پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:40 - 1396/06/14

در همایش حقوق دفاعی مطرح شد

واکنش ایران به درخواست هماهنگی با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کسب اجازه از بیگانگان برای گشت‌زنی و تمرین نظامی در خلیج فارس بسیار تلخ و مضحک است.

به گزارش کارگرآنلاین، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش حقوق دفاعی طی سخنانی اظهار داشت: ما در کنار مواجهه با تهدیدات سخت نظامی و تهدیداتی که توسط استکبار و به وسیله کشورهای سرسپرده در منطقه انجام می‌شود، با تهدیدات نیمه سخت امنیتی در مرزها و تهدیدات نرم مواجه هستیم که در مقابله با همه اینها باید حقوق‌مان را استیفا کنیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: مدتی است در خلیج فارس دستگاه‌های رسانه‌ای استکبار بلوا به پا می‌کنند که شناورهای ایرانی تا چندصد متری ناوهای آمریکایی رفته و با انجام اقدامات غیر حرفه‌ای موجبات احتمال درگیری را فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد: جالب توجه است، ناوهای نظامی یک قدرت از چند هزار مایل دورتر به خلیج فارس آمده‌اند و اینجا دکان باز کرده و برای خودشان حقوق خاصی قائلند و می‌گویند شناورهای ما دارای مرز و حریم است و اگر کسی می‌خواهد از چند مایلی شناور ما عبور کند باید هماهنگی انجام دهد.
سرلشگر باقری با بیان اینکه این رفتار آمریکایی‌ها ریشه در ظلم مضاعف آنها دارد، خاطر نشان کرد: حقوق بین‌المللی دریاها برای آب‌های سرزمینی و آزاد و همچنین دولت‌های ساحلی قواعدی را وضع کرده و ما برابر همین موازین قانونی در حال گشت زنی در خلیج فارس هستیم. این خیلی تلخ و مضحک است که کسی بیاید و بگوید اگر شما می‌خواهید در خلیج فارس گشت بزنید یا تمرین نظامی کنید باید با ناو بیگانه هماهنگ باشید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: حال اگر حرکتی از سمت تروریست‌های تکفیری در این منطقه علیه منافع ما اتفاق بیفتد چه کسی پاسخگوست؟ آیا در قاموس ملت ما می‌گنجد که برود و از ناوهای بیگانه کمک بخواهد؟
وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس حقوق پروازی مشخص شده در پیمان شیکاگو هر کشوری حق دارد منطقه دفاع هوایی خودش را مشخص کند گفت: ما هم بر این اساس مناطق دفاع هوایی خودمان را مشخص کرده و به ایکائو اعلام کرده‌ایم و نقشه این مناطق در اختیار سایر کشورها قرار دارد.
سرلشگر باقری ادامه داد: حالا اگر هواپیماهای آمریکایی به منطقه دفاع ما ورود کنند این یک تجاوز مسلم هوایی با قول بعضی تخلف هوایی است در چنین شرایطی پدافند هوایی ما به آن هواپیما اخطار می‌دهد و ما شاهد هستیم دوباره رسانه‌های استکباری بلوا به پا می‌کنند که جمهوری اسلامی به هواپیماهای آمریکایی اخطار داد. این کوچکترین پاسخ به تخلف آشکاری است که مدعیان حقوق بین‌الملل انجام می‌دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع برجام یادآور شد: در همین داستان برجام گفتند که این موضوع ربطی به بخش دفاع ندارد و اگر موشکی  برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشد غیرمجاز است اما ما در سال‌های اخیر با این موضوع مواجه شدیم که غربی‌ها گفتند هر موشکی که برد بالا یا سر جنگی قدرتمندی دارد ممنوعیت طراحی ساخت دارد. ما با موضوعاتی از این دست مواجه‌ایم و از دوستان حقوقی خود انتظار داریم با کار پژوهشی درست دست رزمندگان و مدیران را بگیرند.
وی با بیان اینکه آنچه که امروز مورد تایید حقوق بین‌الملل و به تعبیری حقوق داخلی کشورهاست در چند قرن اخیر تدوین شده گفت: این حقوق به خصوص پس از جنگ جهانی دوم و با تشکیل سازمان ملل شکل گرفت و اصولا آنچه که به عنوان حقوق بین‌الملل شکل گرفته مطابق با خواست و نیاز جوامع جهان سومی نیست بلکه مطابق با خواست قدرت‌های بزرگ جهانی است که بر سازمان ملل حاکم شده‌اند.

سرلشکر باقری ادامه داد: آنچه که در قواعد بین‌المللی حاکم شده خواسته تنها چند قدرت بزرگ جهانی است و این اولین ظلمی است که به کشورهایی از نوع ما وارد شده است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه احترام به تمامیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها جزو اصول اساسی ماست گفت: ما در منطقه‌ای به سر می‌بریم که شاهد رعایت نشدن قوانین بین‌المللی در مورد برخی ملت‌هاست و آنچه که در عراق و سوریه و سایر کشورها اتفاق افتاده از ناحیه نقض اصولی است که مورد احترام و توافق همه جهان است.
وی افزود: تجاوز عراق به ما نمونه روشنی از این موضوع است و ما در آن دوران شاهد بودیم که تجاوز عراق به کشور ما نه تنها مورد محکومیت قرار نگرفت بلکه طرف متجاوز به سلاح‌های شیمیایی نیز مجهز شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین ما با ظلمی مضاعف مواجه هستیم که در بخش دفاع با حساسیت‌های فراوان باید بتوانیم حقوق خود را استیفا کنیم. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی برای دفاع از مرزهای قانونی و شفاف خودش کار می‌کند و برای دستیابی به امنیت کامل نیاز به متخصصان حقوقی دارد.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین