پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:12 - 1396/04/10

چگونه به شغل مورد علاقه خود برسیم؟

همه افراد از سنین کودکی رویایی مثل دکتر یا مهندس شدن برای شغل آینده خود دارند اما در آستانه هجده سالگی و ورود به دوران بزرگسالی زمان آن است که به طور جدی در انتخاب شغل مورد علاقه خود تفکر کرد.

به گزارش کارگرآنلاین،؛ اگر در نظر دارید به شغل رویایی و مورد علاقه خود برسید باید راهکار‌هایی برای رسیدن به آن در نظر بگیرید.

در گام اول باید به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود توجه کنید، برخی شرایط جسمی و روحی نیز می‌تواند در انتخاب یا عدم انتخاب شغل مورد نظر شما موثر باشد.

به طور مثال برای انتخاب شغل خلبانی باید از شرایط جسمانی و روحی بسیار مطلوبی برخوردار باشید و انواع تست‌ها و مراحل انتخابی را پشت سر بگذارید، دلیل این امر اطمینان صد درصدی از سلامت روحی و جسمی فرد خلبان است تا بتواند مسئولیت جان صد‌ها انسان و نگهداری از یک وسیله بسیار گرانقیمت را در دست گیرد.

هدف خود در زندگی را پیدا کنید، آیا کسب علم و دانش برای شما مهم است یا درآمد یا هردو، آیا به کارکردن در شرایط سخت عادت دارید،  آیا انگیزه و توانایی لازم برای دوری از خانواده و دوستان خود را دارید.

حتی اگر نتوانید به شغل آرزو‌های خود برسید باید شغل یا شغل‌هایی را برای آینده خود انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید و از انجام آن‌ها لذت برده احساس خوشحالی و رضایت بدست آورید.

اشتغال به کاری که به آن علاقه ندارید باعث افسردگی و فرسودگی شغلی، بی انگیزگی، عدم پیشرفت و ارتقای شغلی و حتی ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

به سختی‌ها و مشکلات شغل رویایی خود فکر کنید، آیا آمادگی لازم برای رویارویی با آنها را دارید، این شغل نیاز به چه دانش و معلوماتی دارد، آیا به رشته تحصیلی دانشگاهی خاصی نیاز است؟

چند سال باید صرف آمادگی برای رسیدن به تخصص لازم در شغل رویایی خود کنید،  آیا بازار کار مناسبی برای آن در آینده وجود دارد؟

پیشرفت شما در این شغل به چه صورتی است و آیا در بین اقوام و نزدیکان، فردی به این شغل اشتغال دارد تا از او راهنمایی‌های لازم را بگیرید؟

کارشناسان کاریابی به جوانانی که می‌خواهند شغلی برای خود انتخاب کنند توصیه می‌کنند  با شبیه سازی شرایط کاری برای خود، در موقعیت اشتغال به آن قرار بگیرند و ارزیابی کنند که آیا می‌توانند از عهده تمام تعهدات مورد نیاز آن شغل برآیند؟

رفتن به مراکز مشاوره و دریافت راهنمایی از افراد متخصص یکی از مفید‌ترین کار‌ها در انتخاب شغل مورد علاقه و ادامه تحصیل در آن است.

منطقه و کشوری که در آن زندگی می‌کنید، جنسیت، سن، میزان درآمد مالی، سطح هوش و ویژگی‌های شخصیتی همگی در موفقیت یا حتی ناکامی شما در انتخاب شغل مورد علاقه تان موثراست.

تجزیه و تحلیل مهارت ها، امکان برقراری ارتباط با سایر افراد متخصص و دارای نظریه و تفکر در این شغل، می‌تواند یک راهنمای بسیار مفید برای موفقیت شما باشد.

آیا این شغل پاسخگوی جاه طلبی شما و رسیدن به موفقیت فردی و اجتماعی مناسب می‌شود، آیا ایده خاصی مد نظر دارید تا از طریق آن در شغل رویایی تان کارآفرینی انجام دهید؟

درآینده وضعیت درآمد مالی شما چگونه است و امکان آشنایی، ازدواج و فرزند آوری شما در آینده به چه شکل است؟

برای دوران بازنشستگی و سالمندی خود نیز باید برنامه ریزی کنید و شغلی را انتخاب کنید که به سلامت روحی و جسمی شما آسیب نرساند.

پس از در نظر گرفتن تمامی این موارد شما می‌توانید شغل رویایی و مورد علاقه خود را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که افرادی در شغل خود موفق بوده و به پیشرفت‌های عالی دست می‌یابند که از سنین جوانی برروی آن تمرکز کرده وقت خود را صرف کار‌های متفرقه نمی‌کنند.

هرچه دیرتر شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید، بازه زمانی طولانی تری را باید صرف رسیدن به دانش و مهارت مورد نیاز و موفقیت در آن شغل کنید./باشگاه خبرنگاران

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین