پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:13 - 1396/03/28

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با کارگرآنلاین مطرح کرد:

ریشه حوادث کار در منفعت طلبی کارفرمایان است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تاسف از اینکه حوادث کار در سطح کشور آمار بالایی دارد گفت: اگر این همه مشکلات گریبانگیر کارگران می شود و روزانه حوادث کار جان کارگران را می گیرد یا باعث از کار افتادگی آنها می شود، به دلیل آن است که توجه لازم به اجرای قوانین نمی شود.

عباس گودرزی در گفتگو با خبرنگار کارگرآنلاین به تشریح علل افزایش حوادث کار پرداخت و گفت: اگر بازدیدها و بازرسی ها با دقت انجام شود، کارگاهی بدون نظارت باقی نماند و شاهد آن نباشیم که بازدید از کارگاهی صورت گرفته اما همچنان ایمنی و بهداشت کارگران رعایت نمی شود، آنگاه می توانیم ادعا کنیم که با جان کارگری بازی نشده است.

وی نتیجه بی توجهی به بازرسی و اعمال جرایم مربوطه را دلیل وجود کارگاههای ناایمن دانست و گفت:  باید زدو بندها، رودربایستیها، ملاحضات بیجا و سفارش کردنها کنار گذاشته شود و اجازه ندهیم  خانه از پای بست ویران شود.

نماینده بروجرد با تاکید بر اینکه وقتی مجوزی بدون در نظر گرفتن ظوابط و قوانین و بی توجه به روال عادی کشور صادر شد، کارفرما گمان می کند که می تواند همه چیز را بخرد گفت: وقتی نظارت یک کار نمایشی بشود، آنگاه شاهد خواهیم بود که مدتها از گرده کارگران بیگاری کشیده می شود، حقوق نیروی کار رعایت نمی شود و یک باره اتفاق نهایی رخ می دهد و حادثه کار رخ می دهد.

وی با انتقاد از اینکه در تمامی کارگاههای کشور ایمنی و بهداشت ضعیف است گفت: تاوان همه بی توجهی ها را کارگران با جانشان می دهند و اگر حادثه در کارگاه رخ بدهد و آنگاه بخواهیم چاره اندیشی کنیم، به شوخی بیشتر شبیه است. به همین دلیل است که مشکلات در کشور ما هرگز حل نخواهد شد.

گودرزی با اعلام اینکه وقتی اتفاقی رخ می دهد، تمامی مسوولان و رسانه ها برای حل آن بسیج می شوند گفت: به هوچی گری عادت کرده ایم در حالی که  در بخش پیشگیری باید بیش از درمان وارد عمل شویم.

وی با تاکید بر اینکه همه به سهم خودشان درحوادث کارگاهها مقصر هستند گفت: دستگاه اجرایی و قانون گذاری و قضایی هر کدام به سهم خودشان مقصر هستند. حتی آن مهندسی که در کارخانه مشغول به کار است به سهم خودش مقصر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم نیز باید فرهنگسازی کنند گفت: نتیجه حوادث کار، بی تفاوتی مردم نسبت به قشر زحمت کش کارگر است و متاسفانه مردم نیز در این زمینه بی تفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه حوادث کار نتیجه زیاده  خواهی کارفرمایان است گفت: باید مردم نسبت به کسانی که به دنبال منافع فردی هستند و منافع ملی را نادیده می گیرند موضع گیری داشته باشند. اگر مردم کارفرمایان سودجو را دایم مورد بازخواست و انتقاد قرار دهند، آنان نیز حاضر نمی شوند در نگاه مردم تحقیر شوند و رفتار خودشان را اصلاح می کنند.

وی با تاکید بر اینکه منفعت طلبی در کلان کشور ریشه دوانده است گفت: اگر بر اساس فطرت خدایی عمل کنیم و بینش مردم را به سوی دیدگاه اسلامی سوق بدهیم، تخلفات کاهش پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین