پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:21 - 1396/03/31

کارخانه آجر آهکی پلدختر در گیر و دار اماو اگرها

وقتی نان کارگران آجر می‌شود

کارخانه آجر آهکی پلدختر چندین سال است که به دلیل بدهکاری‌های کلان و فرسودگی خطوط وضعیت نابسامانی دارد و حقوق کارگران آن طی سال‌ها معوق مانده است.

به گزارش کارگرآنلاین، این روزها چرخ برخی از واحدهای تولیدی استان به دلیل پاره‌ای از مشکلات اقتصادی به‌کندی می‌چرخد و در جای‌جای استان شاهد رونق کم کارخانجات، تعطیلی و درنهایت مشکلات عدیده کارگران هستیم.

این بار حرف از شرکت تولید مصالح ساختمانی آجر ماسه آهکی پلدختر لرستان است، کارخانه‌ای که سال 68 تأسیس شد تا با تولید آجر ماسه آهکی در این شهرستان مصالح موردنیاز استان تأمین و رونقی برای اقتصاد منطقه باشد اما اکنون اوضاع نابسامان آن سبب شده تا تنها یک خط تولید آن فعال و کارگران به دلیل بدهی‌های کارخانه سال‌ها منتظر پرداخت حقوق معوق خود باشند.

کارگران کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر پیش‌ازاین نیز بارها برای طلب حقوق خود دست به تجمعات اعتراض‌آمیز زده بودند که خبرگزاری تسنیم در قالب گزارشی با عنوان«اعتراض کارگران کارخانه آجر ماسه پلدختر برای دریافت مزد/ پرداخت حقوق به‌ شرط فروش»به مشکلات این کارگران پرداخت اما ازآنجاکه مشکلات این کارخانه و کارگران همچنان پابرجا است در گزارش دیگر به آن پرداختیم تا چاره‌ای برای بهبود وضعیت این کارخانه اندیشیده شود.

کارگران کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر مشکلات خود را ناشی سوء مدیریت کارخانه و عدم رونق فروش می‌دانند اما مدیر کارخانه حرف دیگری برای گفتن دارد به‌طوری‌که ریشه همه مشکلات را در بدهکاری‌های مدیریت پیشین می‌داند که پس از گذشت چند سال همچنان پابرجا هستند.

برای چگونگی وضعیت این کارخانه به سراغ چند تن از کارگران کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر می‌رویم تا وضعیت کارخانه و شغلی‌شان را برایمان شرح دهند.

یکی از این کارگران می‌گوید: کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر که وابسته به بانک مسکن است سال 68 با حدود 100 پرسنل شروع به کارکرد سپس به بخش خصوصی واگذار شد و به‌تدریج از نیروهای آن کم شد.

پرداخت حقوق کارگران به صورت مساعده
وی که شروع بحران این کارخانه را از سال 93 می‌داند، می‌افزاید: ما نزدیک 50 نفر بودیم از روز ابتدای سال 93 نه حقوقی پرداخت شد نه پاداش و نه عیدی به‌طوری‌که ماهیانه به‌صورت مساعده 100 هزار تومان یا 45 روز یک‌بار 200 هزارتویمان پول‌ها به‌صورت دستی به کارگران پرداخت می‌شود.

این کارگر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر تعداد کارگران این کارخانه را 28 نفر می‌شمارد و عنوان می‌کند: از دو خط تولید کارخانه هم‌اکنون یک خط‌ها تعطیل‌شده است و ازآنجایی‌که حقوق ما به‌موقع پرداخت نمی‌شود پیش‌ازاین بسیاری از کارگران رفتند.

تعطیلی آزمایشگاه و فرسودگی خط تولید
وی به تعطیلی آزمایشگاه و فرسودگی خط تولید اشاره و بیان می‌کند: کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر روزانه بین 40 تا 50 واگن تولید دارد و می‌توان گفت فروش مرتبی داد که تقریباً فروش آن در ماه به حدود 130 میلیون تومان می‌رسد ولی این پول به‌حساب شرکت واریز نمی‌شود و به‌حساب شخصی واریز می‌شود اما متأسفانه کل حقوق کارگران که تنها حدود 30 میلیون تومان است پرداخت نمی‌شود.

این کارگر می‌گوید: برای رسیدگی به این وضعیت نزدیک به یک سال و نیم است که از طریق نماینده مردم شهرستان در مجلس، امام‌جمعه و شورای تأمین شهرستان تلاش می‌کنیم ولی متأسفانه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.


عدم دریافت حقوق کامل از سال 93
وی می‌افزاید: از مهرماه سال 93 تاکنون حقوق نگرفتیم فقط به‌صورت مساعده ماهی 100 یا 200 هزار تومان به کارگران پرداخت‌شده است.

این کارگر با اشاره به اینکه کارخانه آجر و ماسه آهکی صاحب مشخصی ندارد و متعلق به بانک مسکن است، عنوان می‌کند: پول انشعابات و بیمه پرداخت نمی‌شود، کارشناسان مجموع سرمایه شرکت را دو میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد کرده‌اند اما اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد تومان بدهی دارد.

وی به بدهی‌های انشعابات این کارخانه اشاره و بیان می‌کند: تأمین اجتماعی هزینه بیمه را پرداخت می‌کند و طلبش را به‌حساب کارخانه می‌زند به‌طوری‌که تأمین اجتماعی 600 میلیون تومان از کارخانه طلبکار است.

سو مدیریت و پرداخت حقوق به صورت قطره‌چکانی
یکی دیگر از کارگران کارخانه که مشکلات را ناشی از تغییر و تحولات مدیریتی می‌داند، تصریح می‌کند: امنیت شغلی در این کارخانه وجود ندارد و تاکنون تعداد زیادی از کارگران بیکار شده‌اند و حقوق ماهیانه 28 نیروی کارخانه نیز از سال 93 تاکنون به‌صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود به‌طوری‌که هنوز در یک ماه حقوق ما کامل پرداخت‌نشده است.

وی می‌گوید: تنها چند بار 500 هزار تومان به ما پرداخت‌شده است مابقی ماه‌ها زیر 500 هزار تومان به ما پرداخت‌شده است، شرمنده خانواده شده‌ایم و هر چه به مسئولان می‌گوییم کسی کاری انجام نمی‌دهد.

کارگر دیگر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر می‌افزاید: چون مدیر فعلی کارخانه پیش‌ازاین نیز مدیر کارخانه بود با شرایط کاری وی آشنا بودیم برای همین وقتی مجدد مدیریت به رسید همه کارگران اعتصاب کردند و در کارخانه بسته شد که درنهایت با دخالت فرمانداری، امام‌جمعه و شورای تأمین شهرستان با یک سری تعهدات به توافق رسیدیم تا با مدیریت جدید کارکنیم اما متأسفانه بیمه و حقوق ما به‌موقع پرداخت نشد و اکنون یک‌سوم حقوق ما را هم پرداخت نمی‌کند.

پس از شنیدن دغدغه‌های کارگران به سراغ مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر می‌رویم تا علت مشکلات این کارخانه را از وی نیز بشنویم.

بدهکاری بانکی کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر
مرتضی اسدی مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: این کارخانه قبلاً سه خط تولید داشته است و در یک‌زمانی شریک ما تسهیلاتی از بانک‌های سپه و مسکن می‌گیرد و به خارج از کشور می‌رود و این در حالی بود که بنده اصلاً متوجه اخذ این تسهیلات نبودم.


وی عنوان می‌کند: متأسفانه حتی یک ریال از تسهیلات گرفته‌شده برای کارخانه هزینه نمی‌شود و این سرمایه به خارج از کشور برده می‌شود، بنده نیز وقتی بعد از سه سال متوجه شدم شکایت کردم اما هر سه بار تبرئه شد که درنهایت با پیگیری‌هایی که انجام دادم در پرونده تعلیق و تأخیر نوشته شد و فرد موردنظر محکوم‌به سه سال زندان به جرم خیانت‌درامانت شد.

مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر به اعتراض‌های فرد محکوم‌شده اشاره می‌کند و می‌افزاید: این فرد که در زندان خرم‌آباد به سر می‌برد گاها با مرخصی‌های یک و دوماهه بیرون می‌آمد که درنهایت بیستم تیرماه سال 93 تبرئه شد و این در حالی بود که شش روز قبل از این حکم به خارج از کشور گریخت.

بدهکاری 5 میلیارد تومانی کارخانه
وی عنوان می‌کند: با توجه به شرایط پیش‌آمده کارخانه بیش از پنج میلیارد تومان بدهکاری داشت و از سویی تجهیزات آن نیز کاملاً مستهلک‌شده بود و هر سه خط آن از کار افتاد، با فروش اموال خود و فرزندانم یک خط تولید را راه‌اندازی کردم و این در حالی بود که به دلیل بدهی دیگر یک ریال به این شرکت وام پرداخت نکردند.

اسدی بیان می‌کند: ازآنجاکه سال 94 وضعیت اقتصادی مملکت و ساخت‌وساز خوب نبود و فروش چندانی نداشتیم هرچه داشتم برای کارخانه هزینه کردم و اکنون نیز مقروض هستیم.

وی تصریح می‌کند: هیچ حیف و میلی در این کارخانه نشده است و پول فروش آن به هر به هر حسابی واریز شود دوباره به کارخانه برمی‌گردد.

مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر عنوان می‌کند: ازآنجاکه شرکت درآمد زیادی نداشت حقوق کارگران کامل پرداخت نمی‌شد اما از ابتدای سال تاکنون در یک نوبت 100 هزار تومان، در نوبت دوم 500 هزار و در نوبت سوم به 15 نفر از آن‌ها نفری یک‌میلیون تومان پرداخت شد

وی بیان می‌کند: امسال در ابتدای سال یک 100 هزار تومان پرداخت شد ، یک 500 هزار تومان پرداخت شد و به کارگری هم که نیاز مبرم به پول داشته پنج میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کرده‌ام.

از طلب سال‌های گذشته کارگران یک ریال هم کم نشده است
اسدی می‌گوید: از طلب سال‌های گذشته کارگران یک ریال هم کم نشده و به‌عنوان بستان کاری محفوظ است و بیمه آن‌ها نیز قطع نشده است.

وی می‌افزاید: هرچه داشتیم برای راه‌اندازی خط 2 هزینه کردم که تا آخر هفته جاری نیز راه‌اندازی می‌شود، اگر این خط راه‌اندازی شود با فروش تولید آن می‌توانم تمام مطالبات کارگران را پرداخت کنم.

مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر که تحریکات کارگران را مربوط به بیرون از کارخانه می‌داند، عنوان می‌کند: افراد مغرضی از بیرون می‌خواهند این کارگران را تحریک کنند اکنون نیز کسی دنبال قضایای این کارخانه نیست.

عدم پیگیری بانک‌ برای تسهیلات پرداخت شده
اسدی بیان می‌کند: بانک‌هایی که تسهیلات به مدیری قبلی پرداخت کرده‌اند چرا پیگیر نیستند؟! بانک سپه در یک نوبت یک میلیارد و 600 هزار تومان در نوبت دیگر 300 میلیون و در نوبت سوم یک میلیارد و 900 میلیون تومان به مدیر قبلی تسهیلات پرداخت کرده است اما علا رغم پیگیری‌ها متأسفانه همکاری نکردند.

وی به بدهی انشعابات کارخانه و تأمین اجتماعی اشاره و تصریح می‌کند: به خاطر همین بدهکاری‌های کارخانه پولی ندارم که به کارگرها بدهم ، راه‌اندازی خط دوم واجب‌تر از پرداخت پول کارگران است چون وضعیت فروش بهتر می‌شود و حقوق ماه‌های بعدی آن‌ها را می‌تواند به‌موقع واریز می‌شود.


مدیر کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر هزینه راه‌اندازی خط دوم کارخانه رو بیش از 200 میلیون تومان می‌داند و می‌گوید: برای اینکه کارخانه کاملاً رفع مشکل شود حداقل باید یک میلیارد تومان هزینه شود.

وی می‌افزاید: اکنون میزان تولید کارخانه از 5 واگن تا 20 واگن متغیر است پیش‌ازاین وضعیت فروش نیز بهتر بود به‌طوری‌که روزی 135 واگن تولید می‌شد اما اکنون به 3 واگن هم می‌رسد.

تلاش برای راه‌اندازی خط دوم کارخانه
اسدی عنوان می‌کند: تمام تلاشم بر این است که کارخانه را به‌طور کامل فعال و نیروهای بیشتری به‌کارگیری شود اکنون نیز یک ریال از حقوق کسی کم نشده و به دنبال این هستم وضعیت حقوق کارگران را خوب کنم.

سوری رئیس دادگستری پلدختر نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: در این رابطه دو موضوع مطرح است یکی بدهی کارگرانی است که بازنشسته شده‌اند که حدود 70 درصد بدهی آن‌ها پرداخت‌شده است و قول دادند ظرف یک ماه آینده پرداخت شود تا این پرونده دیگر بسته شود، موضوع دوم حقوق معوق کارگان در حال انجام‌وظیفه است که در صورت عدم پرداخت باید از طریق اداره کار پیگیری کنند.

وی می‌افزاید: هنوز آن کارگرانی که حقوق معوق دارند‌ هیچ‌گونه شکایتی نکرده‌اند و اطلاعی دقیقی از حقوق معوق آن‌ها ندارم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین