پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:00 - 1396/07/01

محبوبیت ناگهانی 2 شاهزاده قطری نزد عربستان

ابتکار جدید برای افزایش فشار علیه قطر

کشورهای عربی مخالف حکومت قطر در حوزه خلیج فارس ابتکار جدیدی را برای افزایش فشارهایشان علیه دوحه در پیش گرفته و در این راستا رسانه‌هایشان را برای تعریف و تمجید و برجسته کردن دو شاهزاده کمتر شناخته شده قطری که در خارج از کشور زندگی کرده و با سیاست‌های خاندان حاکم مخالف هستند، بسیج کرده‌اند.

به گزارش کارگرآنلاین، در این اقدام تبلیغی رسانه‌های عربستان و امارات متحده عربی از این دو نفر به عنوان "دولتمردان برجسته قطری و تصمیم‌گیران با استعدادی که قادر به حل مناقشات هستند"، یاد می‌کنند.

این تعریف و تمجیدهای آنها کنایه‌ای به رهبران فعلی دوحه محسوب می‌شود. هر چند که عربستان و امارات تاکید می‌کنند به دنبال تغییر حکومت قطر نیستند اما اقدام تبلیغاتی اخیر آنها نشان دهنده افزایش فشارهایشان بر دوحه که از سوی آنها متهم به مداخله در امور داخلی‌شان شده، است.


شیخ عبدالله بن علی آل ثانی


در تاریخ ۵ ژوئن، عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط سیاسی و تجاری خود با قطر را قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم و همچنین "دشمن شماره یک آنها یعنی ایران" متهم کردند. در حالی که دوحه این اتهامات را رد کرد.

این دو فرد مذکور شیخ عبدالله بن علی آل ثانی که سابقا در لندن بوده اما اکنون در ریاض زندگی می کند و برادرزاده او شیخ سلطان بن سحیم هستند که در مدت اخیر بارها در رسانه‌های عربستانی و اماراتی دیده شده‌اند. آنها ضمن تحسین ملک سلمان، پادشاه عربستان و ولیعهد او شاهزاده بن محمد سلمان هر دو خواهان تشکیل یک نشست خاندان حاکم قطر "برای بحث درباره بحران" شده‌اند.


شیخ سلطان بن سحیم


شیخ سلطان که در پاریس مستقر است در بیانیه‌ای که از سوی تلویزیون اسکای‌نیوز عربی وابسته به امارات منتشر شد، تصریح کرده است: به دلیل سیاست‌های فعلی دولت قطر که اجازه نفوذ افراد منفور و تندرو به حکومت قطر و اشاعه سم پراکنی‌های آنها در هر جایی را می‌دهد، ما اکنون به ورطه سقوط رسیده‌ایم.

با وجود آنکه این دو شاهزاده علنا خود را کاندیدای جایگزینی امیر قطر معرفی نکرده‌اند اما تحلیلگران معتقدند برجسته شدن ناگهانی آنها هدفش تضعیف شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر است. در حالی که خود قطری‌ها تا پیش از این خبر چندانی از این دو نفر نمی‌شنیدند./ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین