاق افتاده است. حتی می توانم بگویم که مردم از خود اصلاح‌طلبان نیز جلوتر بودند. لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر خوب بسته نشد ولی مردم با شعور و بلوغ به همان لیستی که خودشان نیز به آن اعتراض داشتند رای دادند. اگر تفرقه ایجاد و شرایط به گونه‌ای شود که هر فرد معترضی به یکی از افراد لیست رای ندهد، نتیجه این می شود که رای ها شکسته و یکی دیگر جایگزین اعضای لیست شده و در نتیجه باعث شکست اصلاح طلبان می‌شوند. در خصوص اول شدن محسن نیز باید بگویم که چهار عامل مهم در رای او تاثیرگذار بود.نخست نام آقای هاشمی رفسنجانی بدون شک تاثیرداشت،دوم سابقه و تجربه او در مترویی که مردم به طور روز مره از آن استفاده می کنند و رضایت دارند، کمک کرد. سوابق محسن در قسمت های مختلف شهرداری نیز برای مردم روشن است و در لیست قرارگرفتن و سرلیست بودن و همچنین حضور و مشارکت بالای مردم نیز از دیگر دلایلی است که موجب شد اختلاف بارزی میان رای او و رای نفر دوم پدید آید.

نکته ای که نباید از آن غافل شد مشارکت مردم است، آرای اصولگرایان مشخص است اما آرای اصلاح‌طلبان به حضور مردم بستگی دارد. تجربه نشان داده رای‌های خاکستری به سمت اصلاح‌طلبان می آید و در یک مشارکت بالا زمینه‌ساز پیروزی این جریان خواهد بود.

محسن هاشمی رای بالایی در انتخابات از مردم کسب کرد، به نظر شما اگر این رای را نادیده بگیرد،انصراف دهد و به شهرداری برود، اقدام صحیحی است؟
به نظر من موضوع شهردار تهران مساله‌ای است که باید خود اعضای شورای شهر روی آن تصمیم بگیرند و جریان های بیرونی نباید بر آن تاثیر گذار باشند. ما نباید از بیرون ماجرا را به سمت خاصی هدایت کنیم یا منحرف کنیم و فشار بیاوریم. اعضای شورای شهر باید بنشینند و با اجماع، آن گزینه‌ای را که فکر می‌کنند برای شهر مناسب است انتخاب کنند و شهر را به دست فردی بسپارند که از بین کاندیداها، بیشترین توانایی و سابقه را داشته یا بیشترین نتیجه و عملکرد مثبت را در زمینه فعالیت‌های شهری دارد.

بنابراین در این عرصه ورود نمی‌کنم ولی این نکته را می خواهم بگویم فارغ از اینکه محسن شهردار باشد یا فرد دیگری، باید خود شورای شهر تصمیم بگیرد و من خودم را در جایگاهی نمی بینم که اظهارنظر کنم. من این معضل را در تاریخ دیدم و تجربه کردم که هر وقت جریان اصلاحات بدون رقیب شد کار را خراب کرد.

ما زمانی که رقیب داشتیم بهتر بودیم البته اصولگرایان نیز به همین شکل هستند. شورای شهر یکدست 21 نفره را به صلاح اصلاح طلبان نمی دانم و معتقدم همین اعتراضاتی که روی لیست شورای شهر شد شروع همین قضیه بود. انسان وقتی قدرت پیدا می کند انحصارطلب می شود و همین موضوع زمینه ساز دیکتاتوری است. به طور مرتب خودتان را می خواهید به دیگران تحمیل کنید و اصول و آرمان‌ها را فراموش می کنید. به خاطر همین بود که در طول تاریخ، اصل تفکیک قوا به وجود آمده است. یعنی فیلسوفان و متفکران ارائه دهنده این نظریه به همین دلیل سعی کردند که تمرکز قدرت در یک فرد نباشد و قوا از یکدیگر مستقل باشند.وقتی در شورای شهر، قدرت مطلق شویم به دلیل آنکه رقیبی نداریم، خودمان به جان یکدیگر می‌افتیم و دچار تفرقه می‌شویم، چون احساس نمی کنیم دشمن و رقیبی هست که باید متحد شویم و آن احساس نیاز به اتحاد کمرنگ می شود. به نظر من اشکالی ندارد اگر چند نفر اصولگرا در لیست بیاید زیرا این موضوع موجب خواهد شد اصلاح طلبان بهتر عمل کرده و با تفکر و عقلانیت بهتر تصمیم‌گیری کنند. متاسفانه لیست شورای‌شهر، لیست خوبی نبود و یک جوری انحصارطلبی در آن وجود داشت ولی نمی‌خواهم دلایلش را بازگو کنم و به نظرم زمان مناسبی برای بازکردن این موضوع نیست. باید وحدت خودمان را حفظ کنیم.

برخی معتقدند محسن‌هاشمی با پشتوانه نام پدر به شهردار شدن می‌اندیشد و بعد از آن، سودای ریاست جمهوری را دارد. چنین موضوعاتی تا چه میزان در جمع های خصوصی مطرح بود؟
این موضوع را رد می‌کنم. در جمع ما این مساله مطرح نبود. درست است که محسن نام پدر را همراه دارد ولی خود او نیز سابقه های خوبی داشته است. مگر بقیه آدم هایی که برای حضور در انتخابات شهرداری یا ریاست جمهوری کاندیدا می شوند چه فرقی با محسن دارند.
برنا
 

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین