پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:56 - 1396/05/09

اقیانوس‌پیمایی که جهانگیری تحویل داد ولی کسی تحویل نگرفت

در حالی مهرماه سال گذشته معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم تحویل کشتی اقیانوس‌پیمای ایران-کاشان حضور داشت که این کشتی به دلایلی پس از گذشت حدود ۱۰ ماه هنوز به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل نشده است.

به گزارش کارگرآنلاین، حدود 15 سال پیش قرارداد ساخت 5 فروند کشتی اقیانوس پیما بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و  مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحال ایران (ایزوایکو) امضا شد، پس از مدتی به دلایلی از جمله کم‌تجربگی و کمبود منابع مالی، کشتیرانی قرارداد خرید 2 فروند را فسخ کرد.

آذرماه سال گذشته و در آستانه  پانزده سالگی شروع ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما، مدیرعامل کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزویکو) با بیان این‌که در برنامه استراتژیک در نظر داریم ایزوایکو را به شرکت برتر در کشتی‌سازی تبدیل کنیم توپ تاخیر در تحویل کشتی‌ها را در زمین کارفرما انداخت و گفت: در موضوع کشتی‌های اقیانوس پیما و نفتکش کارفرماها در پرداخت پیش پرداخت‌ها خوب عمل نکرده‌اند و اگر به موقع این کار را انجام می‌دادند می‌توانستیم در مدت زمان کوتاه‌تری سفارش‌ها را تحویل دهیم

رضاییان با بیان این‌که کشتی ایران-اراک به‌عنوان اولین تولید داخل در حال حاضر به بندر هامبورگ تردد دارد، تصریح کرد:‌ در اوج تحریم و نبود منابع مالی کشتی‌سازی را به نقطه قابل قبولی رسانده‌ایم که نشان می‌دهد فکری پشت این موضوع بوده بوده است. به عنوان نمونه تعمیرات شناورهای 80هزار تنی 35 روز انجام می‌شد که امروز به 12 روز کاهش یافته است.

مدیر عامل ایزوایکو با بیان اینکه حاضریم به کشتیرانی‌های داخلی هر تعهدی را بدهیم، گفته بود: سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجی‌ها می‌دهند به ما بدهند، توانایی آنرا داریم که سفارش‌ها را در زمان برابر با خارجی‌ها، قیمت و کیفیت برابر بسازیم. کشتی‌سازی امروز کشتی‌سازی دیروز نیست، نمی‌دانم ایراد کار کجاست که کشتیرانی‌های داخلی به خارجی‌ها سفارش می‌دهند این کار رسانه‌هاست که باید آنرا پیگیری کنند.

حدود دو ماه پیش از احساساتی شدن رضاییان مقابل اصحاب رسانه یعنی در مهرماه 95 معاون اول رییس جمهوری با سفر به بندرعباس در مراسم تحویل کشتی ایران-کاشان به کشتیرانی حضور یافت. این در حالی است که با گذشت حدود 10 ماه هنوز کشتی سوم به کشتیرانی تحویل نشده است. اوایل اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری گفته بود: کشتی ایران-کاشان با ظرفیت 2200 TEU پس از 14 سال طی هفته جاری به کشتیرانی جمهوری ایران تحویل می شود.

به گزارش تسنیم، دسترسی به مدیران کشتی‌سازی ایزایکو برای پیگیری دلایل تاخیر در تحویل کشتی‌ ایران-کاشان نتیجه‌ای در بر نداشته و مشخص نیست این شناور چه زمانی تحویل خواهد شد. آنچه مشخص است برخی موانع موجود که شاید منابع مالی یکی از آنها باشد باعث شده تا کشتی‌سازان داخلی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. در این بین با توجه به رقابت تنگاتنگ خطوط کشتیرانی دنیا،‌هرگونه تعللی می‌تواند به قیمت از دست رفتن بازارهای بین المللی برای شرکت‌های ایرانی تمام شود.

از سوی دیگر گفته می‌شود کشتی ایران-کاشان پس از تحویل باید مدتی را نیز مهمان یاردهای تعمیراتی برای برطرف کردن ایرادات باشد تا به این ترتیب بتوان آنرا برای حمل‌ونقل بین المللی دریایی آماده کرد.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین