پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00021:15 - 1396/06/28

تقسیم سود سهام عدالت به دور از چشم نمایندگان مجلس

درحالی که مدیران سازمان خصوصی سازی اصرار برتقسیم بخش ناچیزی از سودسهام عدالت میان مشمولان را در روزهای آینده دارد،هنوز کمیسیون اقتصادی مجلس چگونگی توزیع و شاخص پرداخت سودسهام عدالت را بررسی نکرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، هفته آخر شهریور یا هفته نخست مهرماه فرقی ندارد، سازمان خصوصی‌سازی عزم خود را جزم کرده تا سود سهام عدالت را هر چه زودتر به حساب مشمولان سهام عدالت واریز کند. جالب این که کم و زیاد یا تمامی مشمولان یا برخی از آنها هم برایش مهم نیست. فقط باید این سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود؛ حالا هر چه زودتر بهتر.

بر این اساس تازگی‌ها مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر از این داده است که نخستین مرحله پرداخت سود سهام عدالت تا پایان هفته اول مهر ماه انجام می‌شود.

از سوی دیگر به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی مجموع کل سود دریافتی از مجامع امسال شرکت‌های حاضر در سبد سرمایه‌گذاری سهام حدود ٤ هزار و ١٥ میلیارد است که حدود ٣٥ میلیارد تومان آن تاکنون از این شرکت‌ها دریافت شده است.

بر این اساس تا هفته آینده 350 میلیارد تومان سود سهام عدالت میان 49 میلیارد مشمول تقسیم می‌شود؛ البته بر اساس شنیده‌ها قرار نیست این میزان سود میان تمامی مشمولان تقسیم شود و در بهترین شرایط اگر تنها دو دهک اول، این سود را دریافت کنند با یک تقسیم سرانگشتی، 350 میلیارد تومان سود سهام عدالت میان 10 میلیون مشمول توزیع می‌شود که در بهترین شرایط حدود 35 هزار تومان سود میان عده‌ای از مشمولان تقسیم خواهد شد.

بر این اساس جای این پرسش مطرح است که چرا سازمان خصوصی سازی برای تقسیم این سود ناچیز آن هم میان عده‌ای از مشمولان این قدر عجله و شتاب به خرج می دهد؟!

با این تفاسیر یکی از اعضای عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به تقسیم ناقص سود سهام عدالت میان مشمولان اظهار داشته این کمیسیون پس از تعطیلات پارلمان مباحث مربوط به منابع تامین سود سهام عدالت، نحوه و چگونگی توزیع سود و شاخص پرداخت سود سهام عدالت را با حضور مسئولان اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته احمد انارکی‌محمدی بعضا مشاهده می‌شود که شرکت‌های سودده از مبحث سهام عدالت خارج شده‌اند لذا حرف ما این است که ما می‌خواهیم از کدام محل به متقاضیان سود بدهیم؛ بنابراین با درنظر گرفتن چند شرکت ورشکسته نمی‌توان متقبل پرداخت سود به مردم شد.

وی با اشاره به جلسات این کمیسیون درباره بررسی سود سهام عدالت تاکید کرد: با وجود چندین جلسه و اظهارات مسئولین ذی‌ربط درباره سود سهام عدالت همچنان نمایندگان از توضیح مسئولان قانع نشده‌اند، بنابراین قطعا موضوع سود سهام عدالت و نحوه فعالیت بسیاری از شرکت‌هایی که در این مسئله دخیل بوده‌اند را  پیگیری خواهیم کرد و در نهایت گزارشی از موارد بررسی شده به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین