پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:24 - 1396/05/01

روایت فائزه هاشمی از اختلافات در شورای شهر: فاجعه است!

من نمی‌دانم این حرف آقای عارف اصلاح شد، تکذیب شد یا چه شد اما من با حرف آقای عارف خیلی موافق هستم، آقای آشنا اسم آن را «سهم خواهی» گذاشت؛ بله «سهم خواهی» چه اشکالی دارد؟ بالاخره وقتی احزاب با هم فعالیتی را انجام می‌دهند و انتخابات را برنده می‌شوند، بعد هم باید برای تقسیم سمت‌ها و کرسی‌ها با هم گفت‌و‌گو کنند و در منافع نیز شریک باشند.

به گزارش کارگرآنلاین، گرچه اختلافات اصلاح طلبان در باره شهردار آینده و همچنین مدیریت شورای شهر تهران چندی است که کاملا رسانه ای شده ولی فائزه هاشمی طی گفتگویی به عمق بیشتر این اختلاف در میان اصلاح طلبان درباره شورای شهر و شهرداری پایتخت پرداخته است.

فائزه هاشمی که اخیرا اصلاح طلبان برادرش را از گزینه های شهردار شدن در تهران حذف کرده اند درباره اختلافات این روزهای اصلاح طلبان در شورای شهر پایتخت به روزنامه ایران گفته است: " متأسفانه همه گروه‌ها این‌گونه هستند، تا زمانی که رقیب و دشمن دارند اتحاد، همراهی و همکاری بهتر و موفقیت هم بیشتر است. به محض اینکه احساس می‌کنیم پیروز شدیم و نیاز به هم نداریم مقابل هم قرار می‌گیریم. الان این اتفاق افتاده و مثال آن شورای شهر است. خوشبختانه در فضای مجازی نیستم، اما متأسفانه آنچه می‌شنوم واقعاً به نظر من فاجعه است؛ الفاظی که برخی از اصلاح‌طلبان نثار هم می‌کنند، برای انتخاب شهردار، فهرست و... فاجعه است. این نشانه خوبی نیست. من بلافاصله بعد از انتخابات گفتم بستن فهرست اصلاحات در شورای شهر مناسب نبود؛ اما الان باید آن را آسیب‌شناسی کنیم و جلو آن اتفاقی را که ممکن است بیفتد بگیریم که این اختلافات، تفرقه و کارشکنی‌هایی که انجام می‌شود، گسترش پیدا نکند. من الان یک فضای مشابه بعد از دوم خرداد را می‌بینم. الان احساس می‌کنم همان فضا در حال تکرار است و بخش کوچکی از جریان اصلاح‌طلبی به نظر می‌آید می‌خواهند آن حرکت‌ها را شروع کنند که هشیاری مجموعه اصلاح‌طلبان می‌تواند آن را تدبیر کند و به مسیر درست هدایت شود."

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به نگرانی‌تان در این زمینه مذاکره‌ای با شخصیت‌های اصلاح‌طلب نداشتید؟» نیز می افزاید: من با رئیس دولت اصلاحات و تعدادی دیگر دیدار داشتم و احساس خطر خود را به ایشان گفتم که انتظار است تدبیر و آسیب شناسی شده و جلو حرکت‌های اینچنینی گرفته شود. چون آسیب آن برای یک یا دو نفر نیست و کل جریان اصلاح‌طلب را آسیب خواهد زد. ما قبلاً این را تجربه کردیم؛ دچار فرصت‌سوزی شدیم؛ بسیاری از فرصت‌ها از دست رفت و نتیجه آن آقای احمدی‌نژاد شد. الان هم نه به آن شدت، اما شواهد و زمزمه‌ها همان است. از پایین و کوچک شروع می‌شود و طبیعتاً گسترش پیدا می‌کند. فکر می‌کنم بزرگان اصلاح‌طلب با هم بنشینند و با یک تدبیر عاقلانه‌ای این بساط را جمع کنند. دلیل آن را هم این می‌دانم در شورای شهر همه پیروز شدیم و تمام فهرست از اصلاح‌طلبان هستند و دیگر احساس نمی‌کنیم که باید با هم باشیم و فکر می‌کنیم بر سر قدرت و شهردار شدن با هم می‌جنگیم و ادب و اخلاق و اصول اولیه کار را هم رعایت نمی‌کنیم. من خاطرم هست آن دوران هم با بسیاری ملاقات کردم و مرتب هشدار دادم که ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

فائزه هاشمی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود بیان می کنند که سهم خواهی از دولت چیز بدی نیست و می گویند: من نمی‌دانم این حرف آقای عارف اصلاح شد، تکذیب شد یا چه شد اما من با حرف آقای عارف خیلی موافق هستم، آقای آشنا اسم آن را «سهم خواهی» گذاشت؛ بله «سهم خواهی» چه اشکالی دارد؟ بالاخره وقتی احزاب با هم فعالیتی را انجام می‌دهند و انتخابات را برنده می‌شوند، بعد هم باید برای تقسیم سمت‌ها و کرسی‌ها با هم گفت‌و‌گو کنند و در منافع نیز شریک باشند. ضرورت یک کار جمعی موفق و قاعده کار همین است. حزب برای کسب قدرت به وجود می‌آید. متأسفانه ما بعد از انقلاب ادبیاتی را رایج کردیم؛ می گوییم دنبال قدرت نیستیم؛ ما دنبال خدمت هستیم. با این الفاظ می‌خواهیم «قدرت طلبی»خودمان را که به نظر من بد نیست منفی ارائه دهیم و بگوییم ما بخش مثبت این قضیه را دنبال می‌کنیم. «حزب» بدون «قدرت» و «قدرت» بدون «حزب» نمی‌شود. یعنی افراد می‌آیند در انتخابات تلاش می‌کنند تا قدرت را به دیگران بدهند؟ مجموعه احزاب اصلاح‌طلب یا دیگر احزاب تلاش می‌کنند تا بعد هم در مصدر قدرت قرار بگیرند و بتوانند آرمان‌ها، ایده‌ها، تفکرات و برنامه‌های خود را پیاده کنند. اینکه سهم خواهی چیز بدی است از همان ادبیاتی است که ما به نادرستی تابو کردیم و به‌عنوان یک کلمه مذموم به کار می‌بریم. سهم خواهی کاملاً درست است و ما باید بدون تعارف و رودربایستی و بدون خجالت دنبال سهم‌مان باشیم. هر کسی در انتخابات زحمت کشیده است، الان باید در قدرت هم سهم داشته باشد و من معتقدم آقای روحانی باید این کار را انجام دهد. بالاخره آقای روحانی پشتوانه‌ای داشته که بخشی از آن حزب خود، بخش‌های دیگر از اصلاح‌طلبان، زنان، جوانان، اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف و... بودند. من رئیس جمهوری که با آن تلاش جمعی به قدرت می‌رسم باید حواسم به همه آنها باشد و هر کسی را در جای خود قرار دهم. سهم خواهی بد نیست و باید این اتفاق بیفتد. مگر ما الان در بخش زنان دنبال سهم نیستیم؛ این هم همان است و آقای عارف حرف کاملاً درستی را بیان کرده است

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین