پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:45 - 1396/06/10

آیا مسکن مهر پرند تا آخر سال به پایان می‌رسد؟

درحالی مدیران وعده اتمام مسکن مهر و برگزاری جشن اختتامیه این طرح را در شهر پرند داده‌اند که مروری بر اتفاقات سال‌های اخیر نشان می‌دهد بشته شدن پرونده مسکن مهر پرند تا پایان سال شبیه یک سراب است.

به گزارش کارگرآنلاین، مدیرعامل شرکت عمران پرند در جدیدترین اظهاراتش از تلاش برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر این شهر تا پایان سال جاری خبر داده است. اما آیا می‌توان به تحقق این وعده تا 7 ماه آینده امیدوار بود؟ نگاهی به وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پرند از ابتدا تاکنون خوشبین‌ترین افراد را هم به این هدف تخیلی نمی‌رساند. بزرگترین مانع برای به نتیجه رسیدن اظهارات مدیرعامل شرکت عمران پرند به پروژه‌های مشکل‌دار هسا باز می‌گردد.

پروژه‌ای که نه دولت قبل و نه دولت یازدهم نتوانستند راه‌حل مناسبی برای حل مشکلات آن پیدا کنند. 10 هزار واحد مسکن مهر هسا سال‌هاست به دلایلی از جمله درخواست‌های مکرر برای افزایش قیمت و واگذاری به پیمانکاران دست دوم در شهر پرند درجا می‌زنند. تا اینجای کار نه شرکت سازنده از مواضع خود کوتاه آمده و نه این‌که شرکت عمران شهرهای جدید ایران توانسته حرف‌های صریح و برنامه‌های اعلامی را برای شرکت هسا پیاده کند.

در سال‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی از "خلع ید" به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر سازندگان کم‌کار مسکن مهر استفاده کرده است. اما هیچکدام از اقدامات باعث نشده تا سازندگان و پیمانکاران تکانی به خود داده و عملیات تکمیل واحدهای مسکن مهر را تسریع کنند. عدم دریافت تضامین کافی از پیمانکاران در دولت نهم و دهم مانعی است که دست شرکت عمران شهرهای جدید ایران را برای خلع ید بسته است.

با این وجود مدیران شرکت عمران شهرهای جدید ایران هر از چندگاهی از خلع ید هسا خبر داده‌اند. در جدیدترین نمونه هفته گذشته محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی یک فرصت دو ماهه به هسا داد. مسئله‌ای که مدیرعامل شرکت عمران پرند نیز با تکان دادن سرش آنرا تایید کرد.

نریمان در این‌باره به خبرنگار تسنیم‌، گفت: «شرکت هسا با سایر پیمانکاران فرقی ندارد و طبق قانون برای حل مشکل آنها در پروژه‌های مسکن مهر به آنها فرصت دادیم. در این رابطه خیلی کمک کردیم تا 50 هزار واحد در دست ساخت این شرکت تکمیل شود. در بعضی جاها از جمله هشتگرد و پرند پروژه‌های مسکن مهر هسا دچار مشکل است. به هسا کمک می‌کنیم تا پروژه‌ها را تمام کند اما چنانچه این شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کند به نفع متقاضیان وارد عمل می‌شویم و طبق قانون برخورد می‌کنیم. اولتیماتوم آخر را به هسا داده‌ایم که در صورت عدم پایبندی به تعهدات طبق قانون پروژه را با اعمال جریمه از آنها می‌گیریم و آن را تحویل پیمانکار دیگری می‌دهیم... مهم‌ترین مشکل هسا در این پروژه‌ها این است که آنها ساخت واحدها را به پیمانکارهای دست دوم واگذار کرده‌اند که تا 2 ماه آینده فرصت دارند مشکلات واحدهای مسکن مهر را برطرف کنند.»

به تازگی نیز طاهری مدیرعامل شرکت عمران پرند با بیان این‌که 25 هزار واحد باقیمانده مسکن مهر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفته است:  «تلاش می‌کنیم پرونده مسکن مهر پرند را تا پایان سال 96 بسته و جشن اختتامیه آن را برگزار کنیم.»

به گزارش تسنیم، اوایل خردادماه امسال مدیرعامل پرند گفته بود:‌ هسا در حال کار برای تکمیل واحدهای مسکن مهر است و از آنها برنامه زمانبندی گرفته ایم. طاهری با تاکید بر این که هسا باید عملیات اجرایی را تسریع کرده و کارها را با سرعت انجام دهد، افزود: باید تا هفته آینده مشخص شود که هسا روند تکمیل واحدها را تسریع می کند یا خیر، در صورتیکه این شرکت با همین روند پیش برود فایده ای برای پروژه ها ندارد. در این صورت هسا را خلع ید کرده و از یک شرکت دیگر برای اتمام پروژه ها استفاده می کنیم.

وی با بیان این که هسا باید قول افزایش نیرو و ارائه برنامه مشخص زمانبندی افتتاح واحدها را ارائه دهد در غیراینصورت مجریان دیگر را جایگزین آن خواهیم کرد، گفت: قیمت واحدهای مسکن مهر افزایش نیافته و مجری جدید با همان شرایط هسا کار ساخت و تکمیل واحدهای مذکور را ادامه می دهد.

این در حالی بود که در موعد مقرر نه تنها هسا خلع ید نشد که اواخر تیرماه شرکت عمران پرند از تداوم حضور این شرکت در 10 هزار واحد مسکن مهر این شهر خبر داد؛ «شرکت هسا پذیرفته در قبال ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشد و در صورتی که این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام نرسد قرارداد این شرکت فسخ شده و اختیار ورود به محاکم قضایی را از خود سلب می‌کند.»

با توجه به آنچه طی سال‌های اخیر بر پروژه‌های مسکن مهر هسا گذشته، بسته شدن شدن پرونده مسکن مهر پرند تا 7 ماه دیگر شبیه سراب می‌مانند. به طور قطع با روند کنونی تا پایان سال جشن اختتامیه مسکن مهر پرند برگزار نمی‌شود، مگر آن‌که معجزه‌ای روی دهد.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین