پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:41 - 1396/03/21

ویرانه خطاب کردن تهران، بی انصافی است

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: در یک قضاوت منصفانه باید گفت امروز تهران با 12 سال پیش بسیار تفاوت کرده و اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

به گزارش کارگرآنلاین، صحت این گفته را کسانی تایید می کنند که مدت مدیدی است تهران را ندیده باشند. این مردم تهران هستند که امروز می توانند درباره شهرشان و تفاوت امروز شهر با سالهای گذشته را به روشنی بیان کنند.

 مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز تهران با 12 سال پیش بسیار تفاوت کرده و اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

مهدی چمران در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به تاثیر برنامه ریزی های شهری در شهر تهران و تفاوت تهران امروز با تهران 12 سال پیش گفت: «شهر تهران مجموعه ای از زیبایی ها و پیشرفت ها وکاستی ها وکمبودهایی است که نمی توان به طور صد درصد آن را تایید یا رد کرد. به نظر بنده سوخته یا ویرانه خواندن شهر تهران جای ابهام فراوانی دارد. بنده به دوستان اصلاح طلب توصیه می کنم که پیش از هر قضاوتی جانب انصاف را رعایت کنند و اگر ایرادی در یک یا چندین حوزه وجود دارد آن را به کل شهر و خدمات صورت گرفته تعمیم ندهند. با نگاه منصفانه می توان گفت شهرداری تهران توانست مشکلاتی که از سال ها بی برنامگی براین شهر تحمیل شده بود را حل کند. البته این بدین معنا نیست که دیگر مساله لاینحلی باقی نمانده است. در یک قضاوت منصفانه باید گفت امروز تهران با 12 سال پیش بسیار تفاوت کرده و اصلا قابل قیاس با گذشته نیست. صحت این گفته را کسانی تایید می کنند که مدت مدیدی است تهران را ندیده باشند. این مردم تهران هستند که امروز می توانند درباره شهرشان و تفاوت امروز شهر با سالهای گذشته را به روشنی بیان کنند.»

وی افزود: «قاعدتا یک شهر زنده مشکلات و مسائل خاص خود را دارد و در کلانشهری چون تهران یک مشکل حل می شود و یک مشکل دیگری پیش می آید که امری بسیار طبیعی است. حتی اشتباهاتی که سهوا صورت گرفته هم قابل پذیرش است چراکه در کنار آن شاهد حرکت های جهشی و جهادی بسیار خوبی بوده ایم که به هیچ وجه نمی توان آنها را نادیده گرفت. »

چمران تهران را هم تراز با شهرهای بزرگ دنیا عنوان کرد و گفت: «به نظر بنده تهران امروز در قیاس با شهرهای بزرگی در خاورمیانه حتی دربرابر کشورها و شهرهای اروپایی حرف های زیادی برای گفتن دارد. تحولات انجام شده بسیار ارزشمنداست؛ این درحالی است که شهرداری نتوانست به تمامی بودجه ها و امکانات مالی که دولت پیش بینی کرده بود دست بیاید در صورتی که اگردولت بودجه های یاد شده را در اختیار شهرداری قرار می دادند شاهد تحولات و گسترش پروژه های بیشتری در شهر می بودیم.»

وی درخصوص برنامه ریزی های صورت گرفته در یک دهه گذشته عنوان کرد: «به طور کلی اولین مساله ای که در مدیریت شهری حائز اهمیت است برخورداری از برنامه برای پیشبرد هدف گذاری های شهری است. متاسفانه  تهران شهری بی برنامه بود بنحوی که از ابتدای دهه 70 تهران برنامه خاصی نداشت و هرازگاهی برای آن برنامه ای درنظر گرفته می شد، بهتر است بگوییم که بسیاری از کاستی های گذشته شهر تهران به دلیل بی برنامگی بود. خوشبختانه شهرداری و شورای شهر در اولین قدم برای شهر طرح جامعی تهیه کردند و با همکاری وزارت مسکن وقت این طرح جامع  تهیه و براساس آن اقدام های لازم اجرایی و عملیاتی شد.»

چمران با اشاره به گسترش خطوط متروی تهران گفت: «با برنامه بودن شهرداری و شورای شهر منجر به افزایش خطوط مترو در تهران از سی وچند کیلومتر به بیش از دویست کیلومتر منهای خط تهران- کرج شده است. امیدواریم طی  یکی دو هفته آینده خط هفت مترو هم افتتاح شود تا به وسیله این خط، جنوب شرقی تهران به  شمال غربی شهر وصل شود.»

وی با بیان اینکه شهرداری علیرغم عدم تامین مالی دولت از انجام پروژه ها صرفنظر نکرد گفت: «قطاری که از نمایشگاه آفتاب به سمت فرودگاه حضرت امام حرکت می کند چون خارج از شهر تهران واقع شده اصولا دولت مسئول پرداخت بودجه های لازم بود اما استنکاف دولت از اختصاص بودجه موجب دست کشیدن شهرداری از این پروژه نشد و این شهرداری بود که بودجه لازم را تامین کرد که خوشبختانه آماده افتتاح است.»

وی دراین باره افزود: «انجام و اجرای پروژه های مترو در زیر زمین از سخت ترین فعالیتهای شهرداری است که کسی از نزدیک آن را ندیده است که بتواند عظمت تحول در شهر تهران را به تصویر کشد. فعالیت های شبانه روزی از کار کردن ها و اجرای پروژه ها در روز و خاکبرداری در شب در شرایطی که خاک مناطق تهران سست و در حال ریزش بوده تا مناطقی که آب انبارها انجام کار را با مشکلاتی مواجه می کردند از نمونه فعالیتهایی است که بی انصافی است از کنار آن به سادگی عبور کنیم یا به تخریب آن بپردازیم.»

وی با اشاره به هزینه های تصویب شده در شورای شهر و تاثیرگذاری آن بر تحول در شهر تهران یادآور شد: «3000میلیارد اعتباری که همه دوستان با هر تفکری در شورای شهر برای مترو در نظرگرفتند نشان از کار بزرگ و عزمی جدی برای انجام خدمات رفاهی در شهر تهران دارد. چگونه می شود این خدمات را نادیده گرفت و تهران را شهری سوخته یا ویرانه خطاب کرد؟ بی شک کسانی که چشم بر تحولات انجام شده می بندند منصفانه برخورد نمی کنند و به نادیده گرفتن حقایق برای رسیدن به اهداف سیاسی شان عادت کرده اند.»

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین