پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:54 - 1396/05/29

ملک سلمان کدامیک را انتخاب خواهد کرد؟

عربستان در بین دو راهی: توافق با ایران

استراتژی عربستان سعودی سال ها تزریق پول به کشور ها و گروه های عربی بوده است تا از به قدرت رسیدن ایران در منطقه جلوگیری کند، ولی محدودیت های مالی تازه مانع از اعمال قدرت ریاض حتی در داخل شبه جزیره عربستان شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، سرمایه گذاری بر روی گروه های جهادی سرانجام راضی کننده ای برای عربستان نداشته است، یکی از نتایج آن به قدرت رسیدن داعش بوده است. اقدامات عربستان نه تنها در منطقه از قدرت او کم کرده بلکه در داخل عربستان نیز باعث بروز مشکلاتی شده است. همه این ها برای عربستان درسی شده است که به جای به قدرت رساندن گروه های  جهادی، نگاه خود را بیشتر بر روی کشورهای اطراف خود از جمله یمن کند.

در این میان، ارزش پایین قیمت نفت همچنان باعث کاهش بودجه عربستان و همچنین محدود ساختن توانایی اش در تامین مالی گروه های جهادی نیابتی در منطقه می شود و از سوی دیگر  مانع از انجام اقدامات نظامی متعارف در شبه جزیره عرب می شود.

با توجه به ایمیل های هک شده سفیر سابق آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی، این محدودیت مالی آشکار است. سفیر امارات نوشته بود که شاهزاده عربستان تمایل دارد نیرو های خود را از یمن خارج کند و خواستار این است که ایالت متحده آمریکا از طرف عربستان با ایران درگیر شود.

همه این ها باعث شده که هم ایران هم عربستان بفهمند که کشمکش های اقتصادی ریاض توانایی او برای حفظ منافع خود را حتی در نزدیکی سرزمین خود نیز محدود کرده است.هرگونه مذاکره مستقیم بین دو کشور به معنای ضعف سعودی تعبیر می شود و منجر به حل و فصل ماجرا به گونه ای می شود که بیشتر به سود ایران خواهد بود تا عربستان.

بنابراین، یکی از پیامدهای این وضعیت سعودی، این می تواند باشد که فضایی برای ایران جهت فشار به ریاض برای پذیرفتن شرایط فعلی که خواهان آن نیست، می شود.

عربستان تلاش کرد حد و حدود مشکلات اقتصادی خود را با به پا کردن سرو صدا در مورد یک بودجه متوزان، پنهان کند. این حقیقت دارد که سهام عربستان در سه ماه دوم سال میلادی ۱.۳% کاهش داشته است و دلیل اصلی کسری بودجه به خاطر افزایش ۲۸  درصدی در امد نفتی است. با اینکه عربستان سعی دارد اقتصاد وابسته به نفت خود را کاهش دهد و متنوع کند، در آمد غیر نفتی ۱۷% کاهش یافته است. در واقع، هیچ نشانه ای از وابستگی کمتر عربستان به نفت وجود ندارد.

تامین امنیت در داخل عربستان و ارتش در خارج بیشترین هزینه ها را داشته است، نزدیک به ۳۷% در سال ۲۰۱۶ (ولی در سال ۲۰۱۷ به ۳۲% کاهش پیدا کرده است)

اتفاقات یمن برای عربستان همچون چاله ای عمیق برای اقتصاد پادشاهی سعودی هست و آن ها تا به الان هیچ نقشه ی واقعی برای آرام کردن آن ندارند. با اینکه آن ها دو سال است که در جنگ داخلی یمن درگیر شده اند ولی به اهداف خود نرسیده اند.

توافق با ایران برای عربستان هیچ چیز کوچکی نیست، چون عربستان می داند با این کار نفوذ ایران در منطقه بسیار زیاد می شود. در هر صورت عربستان بین دو راهی توافق با ایران یا تحمل مشکلات اقتصادی قرار دارد.

با اینکه عربستان ترجیح می دهد تا گروه های مورد حمایت ایران را از یمن حذف کند ولی اقتصاد وابسته به نفت آن ها را وادار می کند تا به توافق تقسیم قدرت با ایران بسنده کند. شاید توافق با ایران بهترین عکس العمل عربستان در وضعیت کنونی باشد.
منبع: انتخاب

 

بیشتر بخوانید:

واکنش حسن روحانی به دستگیری حسین فریدون

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین