پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:43 - 1396/06/25

استقبال سرد مشمولان از تسویه مانده بدهی سهام عدالت

به دلیل مسائلی چون مشخص نبودن سازوکار آزادسازی سهام عدالت و معلوم نبودن دارایی مشمولان بنظر می رسد دارندگان سهام عدالت استقبال سردی از این تسویه باقیمانده اقساط سهام خود داشته باشند و رقم تسویه شده اقساط از چند ۱۰ میلیارد تومان فراتر نرود.

به گزارش کارگرآنلاین،  بر اساس قانون از سال 1385 تا کنون درصدهای مختلفی از سهام 60 شرکت دولتی تحت عنوان شرکتهای سرمایه‌پذیر، به اندازه یک میلیون تومان برای هر فرد و در مجموع تا سقف 5 میلیون تومان برای هر خانوار به این شرط به مشمولان داده شده است که اقساط آن از محل سود سالانه این سهام تسویه شود.

از این رو با پایان یافتن مهلت 10 ساله در نظر گرفته شده برای پرداخت اقساط این سهام، از سال 96 دولت موظف است سود سهام عدالت را به صورت نقدی به مشمولان پرداخت کند که بر این اساس در نیمه اسفندماه سال گذشته بود که از سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir رونمایی شد تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورتحساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند.

بر پایه این گزارش؛ بجز دو دهک اول مشمولان سهام عدالت که افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و عشایر و روستائیان هستند و از تخفیف 50 درصدی در پرداخت اقساط سهام عدالت برخوردارند، باقیمانده سهام عدالت تسویه نشده سایر مشمولان حدود 470 هزار تومان است که در صورت تمایل می‌توانند اقدام به تسویه مانده بدهی خود کنند.

بر این اساس از 49 میلیون مشمول سهام عدالت حدود 10 میلیون نفر به دو دهک اول و دوم مشمولان این سهام تعلق دارند که با کسر آنها از تعداد کل مشمولان، اقساط باقیمانده حدود 39 میلیون مشمول سهام عدالت بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

بر این اساس مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند صورتحساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت و پس از آگاهی از ارزش سهامشان، نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند که به دلیل مسائلی همچون  مشخص نبودن سازوکار آزادسازی و خرید و فروش سهام عدالت و معلوم نبودن دارایی مشمولان پیش بینی می شود دارندگان سهام عدالت استقبال سردی از این تسویه باقیمانده اقساط سهام خود داشته باشند و رقم تسویه شده آنها از چند 10 میلیارد تومان فراتر نرود.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید با پایان یافتن مهلت تسویه اقساط سهام عدالت در چند روز آینده و اعلام رقم تسویه شده توسط مشمولان این ادعا تائید خواهد شد یا تکذیب!

تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین