پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00001:40 - 1396/05/29

خطری که در کمین کارت های بانکی شماست!

در حالی تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی صادر شده که به طور حتم امنیت استفاده از آنها در اولویت قرار دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان این کارت‌ها از امنیت بالایی برخوردار نبوده و احتمال هک شدن آنها وجود دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، امنیت شبکه بانکی به ویژه در حوزه بانکداری الکترونیک موضوعی است که اغلب مورد بحث میان دستگاه‌های ذیربط و یا کارشناسان قرار می‌گیرد. گاهی این انتقاد وجود دارد که با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که در حوزه بانکداری الکترونیک ایران رخ داده اما همچنان در پاره‌ای از مسائل امنیت به طور کامل وجود نداشته و ورود هکرها به شبکه اطلاعاتی بانکی می‌تواند یک تهدید باشد.

در سوی دیگر البته مقامات بانکی تاکید دارند که امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک در سطح بالایی بوده و نتایج، این موضوع را تایید می‌کند. اغلب کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که گرچه در حال حاضر شبکه بانکداری الکترونیکی ایران در قیاس با سایر بانک‌های جهان در سطح مورد قبولی قرار دارد ولی نمی‌توان با صراحت گفت که ورود هکرها به طور کامل حذف شده است چرا که این موضوع می‌تواند برای حوزه الکترونیک در هر نقطه از جهان وجود داشته باشد و اجتناب‌ناپذیر نیست.
 
اما یکی از مسائلی که می‌تواند خود عاملی برای تهدید منافع مردم در بانک‌ها باشد به کارت‌های بانکی که در دست آنها قرار دارد، برمی‌گردد موضوعی که کارشناسان بر آن تاکید داشته و معتقدند اکنون زمان آن فرا رسیده تاصدور کارت‌های بانکی تغییر کند.

در حال حاضر آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا ابتدای سال جاری حدود ۴۱۴ میلیون کارت بانکی در انواع مختلف صادر شده است، بر این اساس نزدیک به ۲۷۱ میلیون کارت برداشت، یک میلیون و ۴۷۰ هزار کارت اعتباری، حدود ۱۴۰ میلیون کارت هدیه و خرید و همچنین یک میلیون و ۹۷۰ هزار کارت الکترونیک صادر شده و در دست مردم در حال گردش بوده است. وجود تعداد بالای کارت‌های بانکی بر این تاکید دارد که به مرور زمان با توسعه بانکداری الکترونیک استفاده از این کارت‌ها نیز جایگزین پول‌های نقد شده و ترجیح می‌دهند که از کارت های بانکی بجای نقل و انتقال فیزیکی پول استفاده کنند.

گرچه این کارت‌ها نیز با رعایت اصول ایمنی برای متقاضیان صادر می‌شود و به منظور دسترسی سریع و ایمن در تبادل و نقل و انتقال در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد اما به هر صورت وجود امنیت کامل در مورد آنها اکنون جای بحث دارد.

کارت‌های بانکی که کاربردهای مختلفی از برداشت پول تا خرید و جابجایی و نقل و انتقال را برای مشتریان انجام داده و دارای مشخصه‌های امنیتی از جمله نام صاحب کارت و یا نوار مغناطیسی هستند که اطلاعات مهمی مانند اطلاعات هویتی دارنده کارت در آن درج می‌شود. این همان موضوعی است که اکنون مورد توجه قرار دارد. کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک معتقدند با اینکه سیستم بانکداری الکترونیک در ایران مطمئن است اما جزو معدود خلاءهای امنیتی آن را می‌توان وجود همین کارت‌های مغناطیسی اعلام کرد.

به اعتقاد این کارشناسان کارت‌های مغناطیسی فعلی قابلیت هک شدن داشته و به راحتی می‌توان آن را از طرقی مثل نصب دستگاه‌های کوچک به دستگاه‌های کارت‌خوان کپی و هک کرد موردی که بارها شاهد بوده‌ایم و گزارش‌های مختلفی از سوی مردم در رابطه با آن ا علام شده است.

البته کارشناسان تاکید دارند که بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه باید کارت‌های تراشه‌دار را جایگزین کارت‌های مغناطیسی کرده و دستور تعویض کارت‌های فعلی صادر شود تا بانک‌ها در این رابطه اقدام کنند. چرا که وجود نوار مغناطیسی قابل کپی در کارتهای مغناطیسی فعلی به عنوان خطری برای سرمایه مردم در شبکه بانکی محسوب می شود. با این حال با وجود مسایلی که در رابطه با امنیت کارت‌های بانکی مطرح می‌شود تا کنون بانک مرکزی موضع صریحی نسبت به این انتقادات اعلام نکرده است./جام نیوز

 

بیشتر بخوانید:

هر آنچه برای ثبت نام سامانه سهام عدالت باید بدانید ببینید

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین