پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:50 - 1396/05/08

دهن کجی ایران به تهدیدهای آمریکا و اروپا

محمد جواد ظریف واکنش آمریکا به آزمایش موشکی ایران را که ناقض روح برجام ارزیابی شده، "مداخله‌جویانه" خواند. معاون او عباس عراقچی نیز آمریکا را متهم به "نقض عهد" و عدم پایبندی به چند بند برجام کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، چهار کشور عضو گروه پنج به علاوه یک که توافق هسته‌ای با ایران را امضاء کرده‌اند با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تهران خواسته‌اند برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

در این بیانیه، چهار کشور غربی، پرتاب موشک سیمرغ که ایران آن را ماهواره‌بر و غیرنظامی معرفی کرده ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارزیابی شده است.

قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام از ایران می‌خواهد "از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌هایی اجتناب کند که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب‌هایی که از فناوری موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند."

به گزارش دویچه وله، خبرگزاری فرانسه با اشاره به این بیانیه می‌نویسد، بریتانیا، فرانسه و آلمان سرگرم مذاکراتی دوجانبه با ایران درباره این موضوع هستند.

این بیانیه تنها ساعتی پس از وضع تحریم های جدید وزارت دارایی آمریکا علیه 6 شرکت ایرانی منتشر شد.

وزارت دارایی آمریکا روز جمعه (ششم مرداد) در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ شش شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

آمریکا مدعی است این شش شرکت زیرمجموعه‌ گروه صنعتی شهید همت هستند که یکی از "نهادهای کلیدی" در برنامه موشک‌های بالستیک ایران معرفی شده است.

به گزارش بی بی سی، با وجود این که بعد از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ مواضع تند علیه ایران دور از انتظار به نظر نمی‌رسید اما صدور قطعنامه جدید با امضای بریتانیا، فرانسه و آلمان، از تلاش‌های واشنگتن برای همراه کردن متحدان اروپایی‌اش در تشدید مواضع علیه تهران حکایت دارد.

در واکنش به این جنجال ها، وزیر خارجه کشورمان در یک پیام توئیتری نوشت: «درباره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. ایران موشک‌هایی تولید نمی‌کند که برای توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشند.»

محمد جواد ظریف اظهارات آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران را "مداخله‌جویانه" و "نشان‌دهنده سوءنیت" عنوان کرده و می‌گوید ایران بر خلاف این کشور به روح و متن برجام پایبند بوده است.

ظریف افزود از آنجایی که جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای "تولید نمی‌کند و نخواهد کرد" بنابراین به طور اصولی نمی‌تواند "چیزی تولید کند که برای حمل آنها طراحی شده باشد".

در واکنشی دیگر به تحریم‌های اخیر آمریکا، روز شنبه، هفتم مرداد ماه پیش‌نویس و کلیات طرحی برای "مقابله با اقدامات خصمانه و خبیثانه آمریکا" در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام پس از حضور در این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «انشاءالله این طرح که کلیات آن در کمیسیون تصویب شده است هر چه زودتر عملیاتی شود تا ما پاسخ قاطع و جامعی را نسبت به اقدام آمریکا داشته باشیم.»

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه می‌گوید بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام از سوی آمریکایی‌ها نقض شده و این مسئله "نیاز به عکس‌العمل مناسب" دارد.

این بندها به طور کلی  از طرف‌های توافق هسته‌ای می‌خواهد در اجرای برجام حسن‌نیت داشته باشند، و به‌طور مشخص آمریکا را متعهد می‌کند از وضع تحریم‌های جدید خودداری کند و از اقدام‌هایی که مانع بهره‌مند شدن ایران از لغو تحریم‌ها شود بپرهیزد.

عراقچی پس از نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: «ما موارد نقض عهد آمریکا در قالب برجام را به شورای عالی نظارت بر اجرای برجام گزارش داده‌ایم، اینکه نقض عهدی صورت گرفته است در آن شکی نیست اما هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم.»

البته در کنار این جنجال سازی های غرب علیه پیشرفت های علمی ایران، مقامات آمریکایی مدعی شده اند که پرتاب این موشک موفقیت آمیز نبوده است!

به گزارش صدای آمریکا، دو مقام آمریکایی مدعی شده اند که ماهواره‌بر سیمرغ در عمل با شکستی فاجعه بار مواجه شده است.

به گفته دو مقامی که در گزارش شبکه خبری فاکس نیوز نام شان فاش نشده، ماهواره‌بر سیمرغ به محض پرتاب با منفجر شدن، فرجام فاجعه‌باری داشته و نتوانسته به مدار از پیش تعیین شده در فضا برسد.
 
اما از همه جالب تر تیتر العربیه برای بازتاب خبر پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ بود: " دهن کجی ایران به تهدیدهای جدید آمریکا و اروپا "
منبع: جام نیوز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین